Smittorisk med gödselhögen

Iser

Trådstartare
Min häst har boxvila och för att göra livet lite roligare för honom och hans sällskapshäst brukar jag att låta dören ut mot gödselplattan stå öppen, så att de kan titta ut lite på vad som händer utanför stallet.

De har de två boxarna som är närmast dören, annars hade det inte gått att titta ut. Gödselhögen ligger alltså kanske 4 meter ifrån dom. Är det dumt att låta dören stå öppen på detta viset när de är så nära gödseln? Finns det risk för någon sorts smitta?

Sv: Smittorisk med gödselhögen

Kanske inte smitta, men håll koll på hur det luktar av ammoniak t.ex.

Fast jag tycker nästan att luften blir bättre när dörren får stå öppen och det fläktar igenom ibland.

Ibland kan det kännas lite "instängd" annars i stallet när det har stått två hästar där hela dagen. Trots att det mockas två ggr per dag och övre delen av dören i andra ändan står öppen jämt.

Flugor har än så länge inte varit ett problem.

Jag har iofs inget problem med luften, men öppnar för han ska få lite mer stimulans, och se en gnutta av solskenet iaf. Har en liten dörr (dvärgdörr) öppen, och öppnar ibland en dörr som går rakt ut i luften, nedanför den är det gödsel. Inga som helst problem förutom flugor. (Vill inte öppna porten, han blir så exalterad såfort han ser nåt då)

Tror knappast det är någon fara om dom inte får i sig något.. sämre luft blir det väl.
Har en kompis vars förra häst dog efter att ha fått i sig av gödsel som ägarna till stallet hade tömt i hagen..:crazy: blev jättesjuk o till slut fick dom avliva honom. sjukt :o

Ja stimulansen är ju den ävervägande faktorn här också. Har 2-3 meter ut och sen är det rakt ner i gödslen. Så de står ju inte o glor rakt ut i gödslehögen heller utan ser längre bort och kan ibland se andra hästar som betar i hagarna etc.

Men tack alla för svar, då behöver jag inte vara rädd för det!

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar