Sluta ge hunden mat?

paradox

Trådstartare
..Eller inte riktigt, men så här är det:

Min hund är som många småhundar lite strulig när det gäller mat. I vissa perioder äter han helst inte alls. Vi är inne i en sådan period nu. (OBS! hunden är frisk, men tycker det är aptrist att äta samma mat ur samma matskål:grin:)

Till det hela hör, att han är kastrerad, och därtill har lätt att gå upp i vikt. Vi tränar mycket med godis, då det är det som motiverar honom bäst. Leksak kan gå ibland, men inte alls lika kul:cool:

Så idag, när han återigen bara smakat två tre bitar av frukosten stoppade jag maten i fickan och gav det som godis på promenaden. Och då var det inget fel på den:angel:

Nu till min fråga: kan man göra så? Skita i att ge honom mat i matskålen och fördela maten som godis istället? På så sätt äter han mer mat och mindre godis = bättre näringsinnehåll, mindre fett/socker.

Kan inte komma på någon uppenbar nackdel med det hela. Finns det några stora fördelar med att ge maten i klump på bestämda tider? Är jag helt ute och cyklar? Synpunkter tack:bump:

Sv: Sluta ge hunden mat?

Klart du kan göra så! Tycker tom att det är bättre om han får jobba lite för maten.

Jag säger som Haukur.
Själv brukar jag då och då ge maten i pet-flaskor eller liknande, just för att hunden ska få jobba och tänka lite för att få maten.
Om det sedan fungerar bäst att ge maten "klumpvis" eller sprida ut det så att den får "lite hela tiden" eller något annat, det får man väl anpassa efter individen.

Jag ger från skål i undantagsfall.

Frukosten får följa med på morgonpromenaden, ibland släpper jag ut den i bästa Hans & Greta-stil och Chivas får hitta den på hemvägen.

Kvällsmaten sprids över lägenheten, skitkul tycker hunden.

Det tycker jag aboslut att du kan.
Huvudsaken hunden äter det den behöver.
Har den sedan roligt samtidigt och får aktivering, ja då är ju det bara bra.

..Eller inte riktigt, men så här är det:

Min hund är som många småhundar lite strulig när det gäller mat. I vissa perioder äter han helst inte alls. Vi är inne i en sådan period nu. (OBS! hunden är frisk, men tycker det är aptrist att äta samma mat ur samma matskål:grin:)

Till det hela hör, att han är kastrerad, och därtill har lätt att gå upp i vikt. Vi tränar mycket med godis, då det är det som motiverar honom bäst. Leksak kan gå ibland, men inte alls lika kul:cool:

Så idag, när han återigen bara smakat två tre bitar av frukosten stoppade jag maten i fickan och gav det som godis på promenaden. Och då var det inget fel på den:angel:

Nu till min fråga: kan man göra så? Skita i att ge honom mat i matskålen och fördela maten som godis istället? På så sätt äter han mer mat och mindre godis = bättre näringsinnehåll, mindre fett/socker.

Kan inte komma på någon uppenbar nackdel med det hela. Finns det några stora fördelar med att ge maten i klump på bestämda tider? Är jag helt ute och cyklar? Synpunkter tack:bump:
Det fungerar helt utmärkt att göra så. Då blir det ju inget extra utöver maten. det är bra

ikväll tänkte jag glad i hågen att min lilla tjej skulle få sin mat i petflaska. Fyllde den med maten och hällde ut några så hon skulle se att det fanns där... men sen då? Hon flyttar lite på den, men ger upp när det inte kommer ut något... och jo hon är hungrig... kanske inte tillräckligt?

Har ni gjort hål mer än i halsen, eller har ni några tips hur man kan lära hunden det? Kommer hon fatta av sig själv till sist?

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna... 2
Svar
30
· Visningar
2 887
Senast: cello
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 403
Senast: Hgfy
·
Övr. Hund Min hund ( av vad jag sett och hört ) påminner VÄLDIGT mycket om lagottos. Han är en korsning mellan pudel och engelsk cockerspaniel...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 602
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka