Små tjejer

Jo, det håller jag med om. Men man kan ju inte tänka på att det kan komma galna hundar hela tiden ute.
När tjejen går ut med Xena går hon dessutom bara där det finns annat folk. Hon går aldrig ute på något ödsligt fält eller där det förekommer lösa hundar.
Jag har aldrig stött på en enda kamphund under de 19 år jag bott här.

Jag tycker faktiskt man ska ha det i åtanke, inte att man träffar på galna hundar för det är nog ovanligt. Kamphundar har jag alrig heller stött på, jag har inte tänkt på kamphundar i den här tråden hittills. Men att tex 2 hanhundar mopsar upp sig är inte speciellt ovanligt, risken för dödsfight är liten men nog är det onödigt och obehagligt för alla inblandade även om utgången bara blir ett litet sår i ansiktet. Ett par gånger i måndaden träffar jag på lösa hundar när jag är ute, på cykelbanor osv i stan. Då måste man kunna bedöma situationen ganska snabbt, se om hunden ser ut att vilja gå fram, vända och gå in bland några träd eller nåt så husse/matte får lite mer tid på sig att kalla in sin lösa hund osv osv osv. Jag är inte rädd för att mina hundar skulle bli attackerade av GALNA hundar om ett barn är ute med dem, utan för de här vardagliga sakerna som KAN gå illa om man inte agerar rätt. Just därför låter jag inte barn gå ensam med mina hundar. Tom jag har någon gång tappat ett koppel och det kan sluta mkt illa om man är bland folk och bilar. Det räcker med att hunden springer fram till någon som är hundrädd eller hälsar på någon förbipasserande med vita byxor för att det ska sluta olyckligt...

Nu har ju du en väldigt liten hund (3 kg skrev du) så allt blir ju mkt lättare med en sån liten hund. Men det behövs inte många kilon till för att det hela blir mer och mer ansvarskrävande.
Ishtar

Absolut NEJ! Inte ens med våran mest menlösa hund. Däremot har det hänt att de kan få gå med oss och hålla en hund. Men aldrig att jag släpper i väg en liten tjej/kille med våra hundar.

Du har en poäng med det du säger.:bow:
Men jag har redan gått ut de första gångerna tillsammans med henne och sagt åt henne vad hon ska göra i olika situationer som kan uppstå. Hon är smart och stark för sin ålder och jag litar lika mycket på henne som någon som låter sin lillasyrra gå ut med familjens hund.
Måste påpeka dock att jag inte skrev att min hund väger 3 kg, hon väger 15. :p

Det har inte kommit nån och frågat än... men det finns tjejer som säkert snart är i den åldern.
Men dom skulle få ett nej.
Jag kan inte hålla koll på vad ungen kan göra med min hund. Min hund tycker inte om barn och okända och skulle bli osäker om inte jag fanns i slutet av kopplet.

Och så är han stark... ja kan säga åt honom när han drar och orkar hålla emot men en liten tjej kan inte göra det.

En vän till mig har två st corgies och de skäller ytterst sällan. Samtidigt så har hon iofs väldig god uppfostran på de båda.

Skulle aldrig få för mig att släppa ut min fånsnälla hund med ett barn. Visst - han är liten, söt och jättesnäll, men han är också 18 mån och emellanåt helt vild. Han kan göra ryck i kopplet som får mig ur balans, och jag är inte liten.

Vill någon hälsa på honom så får de gärna göra det, men de får inte hålla i kopplet eller gå iväg med honom. De får däremot lov att be honom utföra trick. Han kan många tricks och ungarna brukar bli jätteglada när han förstår vad de vill.

Sen förstår jag faktiskt inte Varför jag skulle låna ut min lilla ögonsten. Tror inte jag hade lånat ut honom till mina kompisar ens.

// Isa

Det beror väl på vad det är för hund och hur barnet är. Min dotter är 8 år och går ut med vår hund en mellanpudel, han är snäll och älskar alla. Hade jag haft en stor hund eller tex. hanhundsaggresivitet hade hon inte fått gå ut med den, fast jag vet att hon är duktig.
Fluff

Jag säger oxå nej, mina hundar är för stora, sen vill jag själv ta hand om den biten (eller sambon) :D

Nej de får inte gå ut ensamma med mina hundar, däremot får de gärna följa med mig när jag själv ska gå på promenad. Två flatar på ca 30 kilo är mycket hund om de tvärdrar till eller ngt, de är värda alldeles för mycket för mig både känslomässigt och ekonomiskt så skulle det hända något skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Javan

Lillasyster 11 år går ut med Doris då o då (läs när det är fint väder :D), men hon vet ju hur hon ska göra.. Första gångerna gick jag med henne..
Dessutom väger Doris ca 4 kg och bryr sej inte mycket om varken andra hundar eller människor, och skulle hon göra de räcker det med ett nej.
Ibland följer syrrans kompisar med ut, men det är typ 3 olika tjejer och dom känner hon nu. Barn hon inte känner tycker hon inte om, eller dvs hon känner att hon inte kan lita på dom.
Om det skulle komma någon annan lös hund än den lösa hund hon känner så är hon lätt o ta under armen.
Som tur är har vi väldigt lydiga o snälla hundar här i området. :bow:

Jag var en gång i tiden en sån där liten tös osm gick ut med grannarnas hundar, fast mest små hundar.
Jag är otroligt tacksam för att jag fick det.

Idag skulle jag ALDRIG i hela mitt liv kunna tänka mig att låta nån gå ut med min tik! Har svårt när bror, och t o m (ibland) mor går ut med henne!!! GAAAH! :crazy:
Jag vill ha full kontroll över hur hon mår och vad som händer henne, och ja, jag är ruskigt egoistisk.

Kvarterets ungar får inte ens klappa henne. Säger nåt i stil med att "Tyvärr, nej, hon har fästingmedel på sig som inte är bra att röra vid" (vilket stämde i somras, i alla fall för barn under 12 år)... :smirk: Eller så säger jag bara "nej, tyvärr, det går inte idag"...

Men vuxna, speciellt hundägare, får gäääärna komma fram o låta henne hälsa på dem, då detta är social träning...

ÄR man lite skruvad, eller? :crazy:

ja det tycker jag nog. visst, det är dina hundar, men ändå... alla som vill får i alla fall klappa mina hundar. desto fler som blir vana och orädda för hundar desto bättre! i vårt område är det många hundrädda föräldrar som blir glada för att deras barn får klappa mina snälla hundar.

Jag är absolut för främjandet av kunskap om hundar. Håller med om att det är viktigt att folk får lära sig, så att de inte är rädda i onödan.

MEN, just denna tik är väldigt speciell för mig, så BARN får inte klappa henne då hon blir nervös av dem.
Hundrädda VUXNA får gärna sätta sig på huk och försöka få henne att gå fram till henne.

Ja men min tanke var att OM man har en snäll hund som inte gör något och den är typ liten och det kommer en tjej på 12 år som vill gå ut med hunden. Ni som har elaka hundar eller dragiga rädda elelr vad det nu kan tänkas vara förstår ajg att man inte vill släppa iväg sin hund. Eller om man har en valp som en hade=)

Är aldrig nån som ahr frågat, e inte så mycket ungar i den åldern här och dom flesta tycker nog att han är för stor :angel: Men skulle nån fråga så skulel jag säga nej.
Dels för att jag är hans förare och tränar honom, och vill då att han ska lyda mig och ingen annan. och för att han inte gillar barn i den åldern. (läs ungar med keps)var några som kastade sten på honom som valp. :mad: :devil:
Men hälsa får dom göra, såvida dom som sagt inte har keps. Brukar be dom ta av den då. Gör dom det så går det bra. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 797
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Rumpnissen
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 423
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar