Smarta tips vid litet boende

Habina

Trådstartare
Så var det dags att flytta igen. Den här gången går jag från 35 kvm till 27 kvm. Dock med fördelen av lite större arbetsyta i köket och mer yteffektiv lägenhet.

Behöver massor med smarta tips, vill minnas att det funnits en sån här tråd tidigare, men lyckas inte söka fram den.

En annan fördel med denna lägenhet jämfört med den nuvarande, är att jag inte behöver ha stallkläder och hästarnas foder i lägenheten. :) Det finns dessutom en uteplats med trädäck, känns som man kan göra den ganska mysig.

Mitt stående tips är att klämma in så mycket förvaring som möjligt under sängen! Nuförtiden finns det smarta lösningar att köpa färdigt, men när jag flyttade hemifrån byggde vi en egen variant med IKEAs Malm-byråer under. Fick plats hur mycket som helst!

Mitt stående tips är att klämma in så mycket förvaring som möjligt under sängen! Nuförtiden finns det smarta lösningar att köpa färdigt, men när jag flyttade hemifrån byggde vi en egen variant med IKEAs Malm-byråer under. Fick plats hur mycket som helst!

Har faktiskt inhandlat ett par sänglådor idag och ska testa hur mycket som ryms. Tack för tipset! :)

Gör dig av med grejer :angel: och ha en dedikerad plats för allting. Vi försöker ha förvaringsmöjligheter i alla möbler, t ex bord med lådor, soffa med förvaring under sätet, pallar med avtagbart lock osv. På insidan av skåpsdörrar finns många möjligheter för kryddhyllor, krokar och fickor. Vi har lådor uppe på köksskåpen som sväljer många saker som inte används så ofta. Vissa saker har vi hängt upp som dekoration istället för att hitta förvaringsplats för, t ex hattar och snowboards kan hänga på väggen.

Gör dig av med grejer :angel: och ha en dedikerad plats för allting. Vi försöker ha förvaringsmöjligheter i alla möbler, t ex bord med lådor, soffa med förvaring under sätet, pallar med avtagbart lock osv. På insidan av skåpsdörrar finns många möjligheter för kryddhyllor, krokar och fickor. Vi har lådor uppe på köksskåpen som sväljer många saker som inte används så ofta. Vissa saker har vi hängt upp som dekoration istället för att hitta förvaringsplats för, t ex hattar och snowboards kan hänga på väggen.

Jo, rensa kommer jag att göra. Men jag kommer fortfarande behöva en del grejer. Har redan nu en minimalistisk garderob, men är osäker på om jag får plats med byrån med underkläder och linnen/toppar i nya lägenheten.

Hur högt är det i tak? Jag bor på 25 kvm men har ett loft. På så sätt blir det nästan som en "mini-tvåa" då jag blir av med sängen.

Tyvärr inte särskilt högt. 2,20 kanske? Loft låter så himla mysigt, men det är tveksamt om det skulle rymmas.

Vi bor i ett pyttelitet hus, och försöker leva efter devisen att alla möbler ska vara funktionella. Vår säng är en från ikea som du kan lyfta upp och där förvarar vi säsongskläder, sovsäckar, tält osv. Barnens sängar står på 3 Ivarhyllor vardera från ikea, och där har de böcker, leksaker och kläder. Vi har en lite större tvmöbel för att rymma städskåp, pussel, spel, dvd, låda till hundarnas papper osv samt två skåp till garn :D Näst att bytas ut här hemma är soffan, då till en med förvaring under så att vi kan ha filtar, kuddar, extratäcke osv under soffan.

Nu är ju det lättare när man äger sitt boende, men när vi gjorde om köket så satte vi in lister i sockeln under där vi har glödlampor, batterier osv. Istället för en täckskiva sista biten in mot väggen blev det en list som man kan dra ut för att hänga handdukar på osv.

Men det bästa tipset är ändå att rensa. Man behöver mindre än man tror.

Mitt bästa tips är att omvärdera vilka möbler du behöver. Kanske har du ett matbord som du egentligen aldrig sitter vid eller så kan du ersätta soffan med ett snyggt överkast och några stora kuddar på sängen. Bara för att man brukar ha säng, soffa, bord, stolar, bokhylla osv så är det inte ett måste.

Vi bor i ett pyttelitet hus, och försöker leva efter devisen att alla möbler ska vara funktionella. Vår säng är en från ikea som du kan lyfta upp och där förvarar vi säsongskläder, sovsäckar, tält osv. Barnens sängar står på 3 Ivarhyllor vardera från ikea, och där har de böcker, leksaker och kläder. Vi har en lite större tvmöbel för att rymma städskåp, pussel, spel, dvd, låda till hundarnas papper osv samt två skåp till garn :D Näst att bytas ut här hemma är soffan, då till en med förvaring under så att vi kan ha filtar, kuddar, extratäcke osv under soffan.

Nu är ju det lättare när man äger sitt boende, men när vi gjorde om köket så satte vi in lister i sockeln under där vi har glödlampor, batterier osv. Istället för en täckskiva sista biten in mot väggen blev det en list som man kan dra ut för att hänga handdukar på osv.

Men det bästa tipset är ändå att rensa. Man behöver mindre än man tror.

Rensar för fullt! :D Jag har ffa lätt att samla på mig gamla sladdar, instruktionsböcker och ”bra att ha”-grejer.

Mitt bästa tips är att omvärdera vilka möbler du behöver. Kanske har du ett matbord som du egentligen aldrig sitter vid eller så kan du ersätta soffan med ett snyggt överkast och några stora kuddar på sängen. Bara för att man brukar ha säng, soffa, bord, stolar, bokhylla osv så är det inte ett måste.

Ja, soffan ryker. Jag ska testa att ha kvar sängen (120 cm), men funkar det inte får det bli en bäddsoffa.

Rensar för fullt! :D Jag har ffa lätt att samla på mig gamla sladdar, instruktionsböcker och ”bra att ha”-grejer.

Jag har i hallen ett "skoskåp" som förra ägaren av lägenheten lämnade. Det är liksom utvikbart och rymmer skor. Dock lågskor så det är helt oanvändbart för mig i det avseendet :angel: men har uppmärksammat att det är ett perfekt ställe för "allt i allo" man inte vill ha liggande framme, typ sladdar, laddare, pennor, kalender, plattång... ja typ allt "löst" :p

Funktionen är typ såhär:

288412001_3014cc3c-455a-479a-a566-0f8a8a4c4e28.jpg

Tar väldigt lite plats från rummet men rymmer en hel del!

Det var också ngt snille som renoverade mitt kök och gjorde ugnen utdragbar. Den har en ekskiva på sig, så när man drar ut ugnen har den liksom små hjul under och blir en snygg arbetsyta/bänk (eller bardisk :angel: )

Jag har i hallen ett "skoskåp" som förra ägaren av lägenheten lämnade. Det är liksom utvikbart och rymmer skor. Dock lågskor så det är helt oanvändbart för mig i det avseendet :angel: men har uppmärksammat att det är ett perfekt ställe för "allt i allo" man inte vill ha liggande framme, typ sladdar, laddare, pennor, kalender, plattång... ja typ allt "löst" :p

Funktionen är typ såhär:

288412001_3014cc3c-455a-479a-a566-0f8a8a4c4e28.jpg

Tar väldigt lite plats från rummet men rymmer en hel del!

Oh! Den såg himla smart ut! Jag tänker typ mössa, halsduk och handskar också kan vara där. :)

Oh! Den såg himla smart ut! Jag tänker typ mössa, halsduk och handskar också kan vara där. :)

Tro mig, ALLT kan vara där! ;) :D

Googlade bara en bild nu, men det finns garanterat snyggare skåp. Mitt har inga handtag och smälter in i väggen liksom så man tänker inte på att det är där. Annars finns det säkert snygga också i färg osv.

Tipsar även om ett nedvikbart diskställ! Detta viker man lätt bara upp när man inte använder det och då syns det inte och tar ingen plats i köket!

Här är mitt! Tror det är från Ikea (förra ägaren lämnade det)

26872

Vi har ett skoskåp i hallen och det är guld värt! Har stor hall men många dörrhål så det passar inte med garderob någonstans. Jag och barnen varierar skor en hel del så då är det super att ha ett skoskåp i hallen med ett gäng i och några på vanliga skohyllan :)

Ok, det är verkligen inte skalenligt. Men om ni tänker att byggnaden är typ 3,5x8 meter?

26880

Hittade fö en supersmart fåtölj på IKEA som enkelt går att göra om till säng. Borde funka som mysfåtölj för mig och så har jag ändå en sovplats till ifall nån skulle hälsa på. :)

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 356
Senast: _Taggis_
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon