Sluta med hästarna - Varför gjorde ni det?

G

Gelatin

Känns inte som denna tråden passar på gnägg trots innehållet så flytta den inte, snälla!

Jag har snart ridit i 11 år och den högsta drömmen när man var liten var att få en egen häst.
Trodde länge att jag skulle arbeta med hästar.

Under dessa åren har jag ridit till hästar, haft sköthästar, medryttarhästar och foderhästar.

Alltid har det slutat på samma sätt, att jag mår psykiskt (eller fysiskt) dåligt.

Jag har haft en otrolig otur, skadat mig mer än mina stallkamrater gjort ihop. Fingrar ur led, avslitna senor, 3 hjärnskakningar, slitit av köttstycken (!), knäckt näsan ja listan är lång.

Alla hästar jag någonsin tyckt om har det slutat illa med. Hästarna jag red till såldes, de fem sköthästar jag haft har alla sålts eller skadat sig så att de måste avlivas inom ett år från det att jag börjat sköta dem. Medryttarhästen växte jag ur och den såldes och foderhästen fick benet avsparkat i hagen med åtal som följd (som tack och lov löste sig då hagen följde alla bestämmelser).

Nu har jag i över ett år kännt att nu är det nog. Jag orkar inte längre. I snart 11 år har jag slitit i olika stall till slavlön för att få råd att hålla på med hästar som bara skadar sig själva och mig.
Jag är trött på att lägga så mycket tid på något som numera känns som ett tråkigt måste. Och jag är så ******* trött på att lägga ut en förmögenhet på att arbeta ihjäl mig och lukta häst.

Jag rider nu en gång i veckan och det känns okej men jag har märkt att jag hela tiden väljer svårare (läs: farligare) hästar för att få lite spänning.
Det är ett stort steg framåt eftersom jag de senaste månaderna knappt kunnat se en häst på foto utan att bli illamående och nästan avsky den. Fortfarande har jag svårt att klappa en häst eftersom det är för jobbigt. Ridningen går bra ibland men allt annat känns bara som ett enormt tråkigt måste.

Jag har nu bestämt mig för att sälja alla hästsakerna (utom min hjälm, mina ridskor och ett par ridbyxor) och sluta helt med hästarna. Det känns som en sådan enorm befrielse samtidigt som det känns lite sorgligt.
Jag kommer ihåg då jag var liten och man hängde i stallet och hade roligt ihop med sköthästarna.
Ibland kan jag känna några sekunders längtan då jag ser någon rida på sin häst i skogen en vacker dag.
Jag tycker det är jättekul att rida ut på en snäll häst en vacker dag om jag slipper göra det grövsta jobbet = bara ridning är okej.

Jag vet att folk säger att man måste kämpa för att verkligen vilja något men jag känner att jag kämpat så hårt att jag helt tappat sugen.
Samtidigt känns det som ett sådant slöseri eftersom jag vet att jag har talang nog att bli väldigt bra och har en riktigt bra hand med hästar, många har försökt att tala mig tillrätta när jag sagt att jag vill ge upp.

Jag hoppas att jag någon dag kan göra det jag drömde om som liten. Ha en egen häst att ha roligt ihop med utan krav på träning och liknande. Det känns avlägset nu då jag knappt kan klappa en häst utan att känna lite avsky.

Så trots att jag hatar hästarna på ett sätt så älskar jag dem på ett annat.
Jag tror att allt jag behöver är en riktigt lång paus. Jag hoppas verkligen att jag kan komma tillbaka till hästarna men jag tror att det är drömmen om hästar jag förälskat mig i och inte verkligheten. Oftast önskar jag att jag aldrig drömt överhuvudtaget.

Så nu till min fråga: Ni som slutat med hästar, varför gjorde ni det?

Sv: Sluta med hästarna - Varför gjorde ni det?

jag har stor lust att slut med hästar helt nu när min store ska säljas. det knäcker mig totalt.
men jag har redan köpt mig en ponny (vanvårdsfall, blödiga Ida kunde inte låta bli).
för tillfället känns det som om jag vill sälja henne också och börja med något som inte kräver lika mycket av mig fyskiskt och psykiskt. typ samla nosludd eller nåt.

Jag har inte slutat, men jag känner att mitt intresse hela tiden blir mindre och mindre. Eller egentligen är det nog så att jag skulle behöva en paus, ta semester från hästarna ett tag och göra något nytt.
Jag har mått psykiskt dåligt i flera år, mer eller mindre eftersom det har gått upp och ner hela tiden. Nu har jag en period när allt känns jobbigt, jag orkar knappt ta hand om mig själv. Så tanken på att ta en paus från hästarna känns på något sätt lockande.
Men ändå vill jag inget hellre än att bara få tillbaka lusten och glädjen att hålla på med hästar.

jag har sysslat med hästar sedan jag var liten, haft två egna och ridit till otaliga "hopplösa fall". jobbade som ridlärare efter gymnasiet i ett par år, men sedan flyttade jag lååångt bort.

här nere är det dyrt som satan med hästar och jag har inte överdrivet mycket fritid heller. får nöja mig med pållarna jag träffar genom skolan (läser till vet) och marsvinen som jag köpte när längtan efter egna djur blev outhärdlig ;).

men när pluggandet är färdigt så ska jag upp på hästryggen igen :D.

Mitt intresse bara dog efter gymnasiet. Den sommaren var superfin och jag hade en underbar foderhäst men jag red nästan ingenting. Var så TRÖTT på allt! Skol var slut, jag gjorde slut med pojkvännen sen 1,5 år, jobbade på ett sketjobb med skitlön och hade världen för fötterna...

Så jag flyttade till en annan stad, för att bo med min bästa kompis och plugga nåt enkelt på högskolan. Lämnade tillbaka foderhästen och lämnade ut min egna på foder. Jag var så jävla lycklig, i typ ett halvår :p Sen skaffade jag foderhäst, märkte att jag inte hade råd, skickade tillbaka foderhästen efter 3 månader och var lycklig igen.

Så var jag lyckligt hästlös i ett år till, höll mig borta från ALLT som hade med hästar att göra tills nån gång i oktober 07 eller så. Då började jag sakna det igen, började kika på buke. I julas flyttade jag hem, saknaden efter en häst SKREK i mig, och jag gjorde något drastiskt... Gick och köpte mig en häst! Och nu är jag så lycklig som jag inte varit på jag vet inte hur länge. Jag behövde en paus, efter att ha varit hästägare sen jag var 6 år gammal. Under högstadiet och sista 2 åren på gymnasiet hade jag 3 hästar :crazy:

Nu har jag haft mitt brejk och nu vill jag inget annat än att ha mina pållar :love:

Jag känner lite igen mig i det du berättar.

Jag slavade i ett ridskolestall i flera år. Var där varje dag i veckan, skötte mina sköthästar, hjälpte till med nybörjare i stallet, på lektioner och hade skötarkurser. Fodrade och gjorde allt möjligt som om jag var personal - fast utan betalt...

Det blev dålig stämning i stallet, sämre och sämre hela tiden. Dessutom fastnade jag alltid hejdlöst för de hästar som såg som "monster", som ingen annan ville peta på i onödan... Varför de stod kvar fattar jag inte än idag...
I alla fall så såldes vissa, några var tvugna att avlivas pga skador/sjukdomar och så vidare.
När min älsklingshäst nr 1, den mest fantastiska i hela världen (jag skulle lätt kunna skriva en hel bok om honom) blev tvungen att avlivas kände jag att jag fått nog.
Jag stannade på ridskolan fram till sommaren det året - sedan slutade jag.

Jag har efter det varit på ridläger vid något tillfälle, hjälpt till att motionera hästar i ett dressyrstall, gått på gymnasie med hästinriktining och där ridit en del. (Behöver jag ens nämna att älsklingshästen på gymnasiet såldes pga att han var för "bråkig"?)

Det har gått grymt bra och jag utvecklades supersnabbt - men jag har helt enkelt tröttnat på att ta hand om hästar som bara försvinner ur mitt liv utan att jag har någon som helst kontroll.

En dag ska jag rida igen, men det blir när jag pluggat klart, bosatt mig i en stad (nu flyttar jag runt konstant) och har tid.

Gick inte ihop nå vidare bra me min kille så lånade ut han på foder och där är jag nu!

vet inte om ja vill hålla på me hästar eller om ja ska lägga av!
kommer dock att kolla runt lite innan ja bestämmet mig!

Jag hade ridit och hållt på med hästar utan uppehåll i 13 år, bara ridit andras hästar, gått skola med hästinriktning osv. aldrig haft någon egen häst. Har några gånger tänkt under mitt "hästande" att jag ska ta ett litet uppehåll då nån häst jag ridit sålts men det har alltid blivit så att nån ny häst "ramlat mig i famnen" och så har det aldrig blivit nåt uppehåll.
Hösten 07 så flyttade min dåvarande medryttarhäst, jag mådde inte så bra då och kände att hästeriet tog en massa energi av mig och det mesta som hade med hästar att göra kändes inte roligt längre. Dessutom planerade jag att skaffa en till hund och ville ge den ordentligt med tid. Det blev alltså så att jag då slutade med hästarna då.

Hela vintern har jag känt absolut noll hästintresse. Alla mina hästprylar är sålda (utom hjälmen). Jag har inte sett hästar på tv, inte köpt en hästtidning, inte suttit på annonssidor och kollat saluhästar etc. sånt som jag ALLTID gjorde förut.

Nu börjar hästintresset väckas till liv igen. Jag kan faktiskt sakna det ibland men samtidigt känner jag att jag inte orkar att rida och pyssla med andras hästar i den utsträckning som jag tidigare har gjort.
Jag har dock på nytt blivit intresserad av vad som händer i hästvärlden, jag tittar gärna på när andra rider, följer med på hästarrangemang och i sommar ska jag fortsätta vistas på hästtävlingar och fotografera.

Jag känner att jag absolut inte har gett upp hästarna "för gott" utan förr eller senare så kommer jag börja med dem igen och troligtvis kommer jag även ha en egen i framtiden.

Jag slutade för ca 1 år sen för att jag kände att ridskolan inte var något för mig. Främst var det väl den dåliga stämningen som gjorde att jag slutade, samt att jag kände att det inte gav nånting längre att rida en timme i veckan. Jag slutade utvecklas och kände att jag ville ha ut mer, och det kunde jag inte få på ridskolan.

Så jag beslöt mig för att sluta. Kände till en början att det var jätteskönt men just nu saknar jag hästarna något otroligt. Dock känns inte ridskola rätt och medryttarhäst i Stockholm känns i princip omöjligt. Får se vad framtiden har att erbjuda, men jag tror att jag kommer börja med hästar nån gång igen.

jag har ridit på ridskolan, tills i höstas, och fattade inte förrän för några månader sedan hur bra jag hade det då. fick min sköthäst på foder, har kämpat hela det här året, och nu känner jag verkligen att jag är SÅÅ trött. på allt, saknar kompisarna, ridskolan, allt jag hade där. men samtidigt fasar jag för dagen meeri ska tillbaka, vilket hon gör om en månad. har inte en susning om vad jag ska göra efter sommaren. alla försöker säga åt mej vad jag ska göra, men ju mer de påminner mej, desto mindre vill jag göra som de säger. känns skitsorgligt då det här året med meeri var mitt sista, trots alla motgångar var det värt det, på så vis. den erfarenheten av hur det verkligen känns med egen häst. tror jag tar paus i nian och fokuserar på skolan ett tag.

Jag slutade rida våren -78. Det var egentligen inte så att jag tröttnade men jag flyttade till en annan del av landet, läste, började jobba, fick familj osv. Det fanns inte plats för hästar i mitt liv. Det är klart att jag saknade det men det kändes inte konstigt alls.
Efter tretton år började mina barn att rida. Nu bor vi på en avstyckad gård med fyra hästar i stallet sedan ca femton år tillbaka. Nu kan jag inte tänka mig att sluta. Det känns som om jag inte skulle överleva det.
Men jag kan kanske tycka att det var bra att vara utan ett tag. Hästar har en förmåga att ta upp all ens tid och lite till. Alla orkar kanske inte det hela livet. Det är kanske bra att göra uppehåll ngn gång.
Jag har gjort mitt uppehåll.

Jag va faktiskt på väg att sluta helt med hästarna sommaren 2007.
Efter en ridolycka ville jag aldrig mer upp på en hästrygg igen. Jag funderade som sagt väldigt skarpt på att sluta. Satte tom ut hästarna på annons. Men....konstigt nog rider jag än.
Kan ibland fundera på hur det känns o va hästlös.
Att slippa känna alla måste, att slippa betala så förbaskat jädrans mycket varje månad. Att kunna mysa under en varm filt framför tv:n när det är skitväder ute...osv.

Däremot skulle jag aldrig börja rida på ridskola!
Skulle inte klara av att dela en häst med ett 100-tal andra personer.

Jag var riktigt trött på hästar för kanske tre år sedan, då hade jag ett ponny sto och hennes avkomma som var en bråkig hingst.
Jah hade tappat lusten och skulle samidigt flytta hemifrån och hade inte råd att behålla dem båda. Såde därför det älskade ponnystot och behöll hingsten som någon månad senare skickades iväg på hingstbete.
Den sommaren fick jag känna efter hur stor del av mitt hjärta som tillhörde hästarna...EN VÄLDIGT STOR DEL!!!! Blev väldigt olycklig av att inte ha någon häst att få umgås med. Har aldrig längtat så till hösten som jag gjorde den sommaren då hingsten skulle komma hem igen.

Men det var bra att få den pausen och känna efter! Jag kände verklien som om mitt liv blev fattigare och det är en erfarenhet :D

Jag slutade med hästar förra sommaren/hösten. Mitt sto som jag haft i sju år blev dålig i benen och det var resor till Ultuna stup i kvarten. Detta var otroligt jobbigt psykiskt då jag var väldigt fäst vid henne. Hade även en ponny hemma som jag red till för att sälja och två hästar tar otroligt mkt tid och pengar. Så efter mycket velande sålde jag stoet som skogsmulle och sällskapshäst och ponnyn fick komma till en kanon hem.
Efter detta kände jag att det föll sig naturligt med en paus, så jag flyttade från hästgården in till pojkvännen inne i stan och var hästfri i nästan ett år.

Första tiden var underbar! Massor med tid för mig själv, jag kunde köpa kläder/smink/gå ut på krogen utan dåligt samvete för ekonomin. Hela vintern kunde jag sitta inne i soffan under filten och glo på tv. Men det bästa av allt, slippa ansvaret och det ständigt dåliga samvetet man ofta får av kusarna.

Men på något konstigt vis började det kännas som att det fattades ngt...mådde inte helt hundra och kändes som att jag inte gjorde ngt viktigt i livet. Blev rejält uttråkad av att bara jobba, träna och sova, jobba träna osv..

Nu har jag precis köpt en helt underbar häst och känner verkligen att allt faller på plats igen:love:
Skulle kunna bo stallet känns det som, det är väl bara att inse att är som en drog att hålla på med hästar och man faktiskt kan få abstinensbesvär om man slutar:D
Men en paus kan nog vara riktigt bra ibland!!

orkade helt enkelt inte längre o en del av mitt intresse dog tillsammans med min gamla häst(saknar han varje dag :( )
, iofs köpte jag en ny riktigt go häst som jag gillade mkt,
men det va inte riktigt samma sak, säkert hade det blivit bättre allt eftersom men jag blev gravid, o fick sen missfall o hästen visade sej att ev ha problem även den med benen(fick ta bort min gamla pga benfel, åkte skyttetrafik till kliniken under 1,5år o betalde otroliga summor för att försöka få han frisk) så jag kände att jag inte orkade gå igenom det igen...

har varit hästfri snart 1månad o jag känner att det var helt rätt beslut, både mot mej o hästen...
säkert vill jag köpa häst igen i framtiden... har bara en paus nu :)

Senast ändrad:

Varför känns medryttarhäst i Stockholm omöjligt? Det finns ju hur mycket hästar som helst på alla håll och kanter runt den här stan!

Jag slutade efter en skada. dels kunde jag inte rida pga den och så blev jag rädd. Lusten försvann helt....
I vuxen ålder började jag igen. Först med ridskola, sedan red jag min instruktörs häst och sedan köpte jag den :)

Jag slutar också med hästar inom det snaraste. Ska sälja alla. Hästar är inget kul längre, bara jobb och smuts.
Jag är trött på att vara bunden 3 ggr /dygn, ansvaret etc.Ärligt talat så mår jag dåligt bara jag ser mina hästar just nu..
Jag kommer att forstätta behandla hästar och att hålla lektioner och att rida själv nån gång ibland en solig dag men inte ha nått som helst ansvar för nån egen häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV