bollen__

Trådstartare
Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..)
Har frågat vänner om deras såna rätter och fastnade för en som vi gör ganska ofta, men vi behöver fler rätter.
Buke brukar vara bra på att ge idèer!

Vi äter det mesta men inte så mkt bönor, linser...

Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..)
Har frågat vänner om deras såna rätter och fastnade för en som vi gör ganska ofta, men vi behöver fler rätter.

Det blir i princip alltid spagetti med tomatsås och parmesan. Mozzarella om det finns hemma. Enkelt och gott. Sallad till, om det finns 😜
Går att göra matigare med linser eller bönor i såsen.

Annars kewpie-ramen. Har alltid nudlar hemma.

Zucchini-pasta.
Hyvla zucchinin och blanda i en skål med limejuice.
Stek finhackad chili, vitlök och limezest en stund i olivolja, lägg sedan ned zucchinin och stek tills den blir lite mjukare.
Koka samtidigt upp linguini-pasta och när den är klar lägg på zucchinin och parmesanost.

Otroligt gott och lättlagat.

Wraps.
Kycklingkebab in i airfryern (jag äter dock kikärter istället), medan det tillagas hackar jag grönsaker och rör ihop en sås.
Tar ca 15 minuter att tillaga.

Blandas och viks ihop i platt tacobröd.

Omelett. Klart på ett kick!
Tar vad jag råkar ha hemma i grönsaksväg (t ex lök, tomat, paprika, broccoli, kapris, oliver) och lägger på en plåt/form med lite högre kant. Ibland har jag i kycklingrester, salami, ostbitar, feta m m. Helt enkelt det som finns hemma.

Vispar ihop ägg med vatten/mjölk/grädde. Saltar och pepprar och har i örtkryddor efter smak (t ex timjan, rosmarin, dragon, gräslök, persilja). Häller över grönsakerna och ställer i ugnen.

Tacofärs i pitabröd. Färdiga pitabröd från frysdisken som värms i ugn. Fylls med tacokryddad färs, tomat, gurka, riven ost och tacosås. Tar ca 20 minuter och äts även av min matkrånglande minsting.

Grytbitar, köttbullar eller pannbiffar som jag kör i airfryern med någon kall sås till gjord på gräddfil eller så blir det bara smör till. Ibland stekt ägg.

Köttfärsomelett.

Quesadillas. Brer färdig tomatsalsa (sån man har till tacos) på tacobröd, på med ett par skivor ost och vik på mitten. In i ugnen på 225 grader i några minuter eller stek i stekpanna. Det går fort, så man får vara vaken så att de inte bränns. Har man rester hemma, typ stekt köttfärs, kan man lägga i det.

Äggmacka.
Havregrynsgröt.

(har kanske fått en ny nu, stekta grönsaker med ris och ett stekt ägg, jättegott)

Pommes och Nuggets, bara lägg på en plåt och skicka in i ugnen. Äter det varje helg när jsg inte vill äta chips till middag.
Nej, jag har inte sunda matvanor öht.

Har alltid frysta köttbullar hemma, snabbt att steka med typ makaroner till. Men annars brukar jag köpa halloumi och steka på för att göra hamburgare när jag inte pallar laga mat. Så får jag i mig lite grönsaker också. Annars: det mesta som finns i kylen i en wrap!

Har alltid frysta köttbullar hemma, snabbt att steka med typ makaroner till. Men annars brukar jag köpa halloumi och steka på för att göra hamburgare när jag inte pallar laga mat. Så får jag i mig lite grönsaker också. Annars: det mesta som finns i kylen i en wrap!

Jag har alltid så roligt åt standardtipset, ta det som finns i kylen.
Okej, energidryck, kattmat, smör och ost 🤣

Soppa och varma smörgåsar.
Pasta med tomatsås och restgrönsaker
Quesadillas.

Allra oftast finns det gott om alternativ bland restburkarna i kylen som bara behöver värmas.

Pasta aglio e olio, för de ingredienserna har jag alltid hemma. Koka spaghetti, spara lite pastavatten. Finhacka vitlök i olivolja, häll över chiliflakes och rör runt. I med pasta, nån dl pastavatten och joxa runt en stund. Krydda med salt och massor av persilja, klart!

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
5 770
Senast: Tantan
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 218
Senast: Ramona
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 838
Mat Nästa vecka kommer jag behöva äta en rejäl måltid lite snabbt på eller alldeles i närheten av centralstationen i Stockholm. Jag har...
Svar
9
· Visningar
856
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka