Småhundar med dåligt beteende

Sv: Småhundar med dåligt beteende

Min är alltid kopplad i befolkade trakter (på landet får han vara lös, de enda andra hunden som finns i krokarna är han kompis med).

Men nästan det första som hände när han kom hit var att han blev biten av en lös JRT vars matte pratade i mobilen och sen inte ens frågade hur det gick! :mad:

*kl*

Här händer det rätt sällan att det kommer fram lösa hundar/släpps fram hundar. Jag tror vi har råkat ut för det en gång, och då var det två golden retrievers som smet från gården.

Jag har rottweiler, och min är bara "valp" än så länge. Jag tvivlar på att hon skulle göra en liten hund illa med flit, men däremot leker hon väldigt mycket med tassarna (tänk er en katt), vilket gör att en liten hund kan råka illa ut om hon busar för hårt. Det är något jag får hålla koll på, men helst låter jag bli att låta henne leka med små hundar. En del små hundar brukar hon få hälsa på, men eftersom hon är snabb på att dra igång lek så avbryter jag henne rätt snabbt :)

Jag upplever att de små hundarna blir väldigt bortskämda på alla möjliga sätt, inte bara med materiella saker och mat, utan också med massa daltande. Nu utgår jag utifrån de småhundar och ägarna jag träffat på under mina år på djurklinik.

Själv har jag endast varit hundvakt åt en Chihuahua tik och hon är "bortskämd" med att vara en riktig knähund. Hon beter sig faktiskt bra på promenader och ger lite ljud ifrån sig pga osäkerhet då folk kommer springande/gående mot henne. När dem har gått förbi blir hon tyst när hon insett att dem är ofarliga. Sist när jag var ute med henne mötte vi totalt två hundar under hela dagen och första hunden var en JRT som hon bara stirrade på utan att säga ett pip. Nästa hund (minns ej ras) började hon skälla på och kaxade upp sig emot, dock var det över på ett par sekunder efter jag sagt åt henne att sluta. Så för att vara en Chihuahua uppför hon sig överraskande väl bland folk/hundar ute på promenader enligt min åsikt.

Hur upplever ni detta? Tänker att om det varit t ex en rottis eller boxer som burit sig åt så här så skulle det bli andra tongångar. Är småhundar oftare ouppfostrade?

Små hundar har ju först och främst ett BAUTA-problem, de är små.

Jag hör ofta småhundsägare som säger "han är liten, men han tror han är en rottis, som han beter sig" det är ju precis tvärtom, hunden är fullkomligt tvärsäker på att den inte är en rottis och måste därför hålla alla läskiga stora hundar på avstånd. Bjäbba liksom.

Att man sedan inte tar i tu med den osäkerheten tycker jag inte är hundens fel. Men det låter illa.

Små hundar har ju först och främst ett BAUTA-problem, de är små.

Jag hör ofta småhundsägare som säger "han är liten, men han tror han är en rottis, som han beter sig" det är ju precis tvärtom, hunden är fullkomligt tvärsäker på att den inte är en rottis och måste därför hålla alla läskiga stora hundar på avstånd. Bjäbba liksom.

Att man sedan inte tar i tu med den osäkerheten tycker jag inte är hundens fel. Men det låter illa.

Väldigt bra skrivet. Det finns nog en ganska rimlig anledning till att många vavvor man träffar är osäkra vid hundmöten.

Så för att vara en Chihuahua uppför hon sig överraskande väl bland folk/hundar ute på promenader enligt min åsikt.
:rofl::rofl::rofl:
Men gud vilka fördomar du har!

Min chihuahua skäller inte på någon hund, inte ens när ifall hundar skäller på henne.

Vad är det för fel på folk som tror att bara för att man har en chihuahua så är man helt pantad och inte klarar av att uppfostra en hund?

Absolut att skadorna efter en stor hund blir storre an efter en liten. Jag maste dock saga att min rottis och jag har blivit attakerade av, och utskallda av, en mangd smahundar men faktiskt aldrig en stor hund. Eller, den storsta hund som attakerade mig tills Mandy kom till min undsattning var en BC ... alla andra "odagor" har varit sma hundar.

Ja det undrar jag också? Bara för att min hund väger 5,5 kg så blir jag automatiskt en okunniga och puckad hundägare som skämmer bort min hund? Herregud vilka fördomar folk har men det är ju iofs knappast en nyhet :grin:

Jag har träffat både stora och små hundar som inte betett sig vid hundmöten. Så jag tror inte att det är generellt bara småhundar som lever om. Mötte en gång ett par med en labbe som nästan höll på att flyga på min hund pga tanten som höll i kopplet inte halade inte hunden (min gick vardagsfot kopplad vid min sida) och gick där och låtsades som ingenting. Det hade inte varit kul, vill inte ens veta skadorna som skulle bli på min hund om en stor fläskig uställnings labbe flög på henne :crazy:

Fast nästan alla vavvor jag träffat har varit jobbiga kräk, iaf de som gått för egen maskin.
Tyvärr.

Ja det undrar jag också? Bara för att min hund väger 5,5 kg så blir jag automatiskt en okunniga och puckad hundägare som skämmer bort min hund? Herregud vilka fördomar folk har men det är ju iofs knappast en nyhet :grin:

Nej, det blir du inte och det har ingen heller påstått. Flera av oss här är småhundsägare, inklusive jag själv. Frågan gällde om det var många småhundar som uppförde sig illa. Det innebär inte ALLA. Jag jobbar jättemycket med lydnad med mina. Men det hindrar inte att man ser en hel del ouppfostrade (inte sällan feta och undermotionerade) småhundar som stimmar runt i den bortre änden av ett flexikoppel. Om det inte passar in på din hund så finns det väl ingen anledning i världen att ta åt dig?

Jag har träffat både stora och små hundar som inte betett sig vid hundmöten. Så jag tror inte att det är generellt bara småhundar som lever om. Mötte en gång ett par med en labbe som nästan höll på att flyga på min hund pga tanten som höll i kopplet inte halade inte hunden (min gick vardagsfot kopplad vid min sida) och gick där och låtsades som ingenting. Det hade inte varit kul, vill inte ens veta skadorna som skulle bli på min hund om en stor fläskig uställnings labbe flög på henne :crazy:

Jag också och återigen har ingen påstått att det bara är småhundar. Men jag tycker att jag möter fler småhundar som beter sig jobbigt vid hundmöten (lägger sig ner, stirrar ut, spänner upp sig och går emot med spänd svans, stormskäller) än jag möter större hundar med sådant beteende. Tack och lov får man nog säga, för om många stora hundar skulle bete sig så hade jag varit livrädd på våra promenader. De storhundar som jag vet beter sig så tar jag långa omvägar kring.

Klokt skrivet! Det var det jag menade. Självfallet är inte ALLA småhundar ouppfostrade.

Såg häromdagen TVÅ rottisar som en ung tjej kämpade med i koppel. De sträckte upp sig i sin fulla längd med svans och allt mot hundar de såg. De hade inte jag velat möta... :D

PS: Hur tolkar ni en hund som viftar med svansen, har den relativt lågt, öronen bakåt i "snäll-läge" men ändå har rest lite ragg?

PS: Hur tolkar ni en hund som viftar med svansen, har den relativt lågt, öronen bakåt i "snäll-läge" men ändå har rest lite ragg?

En sån hund tolkar jag som osäker. Min boxertik gör just så och hon är osäker till tusen, hon försöker ge hundra signaler samtidigt och det blir mest pannkaka av alltihop om hon träffar liknande hundar. :p

(Om det är någon som har en annan tolkning skulle det vara väldigt intressant!)

Fast nästan alla vavvor jag träffat har varit jobbiga kräk, iaf de som gått för egen maskin.
Tyvärr.

Och jag har inte träffat en enda vettig dvärgpinscher i mitt område men jag utgår inte ifrån att rasen är sån, bara att ägarna är puckon (och jag utgår inte heller ifrån att samtliga dvärgpinneägare är puckon, bara de som bor härikring). Likaledes har vi ett knippe staffar som inte är så trevliga och jag möter de facto hellre en galen vavva än en galen staff. Rent skademässigt, både på mig och hundarna, främst hundarna då.

Jag äger 4 vavvor just nu och klarar att gå med dessa utan minsta skall eller dåligt beteende. Har en hane som är väääldigt leksugen så det händer att han piper för att han så gärna vill lekalekaleka om det går förbi en hund som ser leksugen ut, men det jobbar vi på och han är rätt ung än. Skall förekommer som sagt inte öht när jag går med dem. Dragande i koppel tolererar jag inte.

Jag tycker det förekommer massa dålig hunduppfostran men det är lika för olika storlekar kan jag känna, bara att de små är mer bjäbbiga och de stora gör annat, de har ofta inte lika nära till skall. men observerar man dem ser man att det inte funkar alls, dragande i koppel, utfall, noll kontakt med ägarna som tycker att Fido är såååå gullig och alla hundar måste få vara hundar osv tjafs.

Min stora hund är mer uppfostrad, än den lilla. Han tror han är störst bäst och vackrast. Jag försöker få honom att lyssna, men tror det är en maktkamp mellan oss då han alltid ska ha sista ordet oxå. Men skam för den som ger sig. Men den stora kan om hon ser nån hon älskar ignorera mig och springa till den människan om jag inte hänger med i svängarna :angel: Tur att man bor på landet :D

Nej det har du i och för sig helt rätt i. Kanske är jag som är lite känslig idag.

Det var mest det här påstående jag reagerade över:
Jag upplever att de små hundarna blir väldigt bortskämda på alla möjliga sätt, inte bara med materiella saker och mat, utan också med massa daltande. Nu utgår jag utifrån de småhundar och ägarna jag träffat på under mina år på djurklinik. .
Känns som att Izzie drar alla småhundsägare över en kam här.
Sen är ju frågan hur man kan skämma bort en hund med materiella saker hunden bryr sig ju knappast om ifall den har 100 olika halsband.

Men i övrigt så tycker jag att problemet är lika utbrett bland både små och stora hundar, i alla fall här omkring där jag bor och där jag går med min hund.

Visst är det värre med en stor än är liten, jag tycker inget av det är okej.

Tror dock att många tror att en vavva bara är en söt väskhund o inte kräver ngt mer o så blir dem som de blir.
Inget ful på hundarna i sig, men visst har jag många försommar mot dem iom att man aldrig träffar ngn trevlig som inte sitter nedtryckt i en väska o ser livrädd ut.

Tror dock att många tror att en vavva bara är en söt väskhund o inte kräver ngt mer o så blir dem som de blir.
Här kommer fler fördomar från din sida. De flesta som äger chihuahua är ingen 14-årig brud som har hunden i sin handväska. Inte ens när vavvan var som populärast för 5-10 år sedan var det så.

De flesta som äger vavva som sällskap idag är stabila par mellan 25-35 år med god ekonomi. Gärna egenföretagare eller säljare som har hunden med sig på kontoret eller bilen. De är ofta uppvuxna med hund, men inser att de inte har tiden för en arbetande hund. Så de väljer en chihuahua som sällskap.

Uppfödarna ser helt annorlunda ut och är gärna generationen äldre och ur undre medelklass eller arbetarklass.

//Ramona - uppfödare

<snip>
De flesta som äger vavva som sällskap idag är stabila par mellan 25-35 år med god ekonomi. Gärna egenföretagare eller säljare som har hunden med sig på kontoret eller bilen. <snip>

Du menar sa har?:grin: Vet dock inte vilken sorts hund det ar, det ar svart att se. Smahund ar det dock som ags av en vuxen manniska som borde veta battre.

IMG_6319.jpg

Nej det har du i och för sig helt rätt i. Kanske är jag som är lite känslig idag.

Det var mest det här påstående jag reagerade över:

Känns som att Izzie drar alla småhundsägare över en kam här.
Sen är ju frågan hur man kan skämma bort en hund med materiella saker hunden bryr sig ju knappast om ifall den har 100 olika halsband.

Men i övrigt så tycker jag att problemet är lika utbrett bland både små och stora hundar, i alla fall här omkring där jag bor och där jag går med min hund.

Jag kan hålla med om att tonen i det inlägget var lite väl kategoriskt. Och visst är det trist att bli bemött med fördomar bara för att man har en liten hund. Jag och mina hundar har fått en och annan nedlåtande och helt felaktig kommentar från brukshundsägare som tror att hunden är en levande soffkudde bara för att den tillhör sällskapsras. Jag har t.ex. fått höra att mina väl aldrig går i skogen "för de är ju så små, stackarna" :crazy: Nej, för små hundar har ju inga ben...

Jag tycker inte heller att bilden av chihuaua-ägare stämmer särskilt bra med min erfarenhet. Visst ser man en och annan Stureplanstjej med hunden i väska men de tillhör undantagen. Här omkring är det många familjer som har en vavva. De hundarna verkar leva bra liv med mycket promenader i naturen. Jag har dock noterat att de ofta är osäkra med andra hundar och tror, som Blandrastik skrev, att det kan ha att göra med att de är så små. T.o.m. mina mopsar är ju jättar jämfört med en vavva modell mindre. Har en känsla av att det där med småhundar som behandlas som bäbisar är vanligare i vissa andra länder, t.ex. USA där det verkar finnas en större andel hundägare som inte har en susning om vad en hund är. (Bara för att inte reta upp någon: Jag menar självklart inte att detta gäller alla amerikaner.)

Liknande trådar

Övr. Hund Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka