Julklapp till väldigt kreativ 5 åring

Har ni något makerspace i staden där ni bor? Där brukar det finnas tyger, maskiner, trä och allt möjligt som man kan hitta på. Lite tidigt att lämna henne där själv givetvis, men ni kan ju åka dit ihop?
 
Okej :) Du verkar mån om att barn inte ska snickra så då är det ju absolut ett alternativ, kartonger och gaffa kommer man också långt med.
Jag är nog mest mån om att de inte skall skada sig.
Vad anser du att snickra är?

Det finns ju en orsak till att barn inte har slöjd förrän i årskurs 3.
 
Jag är nog mest mån om att de inte skall skada sig.
Vad anser du att snickra är?

Det finns ju en orsak till att barn inte har slöjd förrän i årskurs 3.

Att få såga och spika i trä är ungefär vad det handlar om för mig, det tror jag borde ha framgått av mina inlägg. För mig och min son är det något annat än att pyssla med kartong, tejp etc.

O
ch jag tycker nog det är rejält mindre skaderisk om jag som förälder snickrar med ett barn (eller möjligen två, om lillasyster skulle vilja hänga på framöver) jämfört med en grupp på 25+ som det ofta är i en klass.
 
Att få såga och spika i trä är ungefär vad det handlar om för mig, det tror jag borde ha framgått av mina inlägg. För mig och min son är det något annat än att pyssla med kartong, tejp etc.

O
ch jag tycker nog det är rejält mindre skaderisk om jag som förälder snickrar med ett barn (eller möjligen två, om lillasyster skulle vilja hänga på framöver) jämfört med en grupp på 25+ som det ofta är i en klass.
Det handlar egentligen om trä för mig också.
Men jag tycker fortfarande att det är för riskabelt i den åldern.
 
Det handlar egentligen om trä för mig också.
Men jag tycker fortfarande att det är för riskabelt i den åldern.
Det handlar ju om att lära dem hur man använder saker på rätt sätt, på samma sätt som man lär barn laga mat med vassa knivar och varma plattor och ugnar. Man släpper inte en femåring själv med en bandsåg men de kan lätt lära sig att såga med en mindre handsåg. En mindre skruvdragare, skruv, hammare, spik, lämplig såg och spillvirke kommer de långt på. Bättre att tillåta och visa hur man gör på rätt sätt än att de smiter undan och försöker på egen hand. På samma sätt man lär sig att knäcka ägg genom att få försöka under uppsikt och stöd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp