små ägare och höga hästar

lovehorses

Trådstartare
Hur funkar det för er som har stoooora hästar och ni själva är korta?
Trivs ni med det?
Ska titta på en häst imorgon som är ca 170 cm och jag är 160. Det är lite höjdskillnader.
Kommer niåt era hästar i ridningen? Jag menar både bakdelen och framdelen.
Det är uppsittningen jag är mera "rädd" för om jag kommer upp.;)

Ni kan väl berätta hur det funkar för er?
e det något speciellt man måste tänka på?

Sv: små ägare och höga hästar

Jag är 1,63 och har en kille på 1,80.fungerar kanon och jag trivs super med det..

Jag är 162 och rider en dam på ca175.
Har alltid stol eller pall när jag ska hoppa upp, för att spara på både hästen, mig och sadeln. :)

Jobbade i ett stall för några år sen, där ägaren är under 155 cm och den största hästen var en bra bit över 170 cm. Inga problem, hästarna vänjer sig antagligen ungefär lika fort som ryttaren. Det som är jobbigt är att sadla... :angel:

och att borsta-kolla ryggen.

Jag ska och provrida den imorgon ska bli spännande.
Van jag förstod så har den bara långa ben att kroppen är kort och "naturlig".
vi får se vad jag hittar.:grin:

I somras var jag ungefär 1.58, ridlägerhästen var 1.68:eek: Jag brukade när jag sadlade lägga sadeln på huvudet och "skjussa" upp den på hans rygg:D sen och hoppa up; hm.. någon slängde upp mig eller jag längde stiglädren tillmax och kortade dom väl upppe. Att rida gick det bra:) Kom om bra med benen:) Han var väl dock rätt lat menmen..:p

har en häst på 1,65 är själv 156cm..men det är inga problem vid ridning.det handlar om hästens ridbarhet och lydnad.:laugh:

Jag är 1.63 och min största häst är 1.76. Funkar jättebra. tror att har man bara en bra teknik så behöver man inte vara så "stor och stark".:D

Jag är 149cm och min häst är 160cm.
Det är väl inte så stor höjdskillnad egentligen men
det är många som påpekar om hur liten jag är på min häst. :p
Förstår inte varför för han passar mig som handen i handsken.
Grejen är att jag har korta ben. :D
Mvh xoya.

Hur gick det?

Jag är 163 och har en häst som är 159-160. Tycker det är absolut passligt. Min förra häst var större och jag kan inte i dagens läge förstå vad man ska med stora hästar till då man själv är liten!

Jag är 163 cm, har tidigare haft en häst som var 168 cm... Hon var inte så lätt i typen (mer normal) och rörde sig mycket. Kände att hon blev för "mycket" häst för mig och sålde henne och köpte en i mer lagom storlek, 156 cm ;) Borstning, sadling och uppsittning var inga som helst problem.

Det beror ju väldigt mycket på hur hästen rör sig, tung/lätt i typen, hur den är riden osv. En ponny på 145 cm kan ju vara väldigt mycket tyngre att rida än en häst på 170 cm.

Nu i vuxen ålder är jag 155 cm lång, har en häst på 155 cm och en ponny på 140, men som barn red jag en stoooor och kraftig nordsvensk på minst 170 cm, och det gick kanon! Jag var kanske 135 cm lång, 25 kg tung och jag fick honom att hoppa bättre än de vuxna ryttarna. Så jag tror det är frågan om personkemin mellan häst och ryttare, inte om storleken.

Är det uppsittningen du är rädd för, skaffa en pall! :idea: Det har vi till alla våra hästar och det är bra för både hästarna, oss och sadlarna. Funkar jättebra.

Dessutom envisas jag med att man kan, fast man är liten. :D

Nu i vuxen ålder är jag 155 cm lång, har en häst på 155 cm och en ponny på 140, men som barn red jag en stoooor och kraftig nordsvensk på minst 170 cm, och det gick kanon! Jag var kanske 135 cm lång, 25 kg tung och jag fick honom att hoppa bättre än de vuxna ryttarna. Så jag tror det är frågan om personkemin mellan häst och ryttare, inte om storleken.

Är det uppsittningen du är rädd för, skaffa en pall! :idea: Det har vi till alla våra hästar och det är bra för både hästarna, oss och sadlarna. Funkar jättebra.

Dessutom envisas jag med att man kan, fast man är liten. :D

Jag använder också pall på min lilla häst.:angel:

Det är ju inte bara i ridningen som en liten häst är smidigare - all hantering är ju också lättare (i regel iaf) med en liten. Inga normalstora släp är t.ex för trånga osv

Jag är 156 och min häst 164. Enda gången han känns för stor är när jag ska lägga på nya tjocka vintertäcket, eller får för mig att sadla från "fel" håll. Samt den gången jag hade lite bråttom, snabborstade och satt upp och insåg att jag missat leran längst uppe i manen...

Sitter alltid upp från pall, oavsett häst, så den biten är inget problem (skulle nog tyvärr inte ta mig upp från backen, då jag är extremt ovig, så om jag måste sitta av ute får jag leda hem eller hitta en lagom sten).

Inga problem i ridningen, då han inte kräver så mycket ben. Har svårt för tungridna hästar som bara blir långa, men det har ju inte så mycket med storleken att göra.

Jag är 163 och har en häst som är 159-160. Tycker det är absolut passligt. Min förra häst var större och jag kan inte i dagens läge förstå vad man ska med stora hästar till då man själv är liten!

Håller egentligen med dig. Trivs oftast bäst själv på D-ponny/liten stor häst. Och hade tänkt leta häst i den storleken. Men sedan blev min till salu och så blev det som det blev...

Är 1,62 och den stora är runt 1,70.
Hon är kort i kroppen och känns inte stor att rida.
Hon är lätt i typen och har bara långa ben.

Min maxade ponny passar mig utmärkt i storlek, men den stora är inga problem det heller.
Man vänjer sig.

De blev inget med den stora hästen. Hitta en häst på 160 istället.
Det kändes för högt när jag var och provred, kände att jag inte skulle få till det.

Den hästen som är 160 cm känns också hög, har vara haft häst sm är max 155 men man vänjer viä sig....

Jag är 156 cm och hästen min är 158 cm men gör sig själv väldigt hög.
Det fungerar super tycker jag!

Tar med lite olika bilder så ni kan se hur det ser ut när jag sitter på honom.
Jag når ju knappast till precis under magen på honom fast jag sitter utan stigbyglar och "gör" mig lång.
Jag kan fortfarande rida stor a-ponny.

Här på min häst:
24890701.jpg

24071295.jpg

23833415.jpg

22007067.jpg

22007064.jpg

Här på a-ponnyn:
24974970.jpg

För många år sen hade jag en häst som var 1, 80 och jag är lite över 1,60 över havet. Tyvärr var det ingen lyckad kombination, jag tyckte han var för stor även om han hade ett hjärta av guld. Jag sålde honom vidare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar