Småfåglar i stallet!!!

sassiball

Trådstartare
Rena ohyran tycker jag att det är. Hur blir man av med dem? De letar ju hela havrekorn i avföringen och jag är minst sagt trött på att ha dem vinande om öronen så fort man kommer till stallet och ska mocka. Flygande gödselspridare är vad de är - hur blir man av med dem? De är tom så fräcka att de skiter i hästarnas vattenspannar. Antar att det enda som hjälper är att man mockar direkt efter utsläpp men hur ofta har man tid med det?

Sv: Småfåglar i stallet!!!

Jag hinner tex mocka efter utsläpp varje dag. Bara att gå upp en kvart tidigare. Kan du inte stänga till stall dörren lite eller hnga upp något i dörren, typ plastband så dom inte flyger in??

Vi har haft ovanligt mycket fåglar här i år och de har stannat kvar längre en vad de brukar men det beror säkert på den milda väderleken som är. Men vårat stall är som en rektangel kan man säga, på den ena långsidan av stallet finns det en dörr - denna är i regel alltid stängd oavsett årstid, på andra långsidan däremot finns det två dörröppningar och båda dessa står öppna större delen av året tills det blir minusgrader ute och vattnet riskerar att frysa - men dock så är Alltid nätdörrarna som vi har uppsatta - ständga vid dessa öppningar .

Vi har alltid haft en flock gråsparvar som bott i stallet, till min förtvivlan. De skiter överallt, och väsnas så man knappt kan prata i telefon.
I år har vi haft ett par katter boende i stallet, och vips så är de borta.
Gillar egentligen inte katter heller så värst, men hellre två katter än 40 gråbusar.

Var glad att du har små fåglar:D
jag har skat-:devil: som äter i hästarnas krubbor o hoppar via hästarna på vägen ut. Det bekommer inte hästarna så antagligen är de vana vid det.
Gissa hur mkt en skata ski-er i jmfelse med gråsparvar:crazy: :eek:

Å,jag har också de där små:devil: hos mig å jag kan bli galen på de..
Dels så skiter de överallt,i krubbor,vattenhinkar,på täcken,ja överallt.. Å så är de hur äckliga som helst när de kommer svischande runt öronen på en..

vi har duvor och svalor som skiter ner hela höskullen... det är inte heller så roligt! men jag vet inte vad jag ska göra för att få bort dem.

Jag gillar mina svalor på höskullen... underbara varelser som hjälper till att hålla mygg och knottstammen nere, och vackra dessutom!

Jag har aldrig varit med om fåglar i stallet tidigare. Men nu har jag flyttat och vi har en skock småfåglar i stallet ibland.
Dom kommer inte genom ett friskluftsintag som sitter i taket (gammalt stall)! Och det är lite irriterande när dom sitter i stallgången eller svischar omkring skallen på en...

Men hur man blir av med dom?
Ingen aning.......

nja..:smirk: de e inte så roligt när allt hö är fullt med fågelbajs.. man måste täcka över det.

Hej,

Prova sätta upp ett fågelbord ute så de har mat och slipper leta, vet inte om det hjälper helt men det borde ju göra sitt till.

~Ingrid

De är tom så fräcka att de skiter i hästarnas vattenspannar. Antar att det enda som hjälper är att man mockar direkt efter utsläpp men hur ofta har man tid med det?

Och av just den anledningen stiger jag upp tidigare varje morgon...suck... Försöker hinna mocka ur den värsta skiten innan jag åker till jobb. Har bara två hästar att mocka efter - tack och lov ... Men nog sjutton lyckas sparvarna grisa ner i vattenspannarna i alla fall :mad:
Jag kan inte stänga ute dem eftersom jag har öppet både vid takfot och uppe i nock (har ett Bruksstall) så de kommer in lätt som en plätt.
Men en katt eller två hjälper hyfsat bra!

Jag fattar inte hur alla lyckas få in fåglar i både stall och höskulle ? Har ni inga dörrar i era stall/logar ???

Jag fattar inte hur alla lyckas få in fåglar i både stall och höskulle ? Har ni inga dörrar i era stall/logar ???

Hur vi lyckas? :smirk:
Inte alls svårt, jag har nästan alltid två dörrar öppna till stallet, och flera fönster på glänt. Jag anser att hästarnas hälsa kommer före min önskan att bli av med fåglar.

Sen tror jag inte att nåt äldre stall är så tätt att man kan hålla fåglar ute, vad kan de behöva för att trassla sig in, kanske 2 gånger 2 cm?

Fast fåglar brukar ju komma in dagtid, knappast på kväll och natt. Så varför inte stänga dörren under dagen då ?

Det spelar ingen roll om stall är 100 år gamla, man kan alltid säkra mot skadedjur...om man vill.

Du verkar inte ha varit utsatt för en flock gråsparvar, antar jag?
Och jag vägrar ha stängda stalldörrar. Även om jag hade det så hjälper det inte när fåglarna väl fått smak på att bo i stallet, de trasslar sig in genom nåt hål, var så säker.

Johorro...tänk att jag har. Varför kan man inte öppna dörrarna efter mörkrets inbrott då ? En stalldörr behöver ju inte promt stå vidöppen hela tiden.

Ang trassla sig in genom något hål...jamen det är ju det som heter SÄKRA för skadedjur. Att man faktiskt måste angagera sig och arbeta för saken. Hitta alla småhål o dyl.

Man köper sånt finmaskigt nät som man har i trädgården för att skydda t ex hallon mot fåglar. Sätter fast med häftklamrar i överkant på dörren och låter hänga ner. Ev måste du sätta fast på sidorna också men då använder du en krok el liknande så att du kan haka loss och vika nätet åt sidan när du ska in och ut. Hästarna brukar tycka det är lite läskigt i början men efter några dar är det inga problem.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 377
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 301
Senast: Yrja
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 321
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med...
2
Svar
27
· Visningar
3 099
Senast: Kanintant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?