Snabbhjälp! Rädd för pälsglanset!

P

PonnyBus

Hejallihop..

Ja ska tävla för första gången på min medryttarpålle imorn, men han är fruktansvärt rädd för pälsglanset, alltså när han hör sprutet och han känner det på huden.. Det är inge problem i svansen..

Finns det några andra tips omhur man kan få på det på honom utan att behöva använda sprayflaskan?

Behöver hjälp fort!

Sv: Snabbhjälp! Rädd för pälsglanset!

Spruta på en borste eller trasa och torka/borsta det sedan på hästen!

Precis! Min ena är livrädd, så då går jag undan och sprejar på en borste och borstar på sedan. Ta inget pälsglans där sadel och sadelgjord ska ligga. Vissa pälsglans ger en så hal yta på hästen att det kan påverka hur sadeln sitter på plats.

Ta på en svamp.

Ta ingen glans i manen om du ska fläta den, blir svårt att få tag då :D

Okej.. Ja tycker det sugs upp så mycket av borstarna.. men aja. Ja ska prova med en svamp! :bump: Tack!

Prova att någon masserar hästen i nacken medans du sprejar, det funkade på min häst, hon lugnade ner sig då

Varför "måste" du ha pälsglans överhuvudtaget? :O

Annars är som sagt svamp en bra idé, eller bomull i öronen perhaps.

Min häst var mycket orolig över det förr ut,

Jag sprejade en lite bitt framför mig så den såg att jag sprutade. Sedan närmade jag mig lite då och då..
Självklart blir det dyrt om du gör detta med glaset så ta en gammal flaska av pälsglanset och fyll med vatten och "lura" h*n..
Blir h*n rädd när du är nära får du börja om!
Du skall aldrig arbeta för fort, det tog mig mer än 1 Månad att bli av med hästens räddslan!

Mvh
Eran Emma

vad gör han när du sprayar?
Min for runt som en stolle men jag har bara fortsatt att vara envis o spruta på honom o nu går det jättebra.

Det är just därför man ska se till att träna hästen för allt möjligt konstigt, då uppkommer inte dessa små problem just när de inte får uppkomma ;)

Egentligen förstår jag inte varför du "måste" ha pälsglans, men ger lite tips ändå. Ta, som de andra sagt, och spruta på en borste, svamp eller trasa och stryk på. Kom ihåg att inte spruta där sadel och sadelgjord ska ligga.

När du ska träna hästen inför sådant här, så ta med en sprutflaska med vatten när du är tillsammans med hästen. Spruta då och då, till slut vänjer den sig. Min var också rädd för allt för ett tag sedan, men nu är hon inte rädd för något.

som sagt svamp är jättebra! men ta inte för mycket på hals och i manen om du skall ha/har plasttyglar. det blir som att rida med såpa på handskarna!

Strunta i pälsglansen och rykta istället!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 849
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama