Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Född med pålagringar på 4 ställen? Kan dom vara det? Vad jag förstått så uppkommer pålagringar av en orsak, inget dom föds med. Men kan givetvis ha fel Har själv aldrig stött på en häst med pålagringar som bara kommit utan att det varit problem som lett till att det blev en pålagringFast hästen är ju inte sjuk, hästen har förändringar som den ev kan vara född med och som aldrig påverkat hästen. Som faktiskt väldigt många hästar har utan att det påverkar. Att köpa en häst som är fri från förändringar säger ju heller ingenting om huruvida hästen håller eller inte.
Tycker det viktigaste är att se hur hästen är musklad och hur hästen använder kroppen. En sådan häst som inte är igång är väl mer riskabelt att köpa, men det är det med alla hästar som inte är igång och man inte vet hur dom kommer fungera med träningen.
Har hästen haft sådana inflammationer att den fått pålagringar så bör hästen varit påverkad på något vis tidigare. Dom kommer ju inte till av ingenting. Vad jag fattat det som har hästen varit frisk och fräsch i sitt liv, dock kan ju alltid förra ägarna luras.Född med pålagringar på 4 ställen? Kan dom vara det? Vad jag förstått så uppkommer pålagringar av en orsak, inget dom föds med. Men kan givetvis ha fel Har själv aldrig stött på en häst med pålagringar som bara kommit utan att det varit problem som lett till att det blev en pålagring
Jsg tycket vi vet för lite för att svara. TS - vad är det för häst och vilket är priset? Varför vill du ha just den här hästen?
Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst.
Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på böjprovet. Lite gallig i bak.
Men, på röntgen fann man små pålagringar. I besiktningsprotokollet står:
LM Falanger bb, OCD och spatt has bb, LM och ca-cr knäled bb
lindrigt diffus kontur av kotsenbenen proximalt och distalt bb
Lindrig osteafytär förändring proximimedialt periatrtik ulärt tibia.
Det är ifyllt att hästen uppvisar anmärkningar på den punkten vars betydelse inte kan avgöras vid besiktning.
Veterinären sa att de är små, hade hon visat något på böjprovet hade hon varit oroligare. Men hon kunde inte säga något om framtiden. Hon kanske aldrig skulle få problem av dem, kanske om ett par år, kanske om tio.
Jag tycker verkligen, verkligen om den här hästen. Hen är en riktig drömhäst. Men. Sabla men lixom.
Hur resonerar ni? Hur tänker ni? Och hur tolkar ni resultatet?
Kloka bukare, hjälp!
Jag skulle inte köpa. Du har spatt och fri kropp i båda bakhaser, med mera.
visserligen klarar inte veterinärerna att spå om framtida bruk, men alldeles för mycket fynd för min smak.
Det är väl det som är dilemmat med att röntga: man kan hitta en massa saker som kan ställa till - eller inte.
Nä, nu läser ni fel. Där står en lång lista med olika projektioner som är tagna vid röntgentillfället! Bl.a. Spatt-projektion och OCD-projektion på båda hasarna båda bak. Därefter är listat fynden - lindriga pålagringar på kotsenbenen och insidan knäleden båda bak. Håller helt med veterinären - Lindriga fynd - tveksamt om det överhuvudtaget kommer märkas - men det går ju inte att lova att det inte blir problem.
9 år och 75 000.
...
Ja, jag tror inte att ägaren är villig att gå ner i pris.
Hur gammal är hästen - det är avgörande.
...
Om du ska ha en hobbyhäst, den kostar runt 30 000 ...
Jag tycker att det kan ha en påverkan på priset dock, kanske kan säljaren tänka sig att gå ner några tusen på försäljningspriset pga detta?
Det hade jag missat. Läste inte hela tråden. Jag hade nog dragit mig ur pga priset. Det kan bli en fin tävlingshäst ändå men jag tror inte att jag vågat satsa dom pengarna.Allt det där har ju redan framkommit i tråden, även TS ambitioner.
Man bör inte enbart gå på resultat och tävling osv utan gå på hur hästen ser ut muskulärt, se om hästen har spänningar och hur den använder kroppen. Det med att en helt frisk häst reagerar så starkt på ett ryttarbyte köper inte jag riktigt, då var förmodligen inte hästen fräsch från början. Symptomfri möjligtvis, men det är ju omöjligt att veta huruvida säljaren är ärlig eller inte, den kan ha känt av att något var på gång och passade på att sälja den innan det bröt ut osv. Sådant vet man ju inte.Min kompis köpte en häst som gick 130, hade aldrig varit skadad.
Hon fick hem den och hann rida den en månad sen var den halt. Hon åkte och röntgade den och den hade pålagringar kota bf.
Den hade alltså fungerat i många år och tävlat utan problem. Sen efter ryttarbyte osv blev den halt och nu har den fått vandra vidare. Den var runt 10 år.