snabba lägganden

Sv: snabba lägganden

Okej, men om jag då håller på att lära min hund fjärrdirigering och jag har kommit så långt att jag börja kräva att hon ska sitt, ligg, stå innan hon är klar, då klickar jag alltså bara efter stå ?
likadant som om jag inte använde klickern, man berömmer när momentet är klart ?

Jag tänkte först ifall man gjorde såhär också:
man ska lära en hund att sitta.
I början klickar man och ger godis efter varje sitt.
När hunden sen kan sitt till 110% så klickar man bara men den får inte godis.
Samma sak som att jag säger bra och ger godis i början och efter ett tag bara säger bra.
Förstår du ?
Att hunden får klicket för den satte sig, men ingen godis för detta är något hunden kan och är en självklarhet.

Men då borde det blir ett jävla klickande i fjärrdirigeringen om man klickade varje gång hunden satte sig, ställde sig osv :rofl:

Jag har lärt mig att klick ALLTID ska efterföljas av godis (eller vad man nu belönar med). Rekomenderar boken Hundlydnad med klicker starkt, tycker den är jätte bra!

Gör du så klickar du istället för att säga bra. Då är det mycket enklare att du bara säger bra.

Klickern använder man vid inlärning, när man tex lär in perfekta sitt/ligg. Om du tycker att hunden redan har det behöver du inte klickern!

EXEMPEL: För att lära hunden att snurra åt höger börjar man med (inklickad hund) att klicka så fort hunden vrider huvudet en aning åt höger. När den förstått det och du kan satsa en 500:- på att hunden vrider på huvudet igen, höjer du kriterierna genom att inte nöja dig med att hunden vrider lite. Nu ska han/hon vrida överkroppen osv. Man höjer sakta men säkert kraven.

När hunden har ett fast snurr börjar man arbeta på olika sätt. Tex att hunden inte ser dig, på långa avstånd, med dig liggandes på rygg osv, allt för att få ett befäst snurra. Kommandot sätter du på först när det är EXAKT som du vill ha det.

När hunden sedan kan snurra på kommando behöver du inte klickern för just högersnurr mer.

Och ett klick ska ALLTID följas av godis, även om du råkar klicka fel en gång ska det alltid komma en primär förstärkare, annars förlorar klickerträningen hela sin poäng.

Men som sagt, gå en klickerkurs.

Lycka till!:)

Gilly

Jaha så klickern är bara inlärningen ?
fast det blir ju visserligen "inlärning" hela tiden eftersom man höjer kraven ?

Isf har jag fattat idén med klickern:)
Då ska jag nog forska vidare i ämnet och tackar för hjälpen :D

Tack så mkt. jag har ju aldrig ens hållt i en klicker så det var bara mina funderingar.
Tack för boktipset :)

Det var så lite så :) jag är också helt nybörjare, men tycker jag lärde mig jätte mycket genom den boken! Jag har tränat lite klickning med mammas hund ock just nu håller jag på att klicka in valpen. Hoppas det går bra för dig!

Det var så lite så :) jag är också helt nybörjare, men tycker jag lärde mig jätte mycket genom den boken! Jag har tränat lite klickning med mammas hund ock just nu håller jag på att klicka in valpen. Hoppas det går bra för dig!

Hur går du till väga emd "in klickandet" ?

Jaha så klickern är bara inlärningen ?
fast det blir ju visserligen "inlärning" hela tiden eftersom man höjer kraven ?

Isf har jag fattat idén med klickern:)
Då ska jag nog forska vidare i ämnet och tackar för hjälpen :D

Precis:bow:

Men det finns ju såååå mycket man kan göra med klicker! Just nu håller jag på med mina att bla stå på händer:D

Och som sagt, gå en kurs:)

Lycka till!

Gilly

Jag försöker bara få henne att förstå att klick = godis. Först klickade jag och gav godis samtidigt, sen börja jag lägga klicket precis innan hon tog godisen. Sen ökade jag mer på tiden mellan klick och godis och nu varierar jag så att ibland får hon godis dirrekt efter klicket, ibland får hon vänta lite längre. Men det är dags att börja öva in andra saker nu för jag märker på henne att hon väntar sig godis vid klick :d

Jag försöker bara få henne att förstå att klick = godis. Först klickade jag och gav godis samtidigt, sen börja jag lägga klicket precis innan hon tog godisen. Sen ökade jag mer på tiden mellan klick och godis och nu varierar jag så att ibland får hon godis dirrekt efter klicket, ibland får hon vänta lite längre. Men det är dags att börja öva in andra saker nu för jag märker på henne att hon väntar sig godis vid klick :d

Rätta mig om jag har fel nu men ska inte belöning alltid komma direkt efter klick? Jag ökar på tiden mellan rätt uppförande och klick inte på tiden mellan klick och godis.

Fast jag har fått lära mig att klicket är ett "avslut/beröm" som gör dem glada och tar de då lite tid att få fram själva belöningen gör det inget . . .

Jo du har rätt, jag menar inte att hon får stå och vänta 2minut på sin gobit, men ibörjan var jag jätte snabb med att dirrekt ha godisbiten i stortsett samtidigt som klicket, men hon måste ju lära sig också att klick betyder godis även om jag inte ger henne godiset samma sekund för tex. om man ska träna in andra saker så kanske jag inte har möjlighet att ge henne godiset dirrekt hon kanske är längre bort eller jag kanske varit klantig och inte redan har godiset i handen utan måste krongla fram det ur fickan.. Förstår du hur jag menar?:P

Fast jag har fått lära mig att klicket är ett "avslut/beröm" som gör dem glada och tar de då lite tid att få fram själva belöningen gör det inget . . .

Jag har lärt mig tvärt om :)
Belöningen ska alltid komma snabbt efter så hunden altid kopplar ihop klick med tex godis. tex "liggkvar" lärde jag in genom att utöka tiden mellan att hunden låg och klick.

Jag har lärt mig tvärt om :)
Belöningen ska alltid komma snabbt efter så hunden altid kopplar ihop klick med tex godis. tex "liggkvar" lärde jag in genom att utöka tiden mellan att hunden låg och klick.

Ja innan hunden har förstått hela grejen så är det ju viktigt att klicket och belöningen kommer så nära som möjligt.

Men när hunden väl förstått är det inte lika viktigt, då vet den att klicket betyder att det snart kommer en belöning. Det är det som är hela poängen med klicker, att det går supersnabbt att klicka vilket gör att man kan klicka i exakt rätt ögonblick medan det aldrig går lika snabbt att ta fram godis.

Klicket är ingen belöning i sig, men det signalerar att det snart kommer en belöning.

KL

Ang. lägganden, lär ni era hundar att lägga hakan i backen vid läggande?

Nej, ska dom ha hakan nere i marken ?
Hon brukar lägga ner den efter ett tag på platsliggning men aldrig under läggande

KL

Ang. lägganden, lär ni era hundar att lägga hakan i backen vid läggande?

Nej, det skulle bara strula till det tycker jag. Vid ligget ska de fortfarande hålla ögonen på mig och vara alerta. Med hakan i marken blir ju inte resandet lika snabbt.

Jag är dockär noga med valet av deras teknik:) Tränar man ändå in ligg är det ju inte så mycket mer jobb att se till att de 'slår undan' benen och inte hasar med rumpan först och sen framdelen.

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025