Små mjuka gallor i kotsenskidorna - ofarligt?

krambanan

Trådstartare
Hästen jag ska köpa har nu besiktats och den enda anmärkningen var små mjuka gallor i kotsenskidorna båda bak. Hon hade inga reaktioner på böjprovet. Har kollat runt lite om gallor och förstått att detta är ganska vanligt. Hästen är ett halvblodssto på 6 år som inte är inriden ännu. Bör jag oroa mig?

/Maria

Sv: Små mjuka gallor i kotsenskidorna - ofarligt?

Min islänning var lite sådär, små mjuka gallor... Inget att oroa sig för fick jag höra, och inte har vi haft några problem med det heller. Tror att han är bättre nu när han går på lösdrift och inte står inne och får dålig cirkulation...

Jag skulle nog oroa mig mer för att rida in ett 6-årigt halvblod jag... :crazy: ;)

Ok låter ju bra. Samma sak som jag hört.

Nej då inridningen kommer bli den lätta delen. Hippokondrin av mina studier och all läsning här kommer bli värst. :D ;)

/Maria

Hej

Den här uppsatsen har jag tipsat många om, tycker den är jättebra.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000325/01/EEF_KLART_med_TITELSIDA.pdf
Sid 9 ff beskriver de olika typerna av tenosynovit i kotsenskidan, behandling och konsekvenser.

Om hästen du tittat på är ohalt och inte har några problem, och att gallorna går ned efter arbete, så skulle jag inte bekymra mig. Tycker dock, eftersom vet gav anmärkning på gallorna, att du ska kontakta besiktningsvet och be om ett utlåtande, du kan också ta upp det med en annan vet och be att få ett andra utlåtande, om du är osäker.

mvh
Lejonelle

men kommer hästen få gå på lösdrift då så den får tillräckligt med cirkulation?

Ja hon kommer gå på lösdrift.

Lejonelle: Tack. Ska faktiskt ringa vet imån på morgonen och prata med henne själv. Känner mig eg inte orolig för gallorna men ville bara stämma av så jag fått rätt info.

/Maria

Det är ganska vanligt på lite yngre hästar, och speciellt när de sitter dubbelsidigt. Om de däremot skulle vara varma och ömma så ringer det en varningsklocka i öronen på mig. Använd benmassage och linda för bättre blodcirkulation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 842
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästvård Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst. Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 548
Senast: Nalasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar