Småhundar med dåligt beteende

Sv: Småhundar med dåligt beteende

Du menar sa har?:grin:
Eller såhär:
lydnadstavling7_108515520.jpg

hpim0246_1198674858_6333044.jpg

sitstay.jpg

Men du har en sjukt tråkig attityd. Hade förväntat mig enormt mycket mer ifrån dig faktiskt.*lite besviken på en så annars vettig person*

Fast nu utgår jag från de jag har träffat o de har inte varit ägda av några medelålderspar så det är knappast en fördom...

Lite OT vill jag bara säga, jättefina bilder! Älskar den där hunden är fångad i språnget. Ser ut som den finaste OS-hästen :D Jättekul att se!

Kanon kul att se Ramona.:laugh:
Jag sag en Shih Tzu klara 'forsta plats' pa en tavling (motsvarande LK3) en mini tax, en corgi, och en mini schnauzer klarade motsvarigheten till LK2. Det ar vansinnigt kul att se ... men tyvarr ser jag fler sma hundar streta langst ut i flexi kopplet villt skrikande pa min an jag ser de val tranade smahundarna och det ar bade har i USA och i Sverige.

Jag har ingen stor erfarenhet av småhundar men min trekilosråtta får inte bete sig annorlunda än min dobermann fick. Däremot ser jag många (som redan nämnts i tråden) som har stora problem med sina stora hundar därför att de inte har lydnad på den och får lägga hela sin kroppstyngd för att hålla emot kopplet. Varje gång jag möter något liknande undrar jag varför så många vill ha så stora hundar....

För hur det än är så kommer en liten hund undan med mer och är mycket mindre farlig eller hotfull än en stor.

<snip>
För hur det än är så kommer en liten hund undan med mer och är mycket mindre farlig eller hotfull än en stor.

Anda tills den lilla kommer och attackerar en stor. Min rottis har an sa lange valt att inte bita tillbaka pa en liten, men jag bavar for vad som skulle handa om hon var pa daligt humor och en liten rakade bita sig fast sa det verkligen gjorde ont:crazy:

Anda tills den lilla kommer och attackerar en stor. Min rottis har an sa lange valt att inte bita tillbaka pa en liten, men jag bavar for vad som skulle handa om hon var pa daligt humor och en liten rakade bita sig fast sa det verkligen gjorde ont:crazy:

Men det förstår du väl, du måste ju UPPFOSTRA henne så hon inte biter tillbaka oavsett vad som händer :p För små hundar gör ju ingen skada, oavsett vad de gör..

(Och det är massor med ironi i det här inlägget för er som inte förstår det)

Som du väljer att beskriver hela rasen Chihuahua så är det en fördom helt klart. Ska man göra en total bedömning kan man givetvis inte bara utgå ifrån de individer man själv möter.

Du menar sa har?:grin: Vet dock inte vilken sorts hund det ar, det ar svart att se. Smahund ar det dock som ags av en vuxen manniska som borde veta battre.

IMG_6319.jpg
Haha, jag var ute och fönstershoppade i lördags när jag kom på att jag hade ett ärende in i en butik. Jag tog hunden på armen och klev in. Personalen tittade konstigt på mig och sedan sade hon - Jag trodde du hade en docka :D
Här är vi på vandring, den bortskämda knähunden och jag:
photo.php

Håller med där, min hund blir spänd vid hundmöten men detta endast för att här där vi bor nu så har det alltför många gånger hänt att lösa hundar springer fram till oss pga ägarna helt enkelt inte bryr sig. Förr innan vi råkade ut för alla dessa hundar så reagerade hon inte ens på mötena. Jag tycker inte att jag själv kan ta på mig skulden för att hon numera upplever hundmöten som jobbiga alltså tycker jag inte att hon är ouppfostrad för det.

Det jag däremot kan göra och gör är ju såklart att jobba för en avslappnad hund vid möten.

Kan bara tillägga att jag tränar mycket med min lilla hund. Men sen har jag valt en aktiv ras även om den är av litet format. Jag har bra mycket bättre lydnad på min lilla än vad många ägare har på sina stora hundar som jag möter här i området.

Tillägg: Här där jag bor har jag upplevt att många med stora hundar släpper fram dom till min lilla hund utan att fråga under resonemanget att jag har ju en liten hund så det gör ju inget. Nej för dom kanske det inte gör något..

Håller med dig!
Min hund blir osäker vid hundmöten numera, med största sannolikhet pga dom med stora hundar som säger exakt vad du skrev "du har ju en liten så det gör ju inget".

Och sen tycker jag inte att det automatiskt betyder att man har en ouppfostrad hund bara för att den skäller vid hundmöten, det kan ligga tusen olika anledningar till varför bakom och så länge ägaren har koll på sin hund så spelar ju inte det mig någon roll att/varför den skäller.
Men att dra det till att kalla hunden ouppfostrad tycker jag är snäppet för långt, vet hundar som är helt kanon och inte ens drar i kopplet vid hundmöten men ändå reagerar och skäller. Det finns ju också dom i min egen "klass" som jobbar på problemet men det går inte alltid över en natt som alla här vet men att min lilla hund skulle få sitta och äta från bordet eller leva rövare för det.. ser inte kopplingen.

Haha, jag var ute och fönstershoppade i lördags när jag kom på att jag hade ett ärende in i en butik. Jag tog hunden på armen och klev in. Personalen tittade konstigt på mig och sedan sade hon - Jag trodde du hade en docka :D
Här är vi på vandring, den bortskämda knähunden och jag:
photo.php

Bilden syns inte hos mig?

Jag har träffat både stora och små hundar som inte betett sig vid hundmöten. Så jag tror inte att det är generellt bara småhundar som lever om. Mötte en gång ett par med en labbe som nästan höll på att flyga på min hund pga tanten som höll i kopplet inte halade inte hunden (min gick vardagsfot kopplad vid min sida) och gick där och låtsades som ingenting. Det hade inte varit kul, vill inte ens veta skadorna som skulle bli på min hund om en stor fläskig uställnings labbe flög på henne :crazy:

Samma här, tror det är ganska jämt fördelat bland de jag mött. En skillnad jag märkt är dock att de med större hundar med mötesproblematik verkar jobba mer med sina hundar och framför allt hålla ordning på sin hund - det är mer regel än undantag att små hundar får stå längst ut i kopplet och utmana med svansen rakt upp alternativt skälla som galningar. Det känns faktiskt mer nervöst än en större hund som lever om men som hålls på ägarens vänstra sida.

Kl.

Bilden på det lilla livet mellan nuffarna var ju :love:!

Jag tror att av de hundar jag mött så tror jag kanske att det är lite, lite, lite vanligare med "bångstyriga" småhundar än stora. Den skillnaden är i så fall så liten att det lika gärna kan vara inbillning eller "slumpen". Och får jag välja möter jag ju alla gånger en liten gapig hund än en stor där ägaren ser ut att kunna trilla och tappa den när som helst.
Själv tror jag dessutom att om jag hade haft en liten hund, hade jag tillåtit mer "trams" än jag gjort med mina tidigare, medelstora hundar. Varför har jag inget vettigt svar på och jag har aldrig haft en liten hund så jag vet ju inte, men rent spontant tror jag att "risken" finns.

Däremot, helt apropå bilderna på småhundar "in action", så tycker jag att det är vanligt med hundar som har fin kontakt och fina prestationer INNE på lydnads/agility-planen men som utanför den mer liknar monster. Det spänner dock över alla raser och typer av hundar, tycker jag. (Förutom kanske vallhundstävlingarna jag varit på :p).

Haha, jag var ute och fönstershoppade i lördags när jag kom på att jag hade ett ärende in i en butik. Jag tog hunden på armen och klev in. Personalen tittade konstigt på mig och sedan sade hon - Jag trodde du hade en docka :D[/IMG]
Fick mig att tänka på när jag arbetade i affär, då var det enbart hundägare med små hundar som tog med sig hunden in trots att det fanns skyltat att det inte var tillåtet. Ofta gick de dessutom och bar på hunden, jag antar dock att det främst var för att de trodde att de var "bättre" än att låta den gå inne i butiken snarare än för att de normalt bar omkring med sin hund.

Klargörelse: Med det menar jag såklart inte att Basilika tog in sin hund på ett ställe där det inte var tillåtet, bara att jag kom att tänka på det när jag läste hennes inlägg.

Senast ändrad:

Det stämmer och det är sååå irriternade.
Tog över min "Ace" (stor papillion) i aug förra året o han var ett praktexemplar av "en liten hund":laugh: men han "va ju såå sööt"....:(
nu med stenhård träning har jag fått bort mkt:D det som är kvar är när stora hundar närmar sig honom. då blåser han upp sig o skäller o skriker som f*n.
men det går bra om han närmar sig dem.
nån som har några ideér??

Jag har ju en liten o en stor o båda är lika väluppfostrade ....nu på kvällsturen ( mina går alltid lösa) mötte vi en liten men helgalen pommerian ( stavas ? ) ...som gjorde utfall o skällde o morrade vilt :rofl: ....Man kan ju inte bli annat än full i skratt :)

Största frågan är nog inte ouppfostrade småhundar utan ouppfostrade småhundsägare!

Jag är ägare av en småhund, jag accepterar arbetar stenhårt för att få min hund att nonchalera hundmöten. Oftast går det inte men ibland lyckas jag.
Sen tog jag min lillskit som 5 åring (nu 9 år) och det är mycket uppfostran jag har fått lära honom.
Saken blir dessutom inte bättre av att vi numera bor på landet och inte möter lika mycket hundar på promenaderna längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka