Snabba svar: Hur ta hand om ömma muskler i bogen?

M

Mayara

Min häst har under en tid kännts ofräsch i frambenen, framför allt när man ska sätta igång honom i början av passet. Ibland känns det som han "slirar" i underlaget eller är rejält halt, men detta försvinner när man värmt upp i några minuter i skritt och försiktig trav. Sedan försvinner det helt och man kan jobba som vanligt i alla gångarter. Hovslagaren passade på att känna igenom benen idag och kände ingen värme eller puls i benen, inte heller i hoven finns det något. Däremot reagerade pållen ganska kraftigt om vi tryckte på musklerna på bogbladet. Hur tycker ni att jag skall hjälpa honom att bli mjuk? Skulle gärna vilja rida för tränaren på lördag (visst jag är litet ego om ni nu tycker det, men gör naturligtvis inte det om han känns ofräsch imorgon) som jag har inbokad och kan naturligtvis inte få tag i massör/kiropraktor så snart, dessutom behöver han ju vila några dagar efter behandlingen. Ska jag skritta igång honom för hand och stretcha både före och efter ridpasset? Kan det vara något? Skall man gå på och massera som "amatör" eller skall man låta bli det och lämna det till proffsen?
Hjälp oss!/ Mayara

Träna tycker jag ju iof inte att du ska göra, men det är upp till dig. Men vad du kan göra är precis som du skrev! Lång fram- och avskrittning. Stretching efter åt. Obs inte innan då musklerna är kalla. Samt massera. Köp ev massageböckerna som finns ute i handeln. (Väl värda sin vikt i guld). Sen behöver du inte vara orolig att massera så länge du använder ditt sunda förnuft. En massör som jag har anlitat sa att man kan aldrig massera fel.

Lycka till och ta gärna kontakt med utbildat folk i allafall då det är nåt skumt med din häst.

En häst i stallet har haft ont i bogarna, och halsen har varit jättespänd. Så fick han akupunktur, och blev jättemjuk och fin.

Det kan ju också handla om en kompensation, hästen ställer sig på frambenen för att problem kan finnas på annat håll i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 872
Senast: Jeronimo
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈