snabba lägganden

Sv: snabba lägganden

Nej jag lär min hund inte att ha hakan i marken. Han har huvudet upp och ska kolla på mig. Får inte snusa vis varken läggande eller platsliggning.

Vissa lär ju hunden att hakan ska vara i backen vid läggande, jag tror det är dels för att hunden ska ligga bättre på platsliggningarna och för att det liksom ska vara mer "bjudning" nedåt. Jag såg det på i princip alla hundar när jag kollade på elitlydnaden på MyDog. Ynglingen har tränats så och hon lägger sig platt på en nanosekund.

Senast ändrad av en moderator:

Hur sjutton får man till dom här snabba läggandena när hunden i princip slänger sig ner ?
Har det med HUR man belönar ?

jag är ny på hundfronten :angel:
Nu har ju tråden spårat iväg lite, men jag ville bara ge ett tips som jag fick när jag tränade lägganden. Om din hund gillar leksaker kan man belöna läggandet genom att kasta iväg favoitleksaken. Det gör oftast att hunden skyndar sig att lägga sig för att snabbt kunna kuta iväg och hämta sin leksak. På köpet brukar man dessutom få raka lägganden (hunden lägger sig inte på ena skinkan) eftersom det tar längre tid att resa sig om man ligger snett :idea:

Jag har tränat både med hakan i marken och inte men jag har två olika kommandon för det. Ligg= ligg vanligt, Plats= hakan ska ner i backen. Det är i fall vi ska tävla lydnad sen, då ligger hon inte och tittar på andra hundar. Hon ligger inte och nosar i backen för att hon ligger plats utan hon har full koll på mig. plats har vi inte full koll på ännu men hon vet vad det är och det funkar kanske i 30 sek ;)

Angående klicker så förstår jag hur ni menar nu.

Jag vill mer att hon ligger och fokuserar på mig med huvudet uppe.
Känner jag henne rätt skulle hon nog börja fifla med gräs och snosa om hon fick ligga med hakan i marken :rofl:

Jag har funderat på det men fått för mig att dom ist kan lägga sig och sen snabbt bara sticka iväg ifall dom får för sig att jag kastat iväg något ?

Sen har jag fått tipset av min tränare att INTE kasta iväg saker till henne då belöningen ska vara hos mig och inte långt bort.
Just för att hon, när hon fått tag på en leksak sticker iväg med den och leker och kommer inte till mig med leksaken.
Så fort jag tittar mot henne eller närmar mig sticker hon iväg och vill väl att jag ska jaga henne.

Jamen lär henne att kampa då. Jag tycker själv att det är jätteviktigt att hunden inte springer iväg och leker själv utan leker tillsammans med mig. Hundar som inte är så pigga på att kampa kan man köra omvänt lockande kamp-godis.

Kampen gör ju hunden "på", till skillnad från godiset som lugnar ner. Vid snabba moment, som i det här fallet lägganden, tycker i alla fall jag att det är bättre att kampa. Kampa, tacka, lägg och så fort hunden ligger ger du ett varsågod och fortsätter kampa.

Ha en boll på ett snöre exempelvis:idea:

Gilly

Ja iof, jag kan ju använda mig av min kamptrasa, den idén har inte slagit mig förut, tack jag ska testa ikv :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025