Småhundar med dåligt beteende

Sv: Småhundar med dåligt beteende

Defentivt ja!
Här i byn ser man dagligen pensionärer med småhundar som är
mer vilda än tama :crazy: Jättelångt flexikoppel och en hund som skäller på allt, drar och springer över hela vägen :crazy:

Finns en kvinna med en dvärgschnauser här, den hunden är riktigt aggressiv (ägaren också :crazy: )
Flera gånger har den gjort utfall mot oss när vi kommer med Isak :crazy:
Bara hoppas att vi inte är i vägen den dagen hon tappar den.

Varför hatar alla flexi? Det är ju världens bästa. Vår hund far inte överallt o kan vänta o stanna komandon. Jag tycker det är jättejobbigt att jag måste ha honom i vanligt koppel nu när jag brutit foten. Inte för att han drar, det gör han aldrig, utan för att han bara kan gå sakta bredvid mig.

Därför att de flesta inte kan kontrollera det alls.
De låter hunden springa i kopplets hela längd rätt över bilvägar osv.
Trots att de ser att det kommer en annan hund så halar de inte in sin hund, utan låter den fortsätta rusa runt i hela kopplet.
Inte konstigt att flexi kallas för olydnadskoppel.

Precis. Dessutom är väl flexikoppel oftast inblandat i olyckor, det ger absolut inte samma kontroll som ett vanligt koppel på 2 meter som du lätt kan dra in om det skulle behövas. Man kan backa hunden extremt mycket lättare på det sättet, med ett flexi behöver du gå framåt och framåt och framåt för att det sabla snöret ska halas in och då kan olyckan redan ha skett.

knapplån

Tja, tycker det är rätt blandat här. Generellt beter sig de flesta ok, oavsett storlek. Har ägaren inte ordning på hunden så har de koppel på, och går undan. Men visst hörs pipiga skallutbrott oftare ifrån vissa...

Men jag reagerar heller inte lika mkt om en pyttehund lever rövare, jämfört med om en större gör samma sak. Rent praktiskt kan ju ex den ylande DSGn/vavvan/taxen/JRTn vanligen inte dra omkull sin ägare och plötsligt komma sättande. Detsamma om den råkar vara lös - det är lättare att mota bort 5-10 kg jämfört med 40 kg. När mina blivit bitna på riktigt har det inte varit småhundar som varit förövare.

Tror den där stereotypen av bortskämda promenadlimpor som gör som de vill är på väg bort. Folk tränar även med sina småhundar - såg en liten terrier av något slag med dragsele och ett minidäck bakom ute i skogen för nån vecka sen. Sött! :)

Det kan också blir riktigt otrevliga ryck i hundens nacke om den drar järnet i 5-8 meter för att sedan få tvärstopp.

Jag har inget principiellt emot löplina/flexi men man ska vara lite försiktig med den. Fast visst får en hund större rörelsefrihet - det är bra på vältrafikerade områden, där man inte vågar släppa, men ändå vill rasta lite friare.

Jo men jag tänker på oss som faktiskt har bra kolll på våra hundar o koppel :)

Visst, det är jättebra, men det är en försvinnande liten del av den skara som använder flexikoppel.

Jag upplever att småhundar mycket oftare är ouppfostrade/inte uppfostrade, jämfört med stora hundar. Tror många hundägare tycker att de inte behöver fostra dem. "de är så små, det är ju bara att hålla i kopplet". Oftast hundägare som inte är så vana hundar och inte är så kunniga.

*kl*

Småhundar = små problem
Stora hundar = stora problem

Jag struntar i hur andra väljer att uppfostra och hantera sina hundar. Vill man klättra ut i skogen och surra kopplet runt ett träd var gång man möter en annan hund så var så god. Men problemet för mig kommer till när jag och min hund blir så pass störd av andra hundar och då gäller det jag skrev ovan. Det kommer alltid vara ett större bekymmer när en stor koloss inte lyssnar och rusar fram till okända än när en liten hund på 5 kg gör det samma, det kommer man inte ifrån.

Jag tycker mig möta ungefär lika många ouppfostrade hundar i båda lägren, små bjäbbiga hundar vs stora brötiga saker. Skillnaden är att en liten bjäbb skrämmer mig inte alls i samma utsträckning som en exempelvis vrålande Rottweiler.

Sant att en liten bjabbig inte ar lika skrammande som en vralande rottis ... men som agare till valanpassad och lydig rottis ar jag nog lika radd nar en liten kommer skrikande (ofta langst ut pa flexi eller helt los och utan kontroll) tank om min rottis valjer att forsvara sig idag? Da ar det godnatt for den lilla.:crazy:

Sant att en liten bjabbig inte ar lika skrammande som en vralande rottis ... men som agare till valanpassad och lydig rottis ar jag nog lika radd nar en liten kommer skrikande (ofta langst ut pa flexi eller helt los och utan kontroll) tank om min rottis valjer att forsvara sig idag? Da ar det godnatt for den lilla.:crazy:

Ja, det är en viktig poäng. Man vill ju faktiskt inte att det ska hända några olyckor.

Jag tycker att flexi kan vara användbart i vissa situationer. Jag använder det ibland när vi går i utkanten av skogsområden eller liknande där det finns en bilväg nära. Då vill jag gärna ha den extra säkerhet som kopplet ger men ändå låta hundarna röra sig ganska fritt. Jag har också använt det vid konvalecens för att ha bättre kontroll på hur mycket hunden rör sig. Men det är tveklöst så att ett flexi ställer höga krav på att man som förare är uppmärksam och kallar in hunden i tid. Jag använder det dessutom bara i kombination med sele för att vara helt säker på att hundarna inte får kraftiga ryck i nacken, OM de skulle rusa iväg utan att jag hinner stoppa.

Jag tycker att det ofta finns en koppling mellan användning av flexi och hundar med dåligt uppförande. Vet inte om det beror på att många som använder det är personer som tycker det är praktiskt att hunden kan springa lite som den vill samtidigt som man själv inte behöver jobba med den lydnad som krävs för att ha den lös.

Håller också med om att det faktiskt finns många som tränar med sina småhundar i dag. Jag har alltid gjort det och skulle inte stå ut med att leva med en hund som gör precis som den vill.

Varför hatar alla flexi?

Jag älskar flexi , har flexi på båda mina hundar,även när vi går samtidigt:)
Är toppen tycker jag, hundarna får röra sig mer,men ändå ha ett koppel på för syns skull om inte annat.

Tycker det är nog tur för många hundar att flexi finns, tänk alla hundar som alltid måste gå kopplade.

Sen är det ju synd att vissa ägare inte kan hantera flexikoppel, men kopplet i sig tycker jag är toppen.

Givetvis inte. Men en liten hund är enklare att "fota" bort om du är orolig över hund din egna kommer att reagera. Hellre en liten fot än änglahund! Och rent krasst så ser jag till mig egen hund först, ex en rottis skulle kunna skada henne rätt rejält, det skulle inte en dvärgpudel.

Men visst nog önskar jag att samtliga höll sådan koll på sina hundar så pass att jag skulle slippa freda mig. Jag väljer dock alla ggr en kaxig mindre sällskapshund än en stor, stark och kraftfull som kommer farande.

Det går väl fram ganska tydligt i inläggen varför flexi i många fall är dåligt.

Då borde du också veta hur vi med småhundar som uppför sig känner oss när en arg rottweiler går till attack mot oss!

Det är liksom inte samma sak att bli attackerad av en chihuahua som det är att bli attackerad av en rottweiler eller annan stor hund. Skadorna är betydligt olika!

Varför hatar alla flexi?

Förvånar mig inte att de som har flexi älskar det, de ser uppenbarligen inte det alla runt omkring kan se (annars hade de ju inte haft flexit).

Själv räcker det med att ha sett munnen på en som cyklat på en cykelväg och så har flexilinan funkat som en nära nog osynlig snubbellina med fruktansvärda följder för cyklisten som föll handlöst i gatan med ansiktet först. Det är inte roligt att vara ung med en mun så förstörd att det är svårt att ens skruva i fejktänder för att få till ett hyfsat utseende!! Detta med att linan i sig är en fara är EN av alla orsaker att jag avskyr flexit.

Nr två är att ouppfostrade hundar tillåts ha ett rejält stort område att trakassera omgivningen på.

Tre att en hund man tror är i vanligt koppel på två sekunder kan vara framme och försöka tugga på ens hundar för att matte inte såg oss komma runt ett hörn eller vad det nu kan vara.

Fyra att matte/husse har ett jäkla jobb att hala in linan om det väl blir problem.

Fem att det inte är bra med rycket för hunden om den löper i full galopp flera meter och det sen tar tvärstopp.

Osv etc mm.

Jag kan se nyttan om man går i skogen men inte vågar släppa hunden lös för man är rädd den ska springa till skogs, men bland folk, cyklister och andra hundar tycker jag det är ett otyg. Mitt i stan kan jag inte se det vettiga i att ha hunden 8 meter ifrån sig.
Men det är min personliga åsikt.

Förvånar mig inte att de som har flexi älskar det, de ser uppenbarligen inte det alla runt omkring kan se (annars hade de ju inte haft flexit).
Men man kan inte döma alla med flexi för att det finns några puckon som har flexi.

Det finns gott om människor som klarar av att hantera sin hund i ett flexikoppel utan att det är fara för andra människor.

På något sätt påminner mig den här diskussionen om de som varit angående gramantygel i ridforumet... :D :angel:

Håller med där, min hund blir spänd vid hundmöten men detta endast för att här där vi bor nu så har det alltför många gånger hänt att lösa hundar springer fram till oss pga ägarna helt enkelt inte bryr sig. Förr innan vi råkade ut för alla dessa hundar så reagerade hon inte ens på mötena. Jag tycker inte att jag själv kan ta på mig skulden för att hon numera upplever hundmöten som jobbiga alltså tycker jag inte att hon är ouppfostrad för det.

Det jag däremot kan göra och gör är ju såklart att jobba för en avslappnad hund vid möten.

Kan bara tillägga att jag tränar mycket med min lilla hund. Men sen har jag valt en aktiv ras även om den är av litet format. Jag har bra mycket bättre lydnad på min lilla än vad många ägare har på sina stora hundar som jag möter här i området.

Tillägg: Här där jag bor har jag upplevt att många med stora hundar släpper fram dom till min lilla hund utan att fråga under resonemanget att jag har ju en liten hund så det gör ju inget. Nej för dom kanske det inte gör något..

Senast ändrad:

KL.

Här hemma brukar folk släppa fram sina små hundar om jag har andra hundar med mig, går jag med min Amstaffblandning ensam händer det däremot väldigt sällan. Jag undrar om de någonstans i sin lilla hjärna fått för sig att bara för att han inte ätit upp de andra hundarna så måste han ju vara snäll, är han ensam kan man inte så noga veta om han äter småhundar till frukost. Alternativt så är det någon slags omvänd trots att om min hund går lös kan minsann deras hundar också fortsätta vara lösa vid ett möte, skillnaden är bara att min hund inte springer fram till deras hundar. :angel:

Otroligt irriterande är det i alla fall, oavsett storlek, men hundar som springer fram helst när matte/husse inte gör ett skit. Händer det av misstag och personen försöker ropa, springer efter sin hund och ber om ursäkt är jag generellt väldigt förstående men många lyfter inte ett finger för att hindra sin hund från att springa emot en eller springa efter och vara som ett plåster i hasorna på mina hundar. Eller de människor (många med flexikoppel) som har sina hundar kopplade men ändå släpper fram dem i ett hundmöte, en tant förra veckan gick till och med enkom upp på den väg vi kom på för att låta sin kopplade hund springa fram till mina (utan att fråga såklart).

Liknande trådar

Övr. Hund Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka