Sv: Slutor?

Anneli:
Nej jag fattar inte riktigt heller. En sluta är ju en sluta oavsett om det är en westernhäst, dressyrhäst eller en hopphäst man rider.
Om man tar tag i munnen på hästen hindrar man bakdelen och kan inte få en bra sluta. Bakbenen ska kunna svinga in under hästen.
En lätt kontakt med munnen vill jag ha. Om hästen vill dra iväg för att slippa undan får man givetvis ta en förhållning för att få rätt tempo igen.
Aktionen borde inte vara någon skillad på mellan olika discipliner. Endast skillnad mellan hästens fysiska förutsättningar och utbildningsståndpunk.
Men det är som vanligt. Många tränare säger väldigt olika saker. Vi kan mycket väl ha lärt oss rida skolor helt olika. Din tränare har inte tränat dig "fel" utan lärt ut sitt sätt att rida skolor. Om det har fungerat så kan det ju inte varit fel. Jag har säkert haft tur som inte blivit utsatt för olika läror trots en mängd olika instruktörer.
Sen är det på något vis idealhästen man utgår från i instruktioner om vilka hjälper som ska användas. alla hästar är ju olika och man får ju variera sig ibland och känna vad som behövs för just den hästen. Det viktiga är väl att man följer samma linje och har samma grund i sin hjälpgivning.

Senast ändrad:

Nej, det inre sittbenet behåller böjningen i bålen. Man sätter sitt bäcken så att det yttre sittbenet är längre bak. (och alltså också skänkeln) Det yttre sittbenet och om det behövs även skänkeln är det som sätter/visar vägen för yttre bakbenet in under hästen.

Ok, vinklingen i bäckenet är jag helt med på. Men vilket sittben lägger du vikten på inom klassiska dressyren? Det inre?

Jag lägger vikten på det yttre. För mig är det det som styr.

Ok, vinklingen i bäckenet är jag helt med på. Men vilket sittben lägger du vikten på inom klassiska dressyren? Det inre?

Jag lägger vikten på det yttre. För mig är det det som styr.

Vikten mera på inner. Annars blir det problem med att hålla böjningen kvar i hästen.

Fast för mkt på inner så blir det ju som galoppfattning.

:confused:
Det förstår jag inte. Vi kanske gör galoppfattningar väldigt olika. (det finns massor av variationer vid just fattningar)
Jag flyttar fram mitt inre sittben vid en fattning men förlägger inte vikten inåt.
galppfattning och sluta har jag inte varit med om att hästen blandat ihop.

:confused:
Det förstår jag inte. Vi kanske gör galoppfattningar väldigt olika. (det finns massor av variationer vid just fattningar)
Jag flyttar fram mitt inre sittben vid en fattning men förlägger inte vikten inåt.
galppfattning och sluta har jag inte varit med om att hästen blandat ihop.

Jag fattar galopp genom att "flytta yttre lår/höft/sittben (eller vad ni vill kalla det) lite bakåt". Innerskäkel eller vikt på inner rör jag inte. Därför kan min ponny nog misstolka ibland. Enda skillnaden för mig är att jag lyfter innehanden lite i en sluta för att få mer böjning på nacken. :banana:

Vikten mera på inner. Annars blir det problem med att hålla böjningen kvar i hästen.

men om du har tyngden på inner så hämmar du väl framdelen? eftersom du ska ha energin "utflödandes" åt inner så måste man väl "öppna upp" allt?

jag tror min häst (dressyrriden) skulle bli förvirrad om jag gjorde så. hade en dålig tränare förut, som sa att man skulle luta sig åt det håll man skulle (tex i skänkelvikning), hästen gjorde inte ett jota... men när jag började tänka på energi och sitta mer på ytter och "mjukt puffa" hästen åt det håll jag ville(med sittben) så gick det mycket bättre...

ska exprimentera lite när jag kommer hem :D

dressyr= mer förhållning i munnen o större samling av hästen och mer framåtbjudning i hästen , för att få mer aktion i stegen.
Western= något mindre förhållning i hästens mun och något lägre lösare samling o kräver inte så stor aktion

Varför ska en westernhäst ridas med lösare samling och mindre aktion?

Samling och aktion är grunden till en hållbar och välriden häst inom alla ridsportens dicipliner.

Dessutom kan man inte utföra några avancerade manövrar (spin, rollback, stoppar eller ens byten) på ett korrekt sätt utan en :devil:-la massa samling och aktion. Inte ens "normalt" gångartsarbete blir bra utan samling och aktion.

Samling och aktion är grunden till en hållbar och välriden häst inom alla ridsportens dicipliner.

Dessutom kan man inte utföra några avancerade manövrar (spin, rollback, stoppar eller ens byten) på ett korrekt sätt utan en :devil:-la massa samling och aktion. Inte ens "normalt" gångartsarbete blir bra utan samling och aktion.
öhhhh...jag e' inte född igår...:cool:
aktionen i western slutan o dressyr slutan upplever jag att i western så ligger vår aktion lägre..vi har inget krav på stora snygga gångarter här..däremot har dressyren de kraven..men vi rider väll alla olika..själv rider jag vår quarter som en dressyrhäst mer , samlat o med mkt kontakt i munnen ...har en stark lätt riden häst...

Senast ändrad av en moderator:

öhhhh...jag e' inte född igår...:cool:
aktionen i western slutan o dressyr slutan upplever jag att i western så ligger vår aktion lägre..vi har inget krav på stora snygga gångarter här..däremot har dressyren de kraven..men vi rider väll alla olika..själv rider jag vår quarter som en dressyrhäst mer , samlat o med mkt kontakt i munnen ...har en stark lätt riden häst...

Fast aktion och "stora snygga gångarter" är väl inte samma sak?

För mig handlar aktion om påskjut bakifrån, som visserligen kan skapa en "större" gångart, men det är ändå inte samma sak som framavlade dressyrgångarter, som ju kan vara hur stora och luftiga som helst, trots dåligt påskjut och därmed dålig aktion.

Håller helt med dig men jag skulle inte vilja ha min westernhäst i en sån spänd form som många dressyrhästar går i. Vill ha en lite mer avspänd hals och nacke. Dock ska hon bära upp framdelen ordentligt. Men den åker ju upp med samling bakifrån som du skrev :D

Precis! Samligen är lika viktig i western som i all annan ridning. Precis som du skriver så kan många rörelser inte utföras utan att hästen har vikten på bakdelen och ett bra påskjut. Lägg därtill att hästen inte kommer att hålla i längden om den inte rids i form: ryggen tar stryk och den avlastar då, med följden att framkotorna tar slut...

Jag var härom helgen på en tävling, en mindre sådan, men ändå... av de hästar som deltog såg jag en (1!) enda häst som reds i form (naturligtvis vann den de flesta klasserna).

Det här är något som är jätteviktigt att få ut till de som börjar med westernridning. Många tror nämligen att det bara är att lägga på en westernsadel, "öppna och stänga dörrar" och låta tyglarna fladdra i vinden....

Men även "rutinerade" ryttare tycks missa detta rejält. Det är bara att titta på de större showerna, med hästar som går bogarna, fyrtaktar i galoppen osv. Och till vardags tränas de på volter, varv efter varv.... i obefintlig form... långsamt...

En annan viktig sak tycker jag, är att inte sitta och galoppera långsamt varv efter varv på dessa volter, dag efter dag. Låt hästen sträcka ut och ta för sig i galoppen, då får man ett bättre påskjut, en bättre musklad häst samt en mer välbalanserad och glad häst än en som i långsamt galopperas och joggas runt runt på den lilla volten...

Precis! Samligen är lika viktig i western som i all annan ridning. Precis som du skriver så kan många rörelser inte utföras utan att hästen har vikten på bakdelen och ett bra påskjut. Lägg därtill att hästen inte kommer att hålla i längden om den inte rids i form: ryggen tar stryk och den avlastar då, med följden att framkotorna tar slut...

Jag var härom helgen på en tävling, en mindre sådan, men ändå... av de hästar som deltog såg jag en (1!) enda häst som reds i form (naturligtvis vann den de flesta klasserna).

Det här är något som är jätteviktigt att få ut till de som börjar med westernridning. Många tror nämligen att det bara är att lägga på en westernsadel, "öppna och stänga dörrar" och låta tyglarna fladdra i vinden....

Men även "rutinerade" ryttare tycks missa detta rejält. Det är bara att titta på de större showerna, med hästar som går bogarna, fyrtaktar i galoppen osv. Och till vardags tränas de på volter, varv efter varv.... i obefintlig form... långsamt...

En annan viktig sak tycker jag, är att inte sitta och galoppera långsamt varv efter varv på dessa volter, dag efter dag. Låt hästen sträcka ut och ta för sig i galoppen, då får man ett bättre påskjut, en bättre musklad häst samt en mer välbalanserad och glad häst än en som i långsamt galopperas och joggas runt runt på den lilla volten...

Bra inlägg och instämmer!

Men jag är ny på western och måste vara så fräck att jag frågar...

HUR KAN DET KOMMA SIG ATT EN HÄST UTAN AKTION OCH MED FYRTAKTIG GALOPP VINNER FLERTALET KLASSER???

Varit på två olika tävlingar och nu sett detta (för mig pinsamma om jag ska hålla på med western) fenomen! Jag tycker faktiskt det är SKAMLIGT! Hur tänker domarna då???

Som sagt ny på western, men DET ser INTE bra ut!!!

men om du har tyngden på inner så hämmar du väl framdelen? eftersom du ska ha energin "utflödandes" åt inner så måste man väl "öppna upp" allt?

jag tror min häst (dressyrriden) skulle bli förvirrad om jag gjorde så. hade en dålig tränare förut, som sa att man skulle luta sig åt det håll man skulle (tex i skänkelvikning), hästen gjorde inte ett jota... men när jag började tänka på energi och sitta mer på ytter och "mjukt puffa" hästen åt det håll jag ville(med sittben) så gick det mycket bättre...

ska exprimentera lite när jag kommer hem :D

Aaaa....HAaaa! Här kom nog det jag liksom lite funderade över i "tänket" när jag startade tråden!

Intressant läsning och tackar för alla intressanta inlägg!

Jag övade slutor härom dagen för engelsk instruktör... och där var det mycket innerben... sluta för inner osv... lite som ovan... men min fundering var just som Tender ovan formulerat väl...

Vad säger ni western freaks??? :idea:

*vikt inner/ ytter?

* Forma runt inner skänkel/ bara lägga till inner och driv för ytter?
:bow:

Det var detta jag menade att även min instruktör sa... (men ärligt så har det funkat bättre hemma när jag provat mig fram och faktiskt gjort mer som Tender skrev)...

Vad anser ni... vise versa?!?

Får nog hem och rota i bokhyllan och plocka fram den igen ;)

Aaaa....HAaaa! Här kom nog det jag liksom lite funderade över i "tänket" när jag startade tråden!

Intressant läsning och tackar för alla intressanta inlägg!

Jag övade slutor härom dagen för engelsk instruktör... och där var det mycket innerben... sluta för inner osv... lite som ovan... men min fundering var just som Tender ovan formulerat väl...

Vad säger ni western freaks??? :idea:

*vikt inner/ ytter?

* Forma runt inner skänkel/ bara lägga till inner och driv för ytter?
:bow:

Som jag sade i första inlägget.
Jag vrider mitt bäcken så inre höften kommer frammåt och yttre litet bakåt. Sitter mitt över hästen och lutar inte åt något håll men viktar litet på yttre sittbenet och kramar i innertygeln.

Tanken bakom är enkel, vill att hästen skall gå undan för tryck såsom i allt annat. Tryck över ytterbak ger att bakdelen flyttar in innanför spåret. Kramandet i tygeln tilsammans med mitt inre ben som ligger kvar mot hästen gör att hästen inte far iväg utan blir kvar på spåret med framdelen och böjd bål . Skulle jag ta undan benet det så blir det en rinnande sidepass eller skänkelvikning.

Skillnaden vad jag kan förstå är att på klassikst maner så sitter man på inner sittben.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka