Sv: Slutor?

Tja, olika läror helt enkelt. För mig är det helt ologiskt att ha vikten på ytter. Jag sitter till mera med inner sittben för att bibehålla böjningen. Flödet går åt det håll magen pekar, kan man säga. (hoppas det är försåeligt) Jag lägger inte mycket vikt inåt, men mera där. Lägger jag det på ytter försvinner böjningen och slutan blir ingen sluta.
I öppnan däremot är det lite svårare för det är enda rörelsen där man sitter mera på sittbenet från rörelseriktningen. Men är bara magen med och åt rätt håll flödar energin rätt där också.
Det gäller att inte vika sig i sidan.

.vi har inget krav på stora snygga gångarter här..däremot har dressyren de kraven..

Jag har inget krav på stora eller snygga gångarter fast jag rider dressyr. Det jag vill är att hästen ska används sin kropp på bästa möjliga sätt i förhållande till sina förutsättningar.

Aaaa....HAaaa! Här kom nog det jag liksom lite funderade över i "tänket" när jag startade tråden!

Intressant läsning och tackar för alla intressanta inlägg!

Jag övade slutor härom dagen för engelsk instruktör... och där var det mycket innerben... sluta för inner osv... lite som ovan... men min fundering var just som Tender ovan formulerat väl...

Vad säger ni western freaks??? :idea:

*vikt inner/ ytter?

* Forma runt inner skänkel/ bara lägga till inner och driv för ytter?
:bow:

Man gör inte slutan för innerben.(på dressyrvis) Det verkade som du uppfattat det så. Inner sittben gör att hästen är kvar i sin böjning. Skänkelhjälpen är på ytter.

Därav detta problem med en del westernryttare..de har missat dressyrarbetet i westernutbildningen. Fler o fler tränar nu regelbundet för dressyrtränare. Många western tränare lägger inte in mkt dressyrträning på sina clinics..därav dessa illa ridna westernhästar som kan ses på tävlingsbanorna, ibland..ryttaren har ju lärt sig sin westernridning av någon...

Senast ändrad av en moderator:

Men hur gör ni som även tränar för dressyrtränare med stora olikheter i ridningen? Det jag tänker på är det att westernryttare (de jag pratat med i alla fall) har vikten på utsidan vid sidoförflyttningar. Anpassar sig bara tränaren efter det just då? för ni rider väl inte med olika hjälper beroende på vilken tränare ni rider för? Blir det inte krångligt? eller rider inte alla westernryttare med vikten på utsidan? (jag har ju inte träffat så jättemånga)

Men hur gör ni som även tränar för dressyrtränare med stora olikheter i ridningen? Det jag tänker på är det att westernryttare (de jag pratat med i alla fall) har vikten på utsidan vid sidoförflyttningar. Anpassar sig bara tränaren efter det just då? för ni rider väl inte med olika hjälper beroende på vilken tränare ni rider för? Blir det inte krångligt? eller rider inte alla westernryttare med vikten på utsidan? (jag har ju inte träffat så jättemånga)
Lite xtra tramp i stigbygeln åt det håll vi är på väg åt, dvs inner i en sluta. Och jämn "gas" på båda sidor, flyttar sällan eller aldrig mina hästar för underskänkeln.

Lite xtra tramp i stigbygeln åt det håll vi är på väg åt, dvs inner i en sluta. Och jämn "gas" på båda sidor, flyttar sällan eller aldrig mina hästar för underskänkeln.

Mmm men trampar du lite xtra i inner stigbygel kommer vikten på ytter sittben så flyttar bakdelen undan från det.

Mmm men trampar du lite xtra i inner stigbygel kommer vikten på ytter sittben så flyttar bakdelen undan från det.
Det beror väl på vad jag väljer att göra med mina sittben?
Däremot kommer den yttre överskänkeln lite närmare hästen, så där har vi nåt att flytta undan för.

Ska analysera lite på den lite mindre lättflyttade hästen imorgon tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Aha, då gör du och jag rätt lika. Men jag förstår då att det är olika saker som gäller för olika tränare (även inom western). De tränare jag sett och pratat med trampar ner i ytter ganska rejält för att få vikten där och vill att hästen ska flytta sig från vikten, vilket för mig blir väldigt ologiskt. Men, men,,, många vägar leder ju till Rom.;)

Nope, lika mkt vikt i båda sittbenen ska det vara.

Testade att ha mer vikt på det yttre men då viker man sig i midjan på inre sidan och skjuter ut revbenen på yttersidan. Inge bra.
Dessutom gick hästen (oxå) som en ostkrok samt tappade påskjut och framåtbjudning.

Aha, då gör du och jag rätt lika. Men jag förstår då att det är olika saker som gäller för olika tränare (även inom western). De tränare jag sett och pratat med trampar ner i ytter ganska rejält för att få vikten där och vill att hästen ska flytta sig från vikten, vilket för mig blir väldigt ologiskt. Men, men,,, många vägar leder ju till Rom.;)

Vad coolt med nån som e på samma linje!
Jag har fått lära mig att en hyfsat välriden och normalt funtad häst vill vara mitt under ryttaren= flyttar sig med vikten, inte från den.
Vet inte, kanske är detta lite influenser från centrerad ridning??

Nu lägger jag mig i.

Det här med att flytta med eller från vikten beror mycket på hur man förflyttar vikten. Om jag slänger mig åt höger kommer hästen givetvis följa efter. Men om jag lite försiktigt trycker med sittbenen kommer hästen gå undan. Såvida den inte tidigare lärt sig att gå mot trycket, vill säga. Jag har testat på unghästar vad de fattar lättast, att vika undan tycks vara mycket enklare än att gå emot.

Nu lägger jag mig i.

Det här med att flytta med eller från vikten beror mycket på hur man förflyttar vikten. Om jag slänger mig åt höger kommer hästen givetvis följa efter. Men om jag lite försiktigt trycker med sittbenen kommer hästen gå undan. Såvida den inte tidigare lärt sig att gå mot trycket, vill säga. Jag har testat på unghästar vad de fattar lättast, att vika undan tycks vara mycket enklare än att gå emot.

Jag förstår absolut hur du tänker men jag menar inte att dom ska gå MOT trycket utan följa med vikten, det är skillnad på detta.
Sen handlar det inte bara om ATT dom flyttar sig, utan oxå HUR dom gör detta.

Ett bra tips är att träna för Madde Stiwing, hon är jätteduktig och lägger hur mycket tid som helst på just GRUNDERNA.

Vad coolt med nån som e på samma linje!
Jag har fått lära mig att en hyfsat välriden och normalt funtad häst vill vara mitt under ryttaren= flyttar sig med vikten, inte från den.
Vet inte, kanske är detta lite influenser från centrerad ridning??

Vad roligt med någon från en annan inriktning som ändå är inne på samma linje!
För mig så kommer det från vanlig dressyrridning.(från ridskoletiden) Nu för tiden rider jag akademiskt, men det är ju samma tankegångar där. Det hela är uppbyggt på att man ska göra det som är så naturligt för hästen som möjligt. Centrerad ridning har jag inte hållit på med.
Då skulle vi kunna sitta upp på varandras hästar och rida skolor utan problem. (fast vi har olika träningsinriktning. Jag gillar när man söker likheter istället för skillnader):laugh:

Nu lägger jag mig i.

Det här är rätt intressant. Hur man använder vikten, för det kan ju vara väldigt olika. Men om jag lite försiktigt trycker med ena sittbenet, som du beskrev, på min häst. Då böjer hon sig runt den skänkeln. Trycket med sittbenet får ryggmuskulaturen att dra ihop sig och - jag har en böjd häst.
Jag har det där bra beskrivet i böcker, men jag hinner inte leta fram dem nu. Ska ut och rida innan jag jobbar. Kan ta fram dem imorgon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka