sluta med välling?

M

milles mamma

vid vilken ålder e det lämplig att sluta med välling
? vad ger man istället för det?
 
Sv: sluta med välling?

Dominic var drygt 1 år har jag för mig. Han åt alltid minst 2 flaskor välling till frukost, så första tiden fick han en flaska välling och macka. Men sen kom jag på det att han klarar sig gott på havregrynsgröt, så då åkte all välling bort.
 
Sv: sluta med välling?

Finns det några nackdelar med att ge välling "för länge"? En sak jag har funderat på. Bör man sluta med välling om barnet själv tycker om det och ändå äter frukost efteråt innan det bär av till dagis?
 
Sv: sluta med välling?

Mina har fått äta välling så länge de velat -nästan.

Första slutade över en natt då han var 13 månader. Den andra gossen åt tills han var ca tre år. Den tredje fyllde tre år i början av september och han älskar sin välling. Fick han välja så skulle han klara sig på enbart det och ingen annan mat. Nu börjar vi begränsa den, för han har minskat sitt vanliga ätande. Så kvällsvälling och morgonvälling räcker.
Den fjärde, hon fyllde två nu i december och har inte ätit någon välling öht sedan tidigt i höstas.

Här äts det smörgås, ägg, fil el. yoggi, mussli istället.

Så nu har vi bara en vällinggam kvar. Vi hoppas han vill sluta till sommaren, annars kommer vi hjälpa honom på traven. Det vore ganska skönt att bli av med alla nappflaskor om inte annat.

Gira :banana:
 
Sv: sluta med välling?

Finns det några nackdelar med att ge välling "för länge"? En sak jag har funderat på. Bör man sluta med välling om barnet själv tycker om det och ändå äter frukost efteråt innan det bär av till dagis?

Välling kan man äta hela livet, har du inte sett på affären att det t.om finns "vuxen-välling"?
 
Sv: sluta med välling?

Jag gillar hemkokt fullkornsvälling med russin :d
Men varför ska man sluta med välling i nappflaska då? Om man slutar för sent, kan barnet "aldrig" somna utan då eller vad är nackdelarna? Det är väl tänderna kanske, även om det inte är socker i.
 
Sv: sluta med välling?

Fast enligt amningshjälpen så är inte välling alls det det bästa ur näringssynpunkt om man läser de studier som gjorts genom årena ang välling.

http://www.amningshjalpen.se/amningsnytt/valling.htm

Sen är det väl så att: många föräldrar fortfarande ger sina årsbarn välling ur nappflaska då dom faktiskt bör dricka ur en mugg. Vid 1 års ålder har dom ju x antalet tänder och det är ju meningen då att de bör inta fast föda mer än flytande. Välling ses ju ibland som en *räddare i nöden* av många...det slinker ju ned lätt..men är det alltid det optimala i långa loppet ?
 
Sv: sluta med välling?

Välling kan man äta hela livet, har du inte sett på affären att det t.om finns "vuxen-välling"?
:eek::eek::eek::eek: sicket tokigt folk det finns...


Carolus varesig gröt eller vällingmänniska... :p:p:p
 
Sv: sluta med välling?

Välling är inget dåligt, det är ett bra mellanmål och många vuxna dricker det.

Men det man bör vänja barn av med är ju att somna med vällingflaskan på kvällarna. Det är inte bra för tänderna.

En del barn använder välling som trygghet, snuttning och mat i ett som det är svårt att finna substitut till. Därför kan det vara bra att vänja barnen vid välling i mugg, så vällingen inte får så stor betydelse mer än att det är just ett mellanmål.

Barn ska vänja sig vid riktig mat, det tillhör utvecklingen.
 
Sv: sluta med välling?

Amningshjälpen är ju hysteriskt rädda för allt de tror konkurrerar med bröstmjölken, det finns betydligt mer vederhäftiga källor.
Själv föredrar jag gröt framför välling men vällingen är suverän genom att det är så lättdrucket ( speciellt om barnet är trött eller sjukt). Jag kan tänka mig betydligt sämre mellanmål än välling däremot försöker vi själva hålla vällingen som ett förstärkare efter att barnen ätit ett litet kvällsmål om de inte får i sig nog mycket.
Våra barn har tidigare ibland fått somna med vällingflaskan men de tiderna är över nu (2,5 år gamla).
 
Sv: sluta med välling?

Förstod någon skulle reagera enbart för det råkade vara amningshjälpen sida ;)..Det jag ville få fram var faktiskt studierna som gjorts på välling, att det sedan råkade ligga på amingshjälpens sida hör inte hit.
 
Sv: sluta med välling?

Förstod någon skulle reagera enbart för det råkade vara amningshjälpen sida ;)..Det jag ville få fram var faktiskt studierna som gjorts på välling, att det sedan råkade ligga på amingshjälpens sida hör inte hit.

Jo, jag tycker det hör hit. Amningshjälpen HAR trots allt ett budskap, och det är klart att de försöker framhålla de studier som så att säga talar för bröstmjölk och mot välling. Vilket inte alls behöver vara något dåligt, men lite källkritisk får man ändå vara....
 
Senast ändrad:
Sv: sluta med välling?

Min lillasyster drack välling till hon var 7 år i... erhm... nappflaska! :eek: :D
 
Sv: sluta med välling?

vid vilken ålder e det lämplig att sluta med välling
? vad ger man istället för det?

Min dotter har, hör och häpna, aldrig druckit välling! Hon började äta gröt så smått vid 4-5 månaders ålder parallellt med amningen, och så fortsatte vi successivt att introducera burkmat alternativt hemmagjord barnmat från 6 månaders ålder ungefär. Vid 7-8 månader åt hon gröt till frukost och kvällsmat, och så "riktig mat" vid övriga mål.

Skall tillägga att jag inte har något emot välling, jag äter det själv ibland till frukost (37 år gammal!!!), men min dotter har alltid tvärvägrat både välling och nappflaska.

Som någon annan skrivit så tycker jag man kan fortsätta med välling till frukost/kvällsmat/mellanmål "hur länge som helst", men då skall den drickas ur mugg och inte nappflaska. Jag tycker det känns LITE konstigt att se min snart sexåriga brorsdotter fortfarande gå runt i köket med en nappflaska full med välling istället för att sitta vid bordet med resten av familjen och äta frukost!!!
 
Sv: sluta med välling?

Jag ser inte ens att det är speciellt många riktiga studier; en som forskar på Institutionen för medicin på Lunds universitet menar att just säd och mejeriprodukter är kost vi människor inte alls är anpassade för att äta. Istället för att rekommendera säd och mejeriprodukter i kosten borde institutioner som t ex Livsmedelsverket uppmana till försiktighet. Skulle han vara mer vederhäftig än Livsmedelsverket?

Studier som inte är namngivna och presenterade "En del studier talar för att obehandlad celiaki ökar risken att insjukna i andra autoimmuna sjukdomar. När glutenhalten i vällingen höjdes fanns det kanske en tanke att man skulle kunna förhindra att en del barn fick t.ex. diabetes. Barndiabetes ökade istället under den här perioden och fortsätter fortfarande att öka utan att någon förklaring kan ges. Ökningen av barndiabetes hade dock redan startat innan glutenhalten i vällingen höjdes." etc. etc.

En vetrinär(!) har studerat mängden kadmium i barnmatsprodukter från Nestlé och Semper. Välling innehåller mer kadmium än bröstmjölk (föga förvånande) men man har inte fastställt mängden kadmium barnen får i sig via vällingen.

Viss (stor!) källkritik mot amningshjälpen är att rekommendera, jag skulle hellre föreslå att använda livsmedelsverket som källa ang. vällingens påverkan. Här är det heller inte frågan om att skippa amning till förmån för välling utan vällingens nytta som mellanmål kontra annan mat.
 
Sv: sluta med välling?

Båda mina barn har tvärvägrat välling. Ettan ammades till 8 månader och tvåan till 13 månader och båda har ätit barngröt från ca 5 månaders ålder så välling är inget dom behöver.
 
Sv: sluta med välling?

Skriver som ngn annan, välling är det väl ingen brådska att sluta med.
Det är perfekt att ha som frukost!tex om man inte vill bli leds på gröt.
När min son så småningom slutar med småbarnsvällingen kommer jag ge vanligt "vuxenvälling", äter sånt själv ofta.Är faktiskt en riktig vällingfamilj;)
En annan sak är ju om du inte vill ge i nappflaska, bara att ge i mugg eller tallrik & sked.:idea:
 
Sv: sluta med välling?

Man kan Googla för att få fram mer resultat. Det jag länkade till är ju bara saker i sin korthet.
 
Sv: sluta med välling?

Även du kan Googla om sidan inte passar..då kan du läsa mer saker ang välling som INTE står just på amingshjälpen sida. För den sidan verkar ju bara väcka ont blod märker jag.
 
Sv: sluta med välling?

Min första son slutade med välling när han var runt 2½.
Istället fick han mer av vanlig frukost.
Lilla sonen har aldrig varit så förtjust i välling. Han får bröstmjölk istället morgon och kväll. Han är 20 månader.
Om jag inte är tillgänglig får han en smörgås och yoghurt eller gröt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 251
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp