Jag förstår inte hur man orkar bry sig/irritera sig så mycket på andra människors eventuella övervikt? Vad spelar det för roll öht för en själv om andra är tjocka/feta/knubbiga/överviktiga (vilket ord man nu väljer att använda)? Att de på något sätt belastar samhället så man själv kommer får betala för det, är det det man är rädd för?
För att det skulle vara av omtanke för någon annan (och då oftast människor som man absolut inte känner personligen) att man berättar för dem att de är överviktiga och därmed givetvis ohälsosamma, det är ju rent skitsnack. Eller kan verkligen vara så världsfrånvänd att man på riktigt tror att det är omtänksamt att säga sånt till andra människor?
Utan att ha vetenskapliga belägg för det skulle jag ju gissa att 99% av svenska folkets överviktiga människor ALDRIG kommer ligga någon annan (eller ”samhället”) till last, då största delen aldrig kommer ha svårare besvär än att man har ett gäng ”övervikts” kilon som kanske gör att man behöver köpa några storlekar större kläder än vad man gjorde när man var tonåring/än vad samhällsnormen säger är ”normalviktiga” storlekar. Den lilla lilla del som ”belastar” vården (och då ”belastar skattebetalarna”) pga övervikt/fetma är så försvinnande liten att det verkligen inte borde vara grund för någon att få behovet att predika för främmande människor hur ohälsosamma de är bara för att de inte passar in i den predikande personens inbillning om vad som är normalviktigt/hälsosamt och inte.
Allt det här löjeväckande snacket att detta är av ”omtänksamhet” att berätta för överviktiga/feta människor att de är OHÄLSOSAMMA är inget annat än fatshaming. Hur kan det vara annat än rent hat när man gnäller på en människa man (oftast) inte känner enbart på kroppsform? Hur kan det vara ”omtänksamhet” när man säger att en viss kroppsform är ohälsosam oavsett hur personen lever? Och nu pratar vi ju inte ens de som är med på tv-program som ”My 600 lb life”, där fetma uppenbarligen blivit ett fysiskt problem och fara för de som är med, utan nu är ju ”ÖVERVIKTIG” ett skällsord och används oftast ihop med OHÄLSOSAM oavsett hur mycket/lite övervikt (jag hatar det ordet övervikt eg, det är ju så beroende på kroppsform/kroppsbyggnad/längd osv vad övervikt är, finns ju inte en generell vikt för alla som är ÖVERVIKT) nån har.
Jag fattar liksom inte ticset att behöva säga till okända människor att de är OHÄLSOSAMMA, folks kroppar och kroppsform kan (i stort sett) aldrig vara någon annans problem.
(och för att jag vet hur vissa bara kan se ytterligheter, självklart finns det fall där både undervikt och övervikt kan ge tillfällen då man som NÄRSTÅENDE (inte total främling) kan känna oro och behöva ta upp det med sin närstående)