SM Segersjö

Sv: SM Segersjö

*kl*

Jag har sett fram emot Segersjö-tävlingarna ända sen Falkenberg regna bort. Förväntningarna var stora då jag hört endast positiva omdömen om vackra Segersjö. Jag blev inte besviken, Segersjö har en otroligt fin terrängbana.

Enda smolket i bägaren var min insats i dressyren, min svit på 65/63/66/62 % sjönk dramatiskt då hästen blev spänd som en fiolsträng när det blev dags att äntra banan. En liten förvaringsbox i plast, precis utanför de vita staketen, trollade till det totalt i hjärnan på E hon blev löddrig av svett på 30 sek och i de lägena går hon inte fram för skänklarna. När vi skulle passera lådan i galopp passade hon på att tvärnita och sen stegra sig högt. Suck. Domaren var ändå hygglig som gav mig kommentaren "mjukt ridet på svår häst".

Det var bara att åka hem och ladda för terrängen nästa dag.

Min uppfattning av terrängbanan var att den var enkel, lättgalopperad och att den förmodligen inte skulle ge något utslag. Jag hade bestämt mig för att att rida runt i lungt tempo, jag hade inget att rida för och det var över två månader sen vi starta sist. Allting flöt på och det kändes väldigt lätt, hästen kändes mycket motiverad och löste alla hinder fint. Vi red i mål med 12 tidsfel efter en behaglig resa runt.
Här är vi över sista hindert, hästen har inte precis tagit ut sig.
segersjo1.jpg

Jag hade fel i min gissning att terrängen inte skulle ge så mycket fel, det blev trots allt en del fel

Dag tre och banhoppning på eftermiddagen. Jag har inte vart med så länge i svängen men det var helt klart den svåraste *-iga hoppbana jag sett. Flera linjer på böjt spår, totalt 11 hinder (12 språng). E var superfräsch inför hoppningen och höll på att krypa ur skinnet när vi fick vänta mellan sprången på framhoppningen. Jag var nervös för uppfödarna var och tittade men jag försökte hålla ihop det men upp mot sista linjen högg hästen tag i hinder nr 1 och rytmen blev störd vi hoppa dåligt in på böjda linjen och rev sista oxern...

Fina hinder :d

segersjo3.jpg

Det har varit en spännade helg, fint väder, fina hästar och fina tävlingar. Roligt också att gå runt SM-klassens terrängbana, man inser att man har en bit kvar till den nivån... Vi tog lite bilder på vissa hinder, b l a "Kvarnen" och "Stora vattnet med båthuset". Jag har lagt ut bilderna här. De flesta är på ***-iga men *-iga "Smilgropen" (första vattnet) och vårt nerhopp + smalhinder kom också med.

Dessutom fick jag lite tips från "Nittionio" om hur man skulle rida kulvertarna 9A+B :D

Jag har ytterligare lite bilder på ***-iga banan :D tyvärr inte med något ekipage i aktion

Här är studsen, stora häckar bakom

IMGA0101.jpg

Spetsen i uppförbacke man ser inte bredden på häcken och häck på krönet

IMGA0102.jpg

IMGA0103.jpg

Uthoppet

IMGA0104.jpg

IMGA0105.jpg

Vilka fina bilder! Å vilka hinder.... :D
Blir nu ännu mer ledsen för att vi inte kunde vara med :cry: :cry:

Tack det var snällt sagt, hästen gjorde det lätt för mig och jag kunde njuta hela vägen runt :D

Ja dom hade verkligen ansträngt sig för att göra en fin säker bana. Det var tydliga marklinjer och vitmålat. Tyvärr har jag ingen bild på hinder nr två i *-iga klassen, det var en jättefin droska (eller är det en vagn när den är öppen) fylld med morötter :D jag märkte att hästen kolla ner när vi flög över :rofl:

Har ni råkat ut för någon skada eller var det annat som kom i vägen för start i Segersjö?

Å vad häftigt........ den hade jag velat se....

Ja jag vet igentligen inte vad det är med han (oss).... :(
Han har börjat stanna sedan förra årets lag-sm... (Underlaget)...
Sen gick vi ner i lätt klass istället å allt flöt på jätte bra, gick sakta upp igen först i hopp, sen till sist i *....

Vi var i Trollhättan å där var han nolla både i terräng å hopp. Sen vart det ju se de var med Falkenberg men han gick runt på ett stopp å ett litet taskigt pet i den lervällingen....
Sen dess har vi hoppat lite vanliga hopp tävlingar med bland resultat... Dressyren går bara bättre å bättre....

Så nu på Lag-sm så räckte det med att det var lite kladigt framför hinder nr 8..... så började det igen!

Har en som brukar komma å massera honom å veckan efter lag... så hade han en jätte låsning i bogen. Så vi vågade helt enkelt inte chansa å åka. Han har förvisso känts bättre sedan dess.
Men så fort man det inte passar herrn så nitar han... :cry: :cry:
Å det är jätte tråkigt, för på hopp träningarna kan han gå som en klocka....

Det var många som drabbades av blåsten. Plastpåsar, linor, flaggor, skyltar ja allt flög omkring. Tom gräsbollar kom i luften.
Inte kul när det blir så och det blir sådan skillnad för olika ekipage men inte så enkelt att göra något åt.
Däremot kan jag förstå SA att hon blev sur när de körde fyrhjuling intill dressyrbanan på morgonen...

Fast jag tycker där är lite stor skillnad mellan domarna på vissa ekipage. Inte bara poängmässigt utan ävenplaceringsmässigt. :crazy:

Kul med bilderna! :idea:
Jag blev ju halt så jag hann inte fota något. :angel:

Ja stackars Anneli var en som drabbades hårt av blåsten, de har legat på runt 52 straff i internationell **/*** i år men Lupin som är livrädd för piskor blev smått galen av linorna som piskade på flaggstängerna och de fick sitt sämsta dressyrresultat någonsin, över 70 straff...

När jag red fram på fredagen var det inte bara fyrhjulingar som åkte runt på framridningen, en stor caterpiller åkte och lossade gods, så det gällde att hålla undan.

Ja i Trollhättan såg jag dig, du red ju strax före (eller var det efter) mig i startlistan, då hoppade han väldigt fint.

Hoppas att han känns bättre snart så du kan komma ut och göra någon mer start i år. Kanske till Gärds?

Ja just de tyckte väl jag kände igen hästen.... :idea:

Han är anmäld till Gärds, sen får vi se! Han ska i alla fall följa me å lufta sig i Tågarp.... :angel:
Ska dit med ett gäng hästar så en mer eller mindre! :banana:
Kan om inte annat vara bra för hans själv förtroendet. ;)

Känns bara lite tradigt att missa ett sådant tillfälle att få hoppa sådana fina hinder!
Han gick där för något år sedan med en annan ryttare å då har jag för mig att det gick bra för dem! Bättre lycka nästa år för hoppningsvis, om inte med honom så kanske med någon av de andra blivande stjärnorna som befiner sig i stallet. :banana: :banana:

Ses vi på Gärds :confused::confused:

Ja precis, Segersjö finns ju kvar så du kommer igen nästa år :bump:

Jag är anmäld till Gärds *-iga så vi syns där! Lycka till i Tågarp

Det var så kul att se Sara & Robban i terrängen, han åt upp varenda meter på terrängbanan. Och Saras tårar efter hoppningen idag var underbara att se *missförstå mig rätt*. Han ser ut som en gammal ridskolehäst utan kläder, men satan i gatan, han var verkligen bäst. Imponerande. :bow:

Kul helg, fint väder, massa sol.

Såg lite nya Bukare, Nittionio som pratade med "chefen" ett antal gånger, och Bettibets &co som stod parkerade bredvid vår lastbil i lördags.

Vill bara falla in i hyllningskören för Segersjö och "Robban". Har faktiskt aldrig varit där förr fastän vi har så "nära" (med norrlandsmått mätt i alla fall) men vilket ställe !!!:bow: och Robban såg jag utan kläder efter terrängen, och skulle jag letat häst hade jag vänt i dörren (även till ridskolan :D) men jisses vilken galopp och som han hoppade :love:
Hade ingen aning om att det var ni som stod brevid :o då måste det varit ni som hade backlyse alltså? :p
Sen gick ju själva tävlingen skit för oss, efter en 2:a plats i dressyren ville inte gamlingen vid "smilgropen" så precis som de andra unghästarna - hmmmm - stannade han ut sig. Men vi tog "JL" med oss hem och efter lite små justeringar av växellådan hoppade han smidigt som en katt och slipper bli dressyrhäst än i varje fall, men tysklandsresan har vi lagt på hyllan och testar han i Mantorp istället

Segersjö är en underbar tävlingsplats. Allt är nära, serviceinriktad personal. "Allt löser sej".

men..
lite mer hästfolk i organisationen kanske vore bra... Jag hade uppskattat startlistor, folk som svarade lika på frågor om veterinärbesiktning, resultat osv. Men men det är väl petitesser :D

Jag fick tillgång till en 4-hjuling med chaufför när jag hade skadat mej så de var verkligen super :idea:

Vill bara falla in i hyllningskören för Segersjö och "Robban". Har faktiskt aldrig varit där förr fastän vi har så "nära" (med norrlandsmått mätt i alla fall) men vilket ställe !!!:bow: och Robban såg jag utan kläder efter terrängen, och skulle jag letat häst hade jag vänt i dörren (även till ridskolan :D) men jisses vilken galopp och som han hoppade :love:
Hade ingen aning om att det var ni som stod brevid :o då måste det varit ni som hade backlyse alltså? :p
Sen gick ju själva tävlingen skit för oss, efter en 2:a plats i dressyren ville inte gamlingen vid "smilgropen" så precis som de andra unghästarna - hmmmm - stannade han ut sig. Men vi tog "JL" med oss hem och efter lite små justeringar av växellådan hoppade han smidigt som en katt och slipper bli dressyrhäst än i varje fall, men tysklandsresan har vi lagt på hyllan och testar han i Mantorp istället

:D

Jag är ju stockholmare numera (för en gångs skull nära hem!), men ja, det var "vår" lastbil som körde hela vägen hem till Skåne med backljus...det gick inte att stänga av dem. :angel: Och det var vi som lastade hästar på löpande band, alla 3 dagarna. 4 hästar gjorde att det blev lite lastträning..

Segersjö är en underbar tävlingsplats. Allt är nära, serviceinriktad personal. "Allt löser sej".

men..
lite mer hästfolk i organisationen kanske vore bra... Jag hade uppskattat startlistor, folk som svarade lika på frågor om veterinärbesiktning, resultat osv. Men men det är väl petitesser :D

Jag fick tillgång till en 4-hjuling med chaufför när jag hade skadat mej så de var verkligen super :idea:

Anna fick också skjuts runt terrängbanan med 4-hjuling, det var perfa. :D

Och som sagt, lite mer koll från personalen i sekretariatet hade inte skadat, men de var iaf gulliga.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2