M
Mayara
Min häst har under en tid kännts ofräsch i frambenen, framför allt när man ska sätta igång honom i början av passet. Ibland känns det som han "slirar" i underlaget eller är rejält halt, men detta försvinner när man värmt upp i några minuter i skritt och försiktig trav. Sedan försvinner det helt och man kan jobba som vanligt i alla gångarter. Hovslagaren passade på att känna igenom benen idag och kände ingen värme eller puls i benen, inte heller i hoven finns det något. Däremot reagerade pållen ganska kraftigt om vi tryckte på musklerna på bogbladet. Hur tycker ni att jag skall hjälpa honom att bli mjuk? Skulle gärna vilja rida för tränaren på lördag (visst jag är litet ego om ni nu tycker det, men gör naturligtvis inte det om han känns ofräsch imorgon) som jag har inbokad och kan naturligtvis inte få tag i massör/kiropraktor så snart, dessutom behöver han ju vila några dagar efter behandlingen. Ska jag skritta igång honom för hand och stretcha både före och efter ridpasset? Kan det vara något? Skall man gå på och massera som "amatör" eller skall man låta bli det och lämna det till proffsen?
Hjälp oss!/ Mayara
Hjälp oss!/ Mayara