Små/Korta ryttare, hur gör ni?

L

lmk30

Halloj,
Är själv liten och kort (ca 1.55) och väger inte alltför mkt. Pga detta blir ju de flesta hästar rätt stora. Har märkt att en del hästar näst intill verkar strunta i att jag sitter där uppe, ffa de som vanligtvis rids av långa och tunga ryttare. Är själv inte någon ryttare som rider vansinnigt mkt på styrka, har dock en ganska stadig sits och är rätt stark i bålen.

Hur gör ni små ryttare för att få runt era 175cm dressyrbjässar? Och hur hanterar ni de som är vana vid en stor ryttare som helt plötsligt blir okänsliga för skänkeln för att läget ändras? Alla tips emottages mkt tacksamt!

Sv: Små/Korta ryttare, hur gör ni?

Man väljer en mindre häst! Jag är 1,60 och min häst är också 1,60. Jag har inte svårt att nå om med skänkeln eller hålla ihop honom, han är dessutom ganska kort och kompakt.

Jag fattar inte varför man vill ha en 170+ häst när man är liten själv? :confused:

Håller med dig, jag är 1,60 med korta ben... stora hästar blir bara jobbigt. Jag väljer hellre modell mindre.

Det finns faktiskt riktigt bra hästar under 170 cm.
Varför inte ta en häst som är runt 150-155 cm hög?

Köp en liten häst?

Jag har en häst på 156 cm, funkar utmärkt!

instämmar, varför ska man ha en jättehäst när man är så kort?? :confused: blir mkt svårare och ser dessutom helt tokigt ut.

:confused:

Precis, lika knasigt som det ser ut med en 1.80-person på en 1.55-häst, lika knasigt ser de omvända förhållandet ut... Tycker jag iaf! :p

Jag är själv 1.67 och tycker inte att min 1.57-häst är för liten för mig (även om jag hade hoppats att han skulle bli 1.60).

Jag gör inte annorlunda när jag sitter upp på en ny häst bara för att den är stor. Jag kollar att den går fram för skänkeln och saktar ner/stannar för sits och tygel.

Först frågar jag med skänklarna. Får jag för dåligt svar använder jag starkare skänklar nästa gång. Tredje gången blir det skänkel+spö och då ska hästen FRAM (bryr mig inte om ifall det blir lite för mycket i det läget), sedan går jag tillbaka till att fråga. De flesta hästar, i alla fall dressyrhästar, lär sig på några minuter att hon däruppe menar allvar och går fram för en ganska lätt skänkel. Får jag sedan problem med sidförande skänkel så gör jag samma koncept.

Naturligtvis måste "grovheten" av detta anpassas till hästen, men brukar funka.

Har själv en lite för stor häst (jag är 156cm och han 163cm) som är lite slö. Han har dock vant sig vid lilla mig även om han ibland kan testa om han måste arbeta idag.
Köpte honom då jag kännt honom och förra ägaren i många år och han skulle säljas precis när jag bestämt mig för att skaffa häst. Skulle jag aktivt leta häst skulle det nog bli en runt 150cm.

Det beror på hur "nätt" den stora hästen är....jag själv är 160 cm och brukar rida en häst ibland som är 168 cm.
Hon är nätt i modellen och därför känns hon inte så stor.
Annars kan jag tycka att för stora hästar kan bli jobbiga att rida eftersom jag inte når om dom tillräckligt och kan bli lite för mycket häst att rida ihop.

Annars föredrar jag rida mindre stora hästar, min medishäst är 157 cm och är lagom. :)

Är 156 , min häst 166 ,inga problem men han är känslig och mjuk och inte tung riden ,föstår inte vad storleken på häst skulle ha med dess känslighet för hjälperna och lydnad att göra...............

Jag är kort (160cm) men har aldrig upplevt det som ett problem. Det går bara man vill och är envis, men det kan bli lite svårare med en stor/tung häst.

Min ena häst nu är 155 cm och min andra en treåring på över 170 cm. Tycker nästan att jag känner mig för stor för min treåring ibland, men det är för att han är en väldigt lätt modern modell.

Så jag tycker inte att man ska fixera sig på mankhöjd utan se på modellen av häst. En häst på 185 cm kan vara betydligt mer lättriden än en häst på 150 ibland ju!:)

du ska klart välja en häst som passar dig och inte tänka på storleken. Sen inte alltid strirra dig blankt på storleken, jag har alltid tyckt att ite ska jag ah en 170 + häst eftersom jag är 161, MEN min 06.a är hela 174cm idag och han är precis lagom för mig och på något konstigt sätt ser jag inte för liten ut på honom heller i dressyrsadeln. han han långa ben men är kort och revlig i kroppen och inte tung att rida. Men då har ju lilla jag varit den enda som suttit på honom.

Sen är de ju också ett faktum att hitta en 155cm häst med gång att hävda sig bland de "normala" dressyrhästarna är tyvärr svårt.

jag är kort med korta ben, o min nya häst är stor (runt 170) och kommer bli större då han bara är 3 år. Jag kommer knappt upp på honom fast jag står på en sockerbit, jag har så korta ben :D men jag tycker han känns ok att sitta på ändå. Min tidigare häst jag hade som ca 168 va hemsk att sitta på. Det gick inte alls. Jag fick jätteont i mina höfter. Så det kan ju även bero på häst från häst..dom ser ju också olika ut. Min nya har mest långa ben medans min förra häst va grov överallt. Eftersom min nuvarande är unghäst så är det svårt o säga i daxläget hur det kommer att kännas att rida på den när han musklat på sig...men än så länge känns det ok iaf av det lilla jag provat.

nu vet jag ju inte hur du har med sadel och så, men om du har en sadel med kortare kåpor blir det lättare att "röra" hästen om du förstår vad jag menar? sen kan du ju prova metoden ett spö i var hand till en början. tycker inte du ska bhöva byta häst, även om det kanske är smidigare. vissa gillar att känna som att de flyyyyger wiiiie!

Ja, självklart skulle jag också välja en mindre häst, men ibland har man inte alltid möjlighet. Min idealhäst ligger runt 160 i mkh, har ganska långa ben till min längd och det brukar se proportionerligt ut.
Det som stör mig med en del av dessa stora hästar som rids av stora människor är att de inte lyssnar så bra på en mindre ryttare, i min mening ska en häst kunna ridas utan extremt mkt styrka/tyngd/längd, annars är den inte tillräckligt känslig. Och det är med tanke på dessa hästar jag undrar hur man ska få dem att bli känsligare.

Och ja, korta kåpor är ju alltid bra, likaså en lagom stor sits, don efter person! :)

Men måste det vara en ponnykorsning el liknande på 155 cm eller ett dressyrhalvblod på 175? det finns ju halvblod (och fullblod) runt 165. De kan ju oftast en mindre ryttare rida utan problem och utan att det ser oproportioneligt ut.

nej de finns gott ocg väl många halvblod på 150 - 155 klassen. MEN deras gång är nog inte alltid den bästa i dressyr sammanhagn, ser oftare små 155 hästar som har en förbannat bra galopp så de kan hoppa hus :) men har inte sett en enda 150 - 155 häst med bra gång. Fullblod finns de också mkt av, men fortfarande där saknas ofta gången.

klart de finns BRA hästar i 165 klassen, men de nämndes i början små hästar dvs 150 - 155 cm hästar och då tig jag upp de med gången. Vill man komma långt i sporten på tävlingbanan ska man inte satsa på att leta 150 - 155 hästar.

Och bara för att man är liten har inte alltid strorleken en betydelse, alltid ska man inte strirra blint på storleken. Annars hade jag för 100 år sedan sålt min 06.a på stört!

Senast ändrad av en moderator:

Man lär sig att kämpa MED hästen, inte MOT den ;) Det enda man ska begära av hästen är att den håller sin egen balans. Ryttaren ska möjliggöra rörelsen / momentet man ska göra, och det behöver man ingen styrka till. Det tar lite tid at rida in sig själv och hästen på detta sätt, men allt blir mycket enklare när man väl får till det.

Då spelar storleken INGEN roll :D Är själv 158 cm / 45 kg och mina hästar har varit mellan 165-178 cm.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
Ridning På allmän begäran kommer här en rapport från helgens, min första, AR-kurs. ;) Som jag tidigare sagt jag har svårt att kategorisera...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈