Småhundar med dåligt beteende

Sv: Småhundar med dåligt beteende

Vette sjutton. När jag bodde inne i stan tyckte jag att det fanns gott om helstöriga småhundar i senilsnöre(flexi). Sedan vi flyttade in i hundtätt villakvarter, tycker jag att det är ganska jämt fördelat.

Min egen går väldigt bra vid hundmöten, glad och nyfiken men håller sig framåt. Hushållets schäfer har vi efter ett år av stenhård träning, fått någorlunda bukt med hundgårdsfasonerna på. Han kan numera möta hundar som går lugnt, på kort koppel, utan att morra och göra utfall.

Målet är att han ska kunna möta de där störiga små pälstussarna på samma sätt så vi kämpar vidare. När man har en hund som man jobbar hårt med, tittar man ju mycket på vad andras hundar sysslar med och jag tycker nog att olydnaden är jämt fördelad över storlek :cool:

Ouppfostrad har definitivt inte med storlek att göra.
Jag möter ofta hundar av stor storlek som uppför sig just som du beskriver att små hundar gör.
Och jag kan lugnt säga att ägarna till storhundarna, verkar tycka det är roligt att se en reaktion på småhundarna.
Ser jag till mina hundar, så är dom inte särskilt förtjust i stora, okända hundar efter att ha blivit attackerade och mer än en gång skrämda av stora hundar, där ägaren inte har nån koll eller inte begriper att deras stora hund faktiskt är hotfull för mina, även om den "bara vill leka".
Att bli slagen på med en tass är inte roligt om man är liten, att bli skuttad efter är inte roligt om man är liten, att få en nos tryckt i ryggen är inte roligt om man är liten...
Jag brukar jämföra med min häst jag hade tidigare.
Han hamnar väl ungefär i proportion till stor - liten hund (han i 600 kg klassen)
Han älskade hundar och det bästa han visste var att bjussa till lek, särskilt om dom dök upp i hans hage. Att springa ikapp, bocka och busa, slå med framfötterna och fara efter hunden var dagens höjdpunkt.
Det fanns absolut inget aggressivt i honom, och han skulle aldrig skada en hund även om tillfället till det många gånger fanns.
Jag kan säga att de hundar som råkade ut för honom (bl a schäfer, jämthund, rottis och nån större blandras) uppförde sig prexis som en liten hund gör vid möte av en "odräglig"större...och jisses så rädd dom var och drog från hagen som en avlöning, för att utanför stanna upp och skälla som besatt, medans hästen står med spetsade öron och funderar ...."igen?"

Oxå något jag "hör" ofta...om våra små blivit skrämda och skäller så är dom ouppfostrade men om en stor hund gör så så har den nått traumatiskt med sig i bagaget?
Stora hundar får leva ut sina traumatiska upplevelser, men inte små, känns det som?

KL

Det är väl så att de flesta som kanske inte vill engagera sig i sina hundar något märkvärdigt skaffar en liten "lätt" hund för att det ska bli lätt att hantera hur den än blir.

Idag stod jag och mallen och väntade på skjuts. Han satt lös brevid mig när det kommer en man med en liten blandrashistoria i ett flexi. Han ser oss men tar inte in hunden förens han är nästan ända framme. Han börjar fibbla med koppel och hans hund börjar vråla. Han stod och glodde medans hans hund snodde runt i snöret och istället för att vänta en kvart på att han skulle ta sig förbi mig kommenderade jag min "fot" och gick. Xo brydde sig inte om den lille fastän den kom hyfsat nära med sitt dåliga beteende i högsta hugg. (Kan ju tillägga att gubben hade halat in kopplet till en väldigt kort längd när jag började gå.)

Gubben sa då hyfsat högt "koppla hunden... sätt koppel på hunden.... sätt koppel på hunden" osv. Jag låtsades inte höra. Den diskussionen orkade jag inte ta.

Jag har dock ett par nya grannar med en mini ytte pytte pudel. Dom har den alltid lös och har bra pli på den. Väldigt roligt tycker jag!

Men herregud det finns ju folk till allt, hur kan han säga åt dig att koppla hunden :eek:
halvt kl.
Just det där fenomenet med hundar som löper amok i flexi har jag nog bara sett hos småhundar faktiskt. Tycker överlag att flexi inte är lika vanligt på stora hundar.

Men små bjäbbisarna i flexi som får går hur dom vill är fruktansvärt irriterande. Där vi bodde förr fanns det en kille som hade en vava som alltid fick gå som den ville i sitt flexi. En gång när jag och sambon var ute med vår hund så kommer vi till en t-korsning, killen med vavvan går förbi oss då men hans hund stannar på ena sidan "korsningen" och han fortsätter gå. Hans flexikoppel blockerar då hela gångbanan för oss. Vi fick vackert stå och vänta tills hans hund behagade gå igen, såhär i efterhand borde vi kanske lyft våran hund och gått över hans flexi..

KL

Åh, vad jag älskar den här diskussionen.
Det är samma visa, samma fördomar och samma försvar varje gång.

Jag har små hundar, en liten (6,5kg) och en pytteliten (3,5 kg).
  • Enda gången de har flexikoppel är när vi är ute på joggingtur, cykeltur eller annan "springpromenad" med mycket rörelse (eftersom små hundar faktiskt också vill och kan röra på sig och sträcka ut i högre hastigheter på regelbunden basis, tro det eller ej).
  • De har utmärkt social kompetens, men tycker att (väldigt) stora hundar med mycket päls är lite läskiga (på grund av självbevarelsedrift/storleksskillnad och "sämre" signaler)
  • De skiter fullständigt i främmande människor på promenader, så länge de inte A) Haltar/låter konstigt/gör plötsliga eller märkliga rörelser eller B) försöker klappa hundarna utan att ha tagit kontakt först. Det här ser jag enbart som något positivt.
  • De har täcken när det är kallt och blött, eftersom det är just kallt och blött och jag är rädd om deras hälsa, kroppar och muskler.
  • De skäller, eftersom det är deras uppgift att larma. Men inte på promenader, utan när det ringer på dörren eller de upptäcker något stökigt/något som faller utanför "ordningen".
  • De imponerar ofta på allt från småhundshatare och bruksfolk till jägare, eftersom "Mäh! De är ju inte alls som alla andra småhundar!". Och "Men jädrar vilken spårkänsla han har den där lille, det trodde jag aldrig..!" eller "Man kan ju nästan tro att han är uppfostrad som en stor hund, den här!" eller "Åh herregud, han är så söt att jag dör lite."

Det värsta jag vet är att möta en stor och arg hund som ägaren inte har någon koll/kontoll på och som kan skada både mig och mina hundar allvarligt. Ett möte med en sån hund kan dessutom skrämma mina hundar och ge dem mer eller mindre "bestående men" vid hundmöten, så att de börjar skälla eller spänna sig eftersom de har blivit skrämda och osäkra.

Jag skriver under på det här och hade inte kunnat beskriva mina två på bättre sätt! :bow: Dom är dock liite mindre på 2,5 + 4,5 kg.

Jag är helt övertygad om att det mesta i "småhundsvärlden" som innefattar dryga beteenden handlar om ren lathet. Det är ju mycket lättare att lyfta upp en liten hund som beter sig illa än att träna den att göra rätt, frågan är hur bra man själv och hunden mår i slutändan.
Sen tror jag också att många är understimulerade till max, gäller självklart större hundar med problembeteenden också, men man "behöver" ju inte aktivera dom här små :grin: Det verkar vara väldigt många som har den inställningen tyvärr....

Agree!
Ruben är nästan alltid lös på promenader. Han är lydig, skäller inte o fjantar runt. Här han koppel är det dock flexi kom att det är enklast o fungerar väldigt bra.
Jag har inga problem att möta jobbiga skällande småhundar. Ruben avskyr hundar som skäller, han blanger på dem o går vidare. De kan ju inte heller ställa till ngn större skada, det kan däremot en stor hund.
Både han o jag blir oroliga när vi möter stora hundar vars ägare går över till andra sidan o surrar fast både sig själv o hund i närmsta stolpe....

Jag håller med dig! Jag menade inte att alla småhundsägare har odrägliga hundar längst ut i flexi, då skulle ju min vara en sån (DSG på 5 kg) ;) Flexi kan vara bra också, som tex hos min familjs ena hund (bor hos föräldrarna) hon är nästan helt döv och kan således inte gå lös men kan ändå få lite mer rörelsefrihet i flexit.

Jag tror att problemet finns hos både små och stora hundar men att det kanske finns fler som skaffar små hundar och sedan inte tar sig tid att fostra dom. Det är ju tråkigt att vi som faktiskt har lydiga småhundar ska få ut för fördomarna bara.

Håller med Raven om att många småhundar som beter sig illa säkert är understimulerade, jag menar kollar bara på alla jack rusells som bor hos gamla tanter och gubbar..

Här är det både och. Men det som jag tycker är lite lustigt i just mitt område är att med små hundar som är hundaggressiva inte bryr sig på samma sätt som dom med större raser. Dom med större hundar som är hundaggressiva har alltid sagt till när vi möts att deras hund inte är snäll och att dom inte kan hälsa. Medans dom med små hundar har sina hundar lösa fast dom vet att deras hundar är aggressiva. ´
Jag har en Amstaff hane, okastrerad som aldrig har gjort utfall, skällt eller morrat åt en annan hund eller ens visat tendenser till det. Jag brukar gå till en äng som vi har och släppa honom så han kan springa av sig, men jag går aldrig med honom lös under promenaden just för att visa respekt till andra hundägare i området, jag vet att dom skulle bli arg och rädda om han skulle gå fram och hälsa på deras hundar.

Men så mötte jag en man som hade en chiuaua lös. Så när vi passerade så sprang hans hund fram till min och hälsade. Ingen fara tänkte jag då jag vet att mina hund inte gör något dumt. När dom hade hälsat lite så började vi gå vidare och så fort min hund vände sig om för att gå så flög chiuauan på honom och högg vilt. Eftersom att hunden va så pass liten så blev det inga skador som tur va och han tänkte inte "slåss" tillbaka utan försökte komma bort från den andra hunden. Ägaren gjorde inget för att försökta stoppa sin hund utan sa bara, "Nämen Alvin nej, kom nu" och gick vidare.

Har ett annat exempel också på en kvinna i mitt område som har två chiuauor och har alltid den ena lös, fast den är hundaggressiv. När jag mötte henne så sprang den lösa chiuauan mot oss och skällde medans ägaren hade den andra hunden i flexikoppel och höll i en barnvagn. I panik skrek hon efter sin hund och släppte både barnvagnen och den andra hunden och sprang efter sin hund. För att kvinnan inte skulle få ännu mera panik så stannade jag, Vilket jag alltid gör om det kommer en lös hund mot oss.

Det kan jag tycka är lite lustigt. Även om hundägarna med småhundar vet att deras hundar inte alltid är "snälla" så har dom dom lösa. Dom med stora hundar har sina hundar alltid kopplade och varnar när dom möter andra hundar.
Så är det i mitt område och men jag har inget emot småhundar. Självklart är det värre om en stor hund skulle göra något liknande. Men jag tycker ändå att det är Fel. Bara för dom är små och aggressiva så får dom vara lösa?

Har min inte koll på sin hund ska din inte vara lös, oavsett om den är stor eller liten. Svårare är det inte :)
Om vår skulle springa fram till allt han ser skulle han inte vara lös. Nu är han väldigt förig o lydig o får därför oftast vara lös när vi går på hemma promenader.
På nya platser är han alltid kopplad.

Oxå något jag "hör" ofta...om våra små blivit skrämda och skäller så är dom ouppfostrade men om en stor hund gör så så har den nått traumatiskt med sig i bagaget?
Stora hundar får leva ut sina traumatiska upplevelser, men inte små, känns det som?

:bow::bow:

Min lilla hade under flera år inga problem med hundmöten, men efter att flera gånger blivit påhoppad och biten av stora lösa hundar, så har han det. Han är osäker och skäller när vi möter stora mörka hundar.

Nu har vi flyttat från stan ut på landet tack o lov. Visst dyker det upp lösspringande hundar eller hundar på rymmen här med, men här känner alla hundar varandra.
Självklart kan man ha fördomar om andra hundägare, det har vi alla. Själv har jag fördomar om folk med rottweilers o schäfer. Det brukar vara ena riktiga förståsigpåare som kan allt om hund och anser att ingen annan kan något.

Har min inte koll på sin hund ska din inte vara lös, oavsett om den är stor eller liten. Svårare är det inte :)

Precis min tanke!
Min hund lyssnar och springer inte fram till varken människor eller hundar därför har jag henne i stort sett jämt lös.

Liknande trådar

Övr. Hund Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka