Smäll över ögat - hur känslig?

FT_ryttare

Trådstartare
Unghästen slog i ovanför ögat i helgen.
Han är svullen ovanför vid "ögonbågen" ( skelettet ovanför ögat) och lite framåt mot ögat. Ser ut att ha en blödning där få han är lite röd i ögonvitan.

Hur pass känsliga är hästar för sånt. Är så orolig över att han ska bli blind.
Men han verkar se bra nu iaf.

orolig
 
Sv: Smäll över ögat - hur känslig?

Ögon är ALLTID känsliga. Är du osäker, ta ut veterinär. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Ffa om det blir varbildning och hästen börjar kisa (ses lättast rakt framifrån när man ser bägge ögonen samtidigt). Blir hästen blind på ett öga är det fler försäkringsbolag som lägger en reservation på DET ANDRA.
 
Sv: Smäll över ögat - hur känslig?

är du orolig tycker jag absolut att du ska ta ut veterinären, lr iaf ringa o rådfråga.
 
Sv: Smäll över ögat - hur känslig?

ja de ska jag göra men jag tänkte hör vad ni har för erfarenheter här.
 
Sv: Smäll över ögat - hur känslig?

har bara varit med om ett fall när en av mina hästar kliade sig så att exemhuvan la sig över ena ögat. Han blev svullen o rinnig, kylde ner med en våt kall hannduk. Dagen efter var svullnaden nästan helt bvorta o han såg som vanligt igen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 888
Senast: Mirtai
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 140
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 448
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp