Småfel vi gör när vi rider

Enya

Trådstartare
Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er andra om vad ni har för småfel som ni är medvetna om men "glömmer" och försöker rätta till men inte alltid lyckas! :)

Skulle jag räkna upp alla mina skulle jag bli deprimerad.... så jag tar bara några!

* Jag tittar ner på hästen och har fått den klassiska kommentaren " titta inte på hästen, det kan du göra i stallet" :o log inombords när jag hörde det för den är så klassisk!!

* när jag rider på volt lutar jag mig innåt

* på volt faller min ytterskänkel helt bort från hästen :o jag tar spjärn i stigbygeln och håller balansen så den pekar ut från hästen helt!

* min högerhand håller lite extra i tygeln så att hästen blir mer eller midnre ställd åt höger oavsett varv... just för att hon genar konstant, ett försök att hålla henna på rätt ställe, men det är ju fel :o Det går automatisk och när jag upptäcker det (när jag tittar ner!!!!) så försöker jag rätta till det.

Skulle kunna fortsätta, men det är inte bra för mitt självförtroende :D

* Däremot tror jag (!!) att jag fått ordning på händerna lite grann, de läggs inte förrän jag står still med hästen och blir mer avslappnad

* Jag har de två senaste gångerna börjat att inte luta mig fram, kört en ramsa i skallen när jag blir rädd av att hon bara springer "luta dig bak, luta dig bak, håll balansen, hon stannar snart!!" och det FUNKAR!!!! Hon saktar ner och blir lite kinkig för att hon inte kan dra i väg på samma vis.

* Jag har också börjat att tänka på att inte låta tyglarna glida, håller emot när hon knycker på nacken för att få längre tyglar, och känner nu rycket i handen istället för att släppa tyglarna. Förut har hon knyckt på nacken och fått längre tyglar, kört upp huvudet och travat i väg och så har jag suttit där med 3 m tyglar och försökt hala in dem och få stopp på henne igen. Jag har inte riktigt vågat hålla emot, synd om munnen ju, men nu känns det lite som att hon får ta det när hon själv rycker. Hon tycker att skritt är en totalt överksattad gångart och trav är favoriten- tror det till viss del har med överskottsenergi och till viss del rasen att göra.....

* Jag har också börjat att inte tillåta henne själv öka utan det ska vara jag som bestämmer när vi ska trava och hur fort vi ska trava samt när vi ska sluta trava.

Och plötsligt har jag en häst som lyssnar mer på mig! :p

Ni då?

Sv: Småfel vi gör när vi rider

Jag tittar också ner. Även om jag vet om att jag inte ska göra det sitter jag och tittar på hans nacke väldigt ofta. Och så jäkla fin är den ju inte...!

En kompis filmade mig när jag red för några veckor sedan, och jag sitter rätt bra överlag, en emellanåt har jag en tendens att säcka ihop. Tror det sitter i, har ridit ganska mycket galopp. Men det borde vara ganska lätt att vänja mig av med, tycker jag.

Såg på filmen att tyglarna blev lite långa emellanåt också, men det är jag väl medveten om, och det beror på mina megatjocka vinterhandskar, för det händer aldrig annars. Svårt att få grepp om tyglarna med de, men med tunnare handskar tappar jag känsel, så utav två onda ting är detta bäst.

Jag gör en hel massa tokiga grejer :p

* Sitter vriden åt vänster... av någon underlig anledning.

* Rätar ut armarna o tar i med axlarna när jag ska ta i tyglarna. Istället för att använda armbågen.

* Vinklar om händerna.

* Har jättelätt för att spänna mig även fast jag försöker vara avslappnad.

O lite såna där grejer :)

* Har händerna för lågt
* Lutar mig åt sidan istället för att vrida om överkroppen/axlarna när jag ska svänga (och undrar lika förvånat varje gång varför hästen inte svänger, utan glider iväg utåt :angel: )
* Tårna pekar utåt
* Rider med för korta läder
* Har svårt att hålla jämn kontakt med hästens mun

Den här bilden sammanfattar det hela ganska bra..
29691706.jpg

Jag tappar ner händerna på manken, och tårna vill väldigt gärna peka rakt ut a la kalle anka.

Annars tycker jag att jag sitter ganska bra.

*Brukade ha händerna alldeles för lågt men har nu tydligen bytt det mot att gärna vinkla högerhanden 90 grader inåt, fråga mig inte varför?
*Spänner mig alldeles för mycket
*Tittar ner i min hästs, oftast alltför oborstade, man
*Tappar tyglarna cm för cm hela hela tiden..

Överlag så tror jag att jag inte direkt har några ovanor som är huggna i sten. Jag lyssnar på tränaren, tänker på det väldigt mycket och byter snabbt ut ovanan mot något annat. Exempelvis har alltför slappa skänklar övergått till att jag överanvänder innerskänkeln :(

Mitt största fel är att jag tittar ner, därigenom blir jag också lite kutryggig. Försöker att bättra mig, men det är så j-ä svårt att enbart rida på känsla och inte kunna se vad man gör.

Gud det är ju minst 10 småfel i sekunden skulle jag tro. :D

Det varierar lite beroende på vilken häst jag rider på. På min egen har jag problem med att inte fastna i handen om han gör motstånd. Och jag har problem att komma ner i sadeln så jag kan samla. Det beror dock på att jag har en sadel som sätter mig i en viss position och är lite tight för rörelse. Men är hästen 27 år och otroligt svår att hitta sadel till så känns det dumt att byta när han gillar den så och mår bra av den. Då får jag jobba hårdare helt enkelt.

På spanjoren följer jag inte med nog i rörelserna och släpper igenom dem i bäckenet jämt. Jag är van med min hästs obefintliga steg. Och skyddar min onda rygg/nacke omedvetet genom att låsa höfterna. Gör det ju värre eg. Så övar på att lossa där.
På honom måste jag jobba på att sega ner min ridning också i signalerna. Jag måste bli långsam och seg för att han inte ska bli fladdrig iom att han är så känslig och överrörlig.

På halvblodet är det rörelserna igen som jag måste släppa igenom.

Araben är det att bli snabb nog. Och till viss del rörelserna genom höfterna.

I övrigt är det en miljard saker till. Men de största bristerna är dessa.
Just nu är jag katastrofalt svag i magen med. Vilket gör att jag vill fram. Så måste stärka magen för att orka sitta. Efter ett pass på PREn kan jag ha träningsvärk en masse. Härligt!:D

Håller fast tyglarna mellan ring och lillfinger istället för mellan tummer och pekfinger. Viker mig i min vänstersida. Glappande skänklar.

Hälsning Maja

Vilken härlig ramsa! Den ska jag lägga på minnet! :D

Ha ha! Trevligt att den kommer till användning för någon annan än mig! :rofl::banana:

Men det är ju så sant! Det funkade så bra! Hästen stannade liksom och vände öronen mot mig och det var som hon sa "Hm, matte, vad gör du? Skulle jag inte springa nu?" och där satt jag med hakan vid hästens hovar och vart alldeles paff! Så, den ramsan ska hädanefter hålla mig i balans och utan att få panik när hästen försöker smita för mig! :D

Jag tittar också ner. Även om jag vet om att jag inte ska göra det sitter jag och tittar på hans nacke väldigt ofta. Och så jäkla fin är den ju inte...!

En kompis filmade mig när jag red för några veckor sedan, och jag sitter rätt bra överlag, en emellanåt har jag en tendens att säcka ihop. Tror det sitter i, har ridit ganska mycket galopp. Men det borde vara ganska lätt att vänja mig av med, tycker jag.

Såg på filmen att tyglarna blev lite långa emellanåt också, men det är jag väl medveten om, och det beror på mina megatjocka vinterhandskar, för det händer aldrig annars. Svårt att få grepp om tyglarna med de, men med tunnare handskar tappar jag känsel, så utav två onda ting är detta bäst.

Ja det här med tyglarna. De glider ju för mig också, speciellt när jag har handskar på mig. Utan fryser jag i hjäl om fingrarna och tappar känsel och med blir det tjockt och svårt att få grepp.

Jag tycker inte heller att vissa delar på min häst är sådär hemskt jättefina och värda att kika på under tiden jag rider, men att titta ner går liksom av bara farten :)

Jag gör en hel massa tokiga grejer :p

* Sitter vriden åt vänster... av någon underlig anledning.

* Rätar ut armarna o tar i med axlarna när jag ska ta i tyglarna. Istället för att använda armbågen.

* Vinklar om händerna.

* Har jättelätt för att spänna mig även fast jag försöker vara avslappnad.

O lite såna där grejer :)

Vad skönt att jag inte är ensam om att göra konstiga saker när jag rider :) Ibland känns det som om alla andra kan allt perfekt :)

Jag spretar med vänster skänkel och öppnar upp i vänster höft, ställer därför hästen åt höger, trodde det var pålle som var sned - men det är jag... Blir stum i handen när pålle ligger på, säckar ihop och lutar mig framåt om jag blir trött, börjat dock bli bättre. Och klassikern, stirrar på pålles fina man!
Sen finns det säkert fler saker, men just nu har jag nog med de här :)

Jag gör nog en massa småfel när jag rider men dom tänker jag inte dra här för då blir jag så deppad.:angel:

I stället kommer det en vers som jag knyckt från en hästbok:

* Händerna ner och huvudet opp
hälarna ner och humöret i topp.
Knäna tätt intill hästen sida
armbågarna intill din egen midja.*

Jag titta oxå ner för mkt men har börjat att titta på sambons häst istället som alltid går en bit före. Han är mer stressad och så länge han är lugn är min det oxå.

Sen lutar jag mej fram så fort jag tror att hästen ska sticka och kortar tyglarna, så fast hon inte tänkt göra det, så gör hon garanterat det :angel:
Måste oxå komma på en ramsa och luta mej bakåt.

Det värsta var när hon fick för sig att trava i alla nerförsbackar, och jag då skulle luta mej tillbaka, fast allt jag bara ville var att lägga mej i fosterställning över hennes hals. Vi hade ca 5 stora nerförsbackar hem och jag trodde jag skulle grina till slut :)

Sen gör jag nog 100 fel till som jag inte ens vet om.

*Brukade ha händerna alldeles för lågt men har nu tydligen bytt det mot att gärna vinkla högerhanden 90 grader inåt, fråga mig inte varför?
*Spänner mig alldeles för mycket
*Tittar ner i min hästs, oftast alltför oborstade, man
*Tappar tyglarna cm för cm hela hela tiden..

Överlag så tror jag att jag inte direkt har några ovanor som är huggna i sten. Jag lyssnar på tränaren, tänker på det väldigt mycket och byter snabbt ut ovanan mot något annat. Exempelvis har alltför slappa skänklar övergått till att jag överanvänder innerskänkeln :(

Hahaha..

Summan av lasterna måste väl vara konstant???

/ Lavinia, som gör så många fel att hon inte ens orkar börja rabbla, men ramsan från lite tidigare kommer att användas.

*Tittar alldeles för mycket i speglarna :angel:
*Vinklar innerhanden på volt i vänster varv

Mina största fel är nog:

* Jag fuskar med yttertygeln för att t.ex få in ytterbogen, istället för att bara använda ytterskänkeln.

*Jag sänker ofta innerhanden och måste tänka på en korrekt handställning för att behålla den.

*Jag har svårt att känna vart exakt bakdelen är. :(

Har massor av små grejer som jag kämpar med, skulle bli alltför deppig av att skriva ner allting. :angel: Kan nämna ett par grejer iaf.

* Rider oftast med halvöppen hand
* Har för långa tyglar (eller, egentligen handlar det nog mer om att jag efter en axelskada hade problem att hålla händerna tillräckligt långt fram på tyglarna och då hellre satt med händerna närmre magen eftersom det gjorde mindre ont då, och det har hängt i sedan dess tyvärr...)
* Glömmer bort skänklarna när hästen tenderar att bli pigg och stark...

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama