sluta hoppa över bommar?

Krockodil

Trådstartare
Hur får jag hästen att sluta hoppa över bommar på marken? Han kan skritta över dom utan problem men så fort man kommer emot i trav så hoppar han över så många han kan. Ligger det 6-7 stycken efter varandra tar han dom i studs... :confused: Det har ingen betydelse om det bara ligget en bom på marken. Han hoppar över den endå och det spelar ingen roll hur många gånger man förösker trava över den.

Nån som har något tips? :bow:

Sv: sluta hoppa över bommar?

min kusins häst har haft lite samma sak! hoppar som en tiger över en liiten bom på marken:crazy:
Men detta berodde på att vi har plastbommar och när gruset(paddex) kommer på bommarn blir hon livrädd! mkt känslig kan tilläggas:smirk:Med träbommar hade hästen inga problem alls!

vet inte om det funkar.. men du kan ju prova att springa med honom i sakta trav över bommar och hålla tillbaka honom så att han inte kan öka och hoppa.. bara en tanke..;)

Det kan funka med att du saktar av till skritt precis innan bommarna varje gång så hästen lär sig att ta det lugnt och sedan travar du direkt efter bommarna igen. Du kan till o med behöva göra halt innan. Så gjorde vi i början med min häst o nu travar hon jätte snällt över bommar.

Det är nog bara att forstätta träna. Tänk på att du måste fokusera på att hästen verkligen ska gå [/B över dem (trava)..
Om du är beredd på att hästen ska hoppa så kommer den säkerligen fortsätta med det.

Vi hade en häst här på ridskolan som alltid hoppade över bommar, men det har hon helt enkelt vant sig av med efter massa träning.

Bara fortsätta att träna och träna, du har antagligen en väldigt försiktig och ambitiös häst... Lägg gärna ut 5-6 bommar med ett avstånd av ca 120cm, om det är stor häst, skritta flera ggr fram och tillbaka i båda varven innan du börjar trava över dom. När du travar så försök att hitta rätt tempo, takt och rytm på hästen och låt den inte öka tempot över bommarna, samt försök att rida den på tygeln med ett lätt stöd i munnen under lättridning över serien. Lycka Till!

vet inte om det funkar.. men du kan ju prova att springa med honom i sakta trav över bommar och hålla tillbaka honom så att han inte kan öka och hoppa.. bara en tanke..;)

Eller om någon annan springer med? :idea:

Rid över bommarna varje dag! Ha någon/några bommar som ligger där du rider och i markarbetet rider du tex på en volt över dem då och då, låt de bli en naturlig del av arbetet! Tar hästen "sats" så gör en volt åt andra hållet och sen över igen. Funkar på våran ponny!

Rid över bommarna varje dag! Ha någon/några bommar som ligger där du rider och i markarbetet rider du tex på en volt över dem då och då, låt de bli en naturlig del av arbetet! Tar hästen "sats" så gör en volt åt andra hållet och sen över igen. Funkar på våran ponny!

Mja.... så ofta rider vi inte på banan. Men tack för tipset. :)

Men vad du än gör, rider ut i skogen, rider på en åker, avsluta eller börja med bommarna. Kan räcka med några minuter. Vi brukar på våren ta fram bommar och lägga på en grusplan, och ponnyn, som tror att bommar är jättestora och farliga! behöver dessa minuter. Efter några gånger tar han det lugnare!

Det är ett bra tips men då vi har en gemensam ridbana i byn så skulle jag bli halshuggen om jag lämnade bommar framme. Samma sak på stallplan. :crazy:

Det här är nog ett problem som behöver tränas bort. Träna massor på bommar, helt lite varje dag, så går det bort efter ett tag.

Hur får jag hästen att sluta hoppa över bommar på marken? Han kan skritta över dom utan problem men så fort man kommer emot i trav så hoppar han över så många han kan. Ligger det 6-7 stycken efter varandra tar han dom i studs... :confused: Det har ingen betydelse om det bara ligget en bom på marken. Han hoppar över den endå och det spelar ingen roll hur många gånger man förösker trava över den.

Nån som har något tips? :bow:

När jag köpte mitt varmblodssto så hoppade hon som f*n över alla bommar, även i skritt, i alla gångarter..
Jag lät henne hålla på så, för vad kunde jag göra??
Inget, det visade sig att hon la av efter ett tag..
Då jag började att hoppträna henne, altså lärde henne hoppa, så då fattade hon att hon skulle springa över dom och hoppa över hindren xD

En bra övning..:

Lägg ca tre st trav bommar och ett hinder, på rad liksom..

>>>|

om de hära >>> är travbommar och | är hindrett, fattar du då??

Lycka till =)

Min buse brukar också alltid hoppa över bommarna de första ggrna på varje hoppträning.
Men han hoppar alla 4-5 bommar i ett stort språng rakt upp-fram.
Snacka om att jag höll på att dyka av på vår första hoppträning i somras efter jag köpt han. (innan jag visste detta)

Min buse brukar också alltid hoppa över bommarna de första ggrna på varje hoppträning.
Men han hoppar alla 4-5 bommar i ett stort språng rakt upp-fram.
Snacka om att jag höll på att dyka av på vår första hoppträning i somras efter jag köpt han. (innan jag visste detta)

Haha, jo det är ju detta han gör. Och om han inte räcker till att hoppa över alla så landar han i mitten och hoppar igen! Som en studds! :rofl:

ponnyn var sån, hoppade över allt för han var så jäkla rädd om sina fötter. speciellt ute; nedhöjningar i marken, lera, små pinnar.
jag bara höll in så han gick i koooort trav.
då fick han inte en chans att hoppa iväg liksom, och nu har han lärt sig finemang. :D

Rider en häst med exakt samma problem, hon har dock blivit mycket bättre efter lite övning.

Mitt tips är helt enkelt (som nån annan också skrev) att hoppa av och leda hästen. Den hästen jag rider tog också ett gigantiskt språng över bommarna, vare sig det var en liten ynklig bom eller tre st på rad. Men jag skuttade av och ledde henne, då funkade det jättebra. Håll in hästen om den försöker hoppa över bommarna i traven, och spring över bommarna fram och tillbaka. När hästen klarar det när du leder kan du hoppa upp och försöka igen. Förmodligen går det lite bättre varje gång, gör detta i alla fall en gång i veckan för att du ska se nåt resultat. Efter bara två gånger så lyckades den pållen jag rider trava över två bommar i rad med mig på ryggan utan att försöka hoppa :D Jag tycker inte att du ska traggla över bommarna dag ut och dag in och hoppas att den till slut ska lära sig utan du får lära hästen :)

Tänk på att ha långa avstånd mellan bommarna i början, ca 1-1,25 m (mer eller mindre beroende på hästen/ponnyns storlek).

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
18 243
Senast: fio
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka