S

Sasse_

Som jag förstått det så är väl principen inom western och sidvärtes rörelser att "öppna en dörr och stäng den andra"?

(ex. sidepass, lägg till skänkel på ena sidan för sidförflyttning och "öppna" skänkeln/benet från andra sidan för att kunna flytta ditåt.)

Men kan någon på ett "enkelt" sätt förklara hur ni utför slutor i så fall?

Sv: Slutor?

Ibland "öppnar och stänger vi dörrar" men inte alltid. Öppna och sluta gör jag precis som vilken dressyrryttare som helst, kanske har jag lite mindre i handen men det beror ju helt på utbildningsnivån hos hästen.

Ibland "öppnar och stänger vi dörrar" men inte alltid. Öppna och sluta gör jag precis som vilken dressyrryttare som helst, kanske har jag lite mindre i handen men det beror ju helt på utbildningsnivån hos hästen.

Oki... tack! Tänkte mig väl det ;)

Hur gör man i vanlig dressyr då?

Hola,
För att enklast beskriva hur jag gör så säg att jag rider på en volt och tänker mig att göra sluta på en långsida.

Jag kramar något i innertygeln, spänner röven och vinklar bäckenet något så ytter sittben trycks ner och hamnar något bakom inner.
Kommer inte Slutan då så lägger jag på ytterbenet.

mvh Eva

Fortsätter på Evas förklaring (hon måste rida likadant som jag, INHOP) sen för jag fram inner skänkeln något för att hålla bogen på platts pluss att jag lägger innertygeln något mot halsen o ramar in hästen, yttertygeln måste ev ledas ibland och ev ha mer drivning i ytterskänkeln ...

Fortsätter på Evas förklaring (hon måste rida likadant som jag, INHOP) sen för jag fram inner skänkeln något för att hålla bogen på platts pluss att jag lägger innertygeln något mot halsen o ramar in hästen, yttertygeln måste ev ledas ibland och ev ha mer drivning i ytterskänkeln ...

Vet du hur man gör på engelsk-vis?

Allvarligt, på a la dressyr, eller engelsk-ridning... I habe kaine anung lixom.
dressyr= mer förhållning i munnen o större samling av hästen och mer framåtbjudning i hästen , för att få mer aktion i stegen.
Western= något mindre förhållning i hästens mun och något lägre lösare samling o kräver inte så stor aktion

Jag rider som när jag avslutar en volt. Fast i kväll är jag urusel på att förklara...

...men jag gör ett litet försök.

Ytter skänkel som vägg, höfterna vinklade som redan förklarats (ytter höft lite bakom) och överkroppen rak (eftersom hästens framdel ska vara rak). Stöd på ytter tygel och bara en liiiiiiiiiiiiiiiiten mjuk ställning i inner. Ibland behöver jag höja ytter hand lite, men det är nog inte meningen. :D

Hörrni gilrs, det är alltså lika fast lite mer förhållning och sparka på i den andra genren.

Vissa westernryttare jag pratat med gör skolor och andra vet inte vad jag pratar om. Det är precis som inom alla grenar väldigt olika bland ryttarna.
Rolf Carlsson hade skrivit en artikelserie i någon tidning. Tror det var förra året. "Lär dig rida western" eller liknande hette den. Där beskrev han de olika rörelserna och hjälperna för dem. Jag tyckte artikelserien var intressant i och med att jag inte är westernryttare. Det är så olika hjälpgivning (i grunden) för rörelserna inom olika grenar och det är intressant att fundera runt.

dressyr= mer förhållning i munnen o större samling av hästen och mer framåtbjudning i hästen , för att få mer aktion i stegen.
Western= något mindre förhållning i hästens mun och något lägre lösare samling o kräver inte så stor aktion

Här håller jag inte med.
dressyr= ingen förhållning i hästens mun (om inte ryttaren vill minska tempot och då gör en förhållning) endast kontakt med hästens mun. samling kan aldrig komma framifrån. vilken aktion hästen har beror helt på dess utbildningsståndpunkt.

Hur gör man i vanlig dressyr då?

Man har hästen böjd och för att få slutan placerar man sitt bäcken som hästen ska ha sitt. alltså yttre sittbenet lite längre bak. Vikten på inre sittbenet för att ha böjningen och inre tygeln går mot hästens hals för att framdelen ska vara kvar på plats. Om det behövs lägger man till yttre skänkeln (lite längre bak än normalt.) På känslig häst räcker det oftast med sittbenet. Viktigt är också att man ser i rörelseriktningen så att man sitter med i rörelsen.

Man har hästen böjd och för att få slutan placerar man sitt bäcken som hästen ska ha sitt. alltså yttre sittbenet lite längre bak. Vikten på inre sittbenet för att ha böjningen och inre tygeln går mot hästens hals för att framdelen ska vara kvar på plats. Om det behövs lägger man till yttre skänkeln (lite längre bak än normalt.) På känslig häst räcker det oftast med sittbenet. Viktigt är också att man ser i rörelseriktningen så att man sitter med i rörelsen.

Ehh....tack för svar men detta blev jag troligen inte klokare av.

Om hästen är känslig räcker det då endast med att sitta till på inre sittbenet (med vinklat bäcken) ?
Det är alltså det inre sittbenet som styr?

Förstår jag dig rätt då?

Hola,
För att enklast beskriva hur jag gör så säg att jag rider på en volt och tänker mig att göra sluta på en långsida.

Jag kramar något i innertygeln, spänner röven och vinklar bäckenet något så ytter sittben trycks ner och hamnar något bakom inner.
Kommer inte Slutan då så lägger jag på ytterbenet.

mvh Eva

Så gör jag med:D Fast jag behöver aldrig ta i munnen längre, bara lyfter innehanden liiite så hon förstår. Dock kan jag tycka att min pålle kan förväxla med galoppfattning ibland. :confused:

Här håller jag inte med.
dressyr= ingen förhållning i hästens mun (om inte ryttaren vill minska tempot och då gör en förhållning) endast kontakt med hästens mun. samling kan aldrig komma framifrån. vilken aktion hästen har beror helt på dess utbildningsståndpunkt.
Jaha då måste min dressyrtränare tränat in dettta fel i mig...ska testa nästa gång att inte hålla något i munnen o samtidigt be om aktion i stegen o se om hästen håller sig kvar i samlingen o inte blir för lös o springer iväg i slutan..
Med min förtklaring menade jag inte en STENHÅRD STOR förhållning med handen dock mer förhållning och större drivning för att få mer aktion än mot när jag rider slutan på westernvis...dock rider jag rörelsen helt lika, men aktionen o förhållningen är det skillnad på i western, dressyr slutan...
öh..vet inte om någon förstår vad jag försöker att förklara...fattar knappt själv...

Senast ändrad av en moderator:

Ehh....tack för svar men detta blev jag troligen inte klokare av.

Om hästen är känslig räcker det då endast med att sitta till på inre sittbenet (med vinklat bäcken) ?
Det är alltså det inre sittbenet som styr?

Förstår jag dig rätt då?

Nej, det inre sittbenet behåller böjningen i bålen. Man sätter sitt bäcken så att det yttre sittbenet är längre bak. (och alltså också skänkeln) Det yttre sittbenet och om det behövs även skänkeln är det som sätter/visar vägen för yttre bakbenet in under hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka