Småhundar med dåligt beteende

Maira

Trådstartare
De dagar jag lånade hund slog det mig hur många småhundar det är som "bär sig åt" vid hundmöten. Kaxar upp sig, bjäbbar och är utmanande med svansen rakt upp och stretande i kopplet. (min hund var väldigt cool och tog aldrig första steget)

Hur upplever ni detta? Tänker att om det varit t ex en rottis eller boxer som burit sig åt så här så skulle det bli andra tongångar. Är småhundar oftare ouppfostrade?

Sv: Småhundar med dåligt beteende

Eh ja!

Och jag förstår varför. Schäfern är stor och jobbig om han inte lyder. Dessutom är han inte direkt söt. Lilla hunden ser ut som en gullig kanin och är ju så liten att det liksom inte märks om hon lever apa. Jag har mycket svårare att korrigera lilla Puff är Schäfern. Vem bryr sig om hon i princip står på bordet när jag äter, typ.

Här i mitt område tycker jag det är tvärtom. Det är mest stora hundar som gör värsta utfall och är totalt ouppfostrade. Ägarna verkar bara tycka det är tufft att deras hundar skäller som galningar.

De små drar i kopplat men är inte lika intensiva. Men visst finns det gott om ouppfostrade små hundar också. Sen tycker jag det är vanligare med dessa jä'kla flexikoppel på de små hundarna. Rä'tt vad det är så har man en hund i baken på ens egna hund för att ägaren inte klarar av att trycka på knappen eller för att deras hund inte kan ordet stanna. Usch vad jag skulle ge för att dessa koppal försvann;)

Överlag tycker jag det är skrämmande att se hur många ouppfostrade hundar det finns, båda stora och små. Jag förstår inte hur man orkar och vill ha det som många har. Jag personligen hade inte alls tyckt det var roligt att ligga som ett streck efter min hund för att den drar som en idiot. Eller behöva skämmas för att den gör utfalll konstant. Jag tror at en hund mår mycket bättre av att ha "regler" och veta vad som "förväntas" av den. Det hjälper inte att säga till någon enstaka gång om inte hunde vet vad det betyder. Det viktigaste är att man gör så gott man kan och försöker. De är dem som bara låter det gå som är de värsta tycker jag. Hade de bara försökt så...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är många hundar öht som beter sig mindre bra vid hundmöten men det är nog flera små. Jag har en känsla av att det är en hel del småhundsägare som inte lägger ner så mycket möda på att fostra hunden eftersom det, som Jadzia skrev, inte är lika nödvändigt. Jag har småhundar och jag kan tänka mig att jag tillåter dem saker som jag inte hade låtit dem komma undan med om de hade varit rottisar eller liknande. Men det innebär inte att jag tillåter dem att vara små odrägliga bjäbbmaskiner.

Eh ja!

Och jag förstår varför. Schäfern är stor och jobbig om han inte lyder. Dessutom är han inte direkt söt. Lilla hunden ser ut som en gullig kanin och är ju så liten att det liksom inte märks om hon lever apa. Jag har mycket svårare att korrigera lilla Puff är Schäfern. Vem bryr sig om hon i princip står på bordet när jag äter, typ.

Hehe... :D

Flexikoppel är ett elände, när man ser hur handarna far hit och dit och stretar i kopplet i sin fulla längd.

Däremot tycker jag att det kan vara en kompromiss på en väluppfostrad hund som kan gå i vanligt koppel utan att dra. Hunden får lite större rörelsefrihet och kan motionera sig lite bättre om man inte har möjlighet att släppa den.

Men som sagt; först måste den lära sig att gå i vanligt koppel! ):

Jag har en känsla av att det är en hel del småhundsägare som inte lägger ner så mycket möda på att fostra hunden eftersom det, som Jadzia skrev, inte är lika nödvändigt.

Håller helt med!

Nja. Jag tycker det är rätt procentuellt jämt utspritt över hela storleksskalan.

Jag har dock en hund som efter x antal tillfällen han blivit jagad av stora hundar ( ;) ) som inte lytt sina ägares inkallning tyvärr blivit osäker för möte främmande stora hundar och ger varningsskall med svansen i vädret vid första mötet. Så klassas nog bland de med ouppfostade småhundar.

+1

Jag upplever problemen både från stora och små. Själv har jag en liten som inte kunde bry sig mindre om vi möter andra hundar på promenad, medan den stora blir en osäker best som inte vet om hon ska skratta eller gråta ungefär...

Hahaha ...

Det gjorde Yorkien's agare som vi motte i Sthlm forra sommaren. Jag balanserade forsikting nerfor ett brant berg mellan tva gangvagar pa vag till skogen. Miss Mandy gick och nosade bakom mig ... langst ut i 2 meters kopplet ... nar en Yorkie kommer farande mot mig nerifran, vildsint skallande och morrande. Mandy vaknade till med ett ryt och var forbi mig innan jag han blinka. Jag valde att slappa kopplet da hon annars hade dragit omkull mig, samtidigt som jag rot "Leave it" och hoppades hon skulle lyda.
Jag hasade, hoppade, snubblade nerfor berget sa fort jag kunde och rusade fram till hundarna. Dar stod Mandy och tittade pa mig med en blick, "Och exact vad vill du att jag ska gora nu?" medan Yorkien hangde in hennes ena boge/framben. Nu efterat (nar jag har hamtat andan och aterfatt humorn) paminner hennes min mest om Baloo bjorn nar Mowgli forsoker skramma honom.:grin:
Yorkin's agare stod hela tiden en bit bort och tittade pa.:angel: Nar jag tog i Yorkien slappte han Mandy och jag foste bort honom med foten medan jag holl ett stadigt tag i Mandy's halsband. Yorkie agaren plockade upp honom/henne och bar den ungefar 5 meter, satte ner hunden som genast sprang tillbaka villt morrande och skallande pa Mandy. Den gangen stoppade jag den lilla med foten och "foreslog" agaren att satta pa ett koppel, men fick till svar att de hade inget.:crazy:

Vi har definitivt mer problem med sma hundar i "attack" mode an storre. Mandy ar fine med andra hundar och hund moten sa hon ar inte problemet ... personligen tror jag det mer beror just pa att manga inte tycker att uppfostran behovs pa smahundar, det ar ju sa latt att bara lyfta undan dem.

Äsch, sånt skitsnack!! Småhundar är inte värre än stora hundar enligt min erfarenhet. Jag har två småhundar som inte skäller på andra hundar, som inte är galna, som inte hetsar upp sig och som inte blir knäppa av att möta andra hundar.

Men nästan dagligen möter vi på promenaderna större hundar i halti, större hundar vars ägare håller stenhårt i kopplet för att hunden inte ska slita sig, vi har till och med en tant med en samojed som virar kopplet runt en lyckstolpe så fort hon får hundmöten eftersom hon inte klarar av att hålla i hunden.

Samtidigt har grannen två chihuahua-hanar som skäller så fort de ser en annan hund. Men having said that, så har den andra grannen en röd irländsk setter som när han är lös är helt okej, men som så fort han går i koppel blir helt stissig av hundmöten.

Min lilla ouppfostrade best har iaf lärt sig att inte skälla vid möten, vi är nere på pip (han är dock inte aggressiv, han skriker i princip "här är jag! jag vill leka men kopplet räcker inte!! hallå ser du mig?!!" och så ser hela hunden ut som en propeller. Eller ja, gjorde, nu har vi som sagt lyckats dämpa det en bit iaf.

Men i grannskapet är det tja lite fifty-fifty på vilka som uppför sig sämst!

Igår var vi i närmsta hundhagen och lekte med en labrador, inga problem. Vi hann som tur var precis lämna innan det kom en rottis med en ägare utan koll. Och det ÄR faktiskt betydligt mer obehagligt än en bjäbb-maskin utan koll (och då gillar jag ändå rottisar).

Igår var vi i närmsta hundhagen och lekte med en labrador, inga problem. Vi hann som tur var precis lämna innan det kom en rottis med en ägare utan koll. Och det ÄR faktiskt betydligt mer obehagligt än en bjäbb-maskin utan koll (och då gillar jag ändå rottisar).

Och det du skriver är liksom kärnan i det hela. När vi möter en liten DSG som stirrar ut hundarna, lägger sig ner etc, så gör det hundmötet svårare eftersom mina blir påverkade, men värre än så är det inte. Men när vi möter grannskapets enorma blodhund, som konsekvent gör utfall mot mina hundar och som ett par gånger har dragit omkull sin husse i processen, då är det jäkligt obehagligt. Likaså den jättelika rottishanen som spänner upp sig i förhållande till alla hundar han ser.

Det innebär inte av småhundsägare inte behöver jobba med hundmöten och lydnad överlag. Och man kan ju faktiskt göra det svårare för andra hundar och hundägare att komma till rätta med hundmöten om ens egna hundar uppför sig illa.

Fast att skälla vid möte med med andra hundar och att kaxa upp sig för främmande tycker jag är väldigt konstigt att koppla till dåligt uppfostran. Jag menar, det är ju inte det naturliga för en harmonisk hund att göra. Det låter mer som om hundarna har fått dåliga erfarenheter av andra hundar och därefter börjat med beteendet.

Sedan kan de ju vara ouppfostrade också. Men att bete sig utmanande eller osäkert vid hundmöten är inte primärt en uppfostringsfråga är min spontana reaktion.

Jag har ju efter 12 år med shar-pei gått över till en liten ras, nämligen Lancashire heeler. Jag är precis lika "tuff" mot henne när det gäller uppfostran som jag varit med tidigare hundar oavsett storlek.

Jag märker dock nu när hon är i värsta spökåldern att främmande rejält stora hundar får henne att skälla lite - dom är helt enkelt lite läskiga trots att hon fått umgås med både stora och små hundar under uppväxten. Även om alla hundar varit snälla mot henne, så har hon ändå lärt sig att stora hundar kan göra illa henne endast genom att trampa fel och trampa på henne t ex.

Så många gånger kan det handla om osäkerhet och inte ouppfostran - även den finns miljoner ouppfostrade småttingar även i mitt område. Fast det finns lika många stora drumlar som är otrevliga.

Knapp
Här går det kanske 5 stora på 30 små. Tycker de flesta sköter sig.
Vi har en lite, han beter sig inte illa. Är lite osäker på stora svarta hundar o kan bli lite stressad. Men han är tyst sålänge den andra hunden inte gör ngt. Men vi tränar skvaller o kontakt övningar.

Varför hatar alla flexi? Det är ju världens bästa. Vår hund far inte överallt o kan vänta o stanna komandon. Jag tycker det är jättejobbigt att jag måste ha honom i vanligt koppel nu när jag brutit foten. Inte för att han drar, det gör han aldrig, utan för att han bara kan gå sakta bredvid mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka