Jag har Caisas, Börjes och Gekås hönät.
De som hållit allra bäst är Caisas, utan tvekan. Men man kan ju fundera på om man hellre betalar fler för en billig peng och får dem lite trasiga ibland. Jag tror det går på ett ut.
Jag lagar mina nät tills de ser ut som en ballong i kyla, dvs knipt här och där så det blir jobbigt att få in hö i dem.
Jag tycker att de dessutom tagit till sig information de som gjorde de billigare modellerna eftersom de trådade sig enormt och bidrog en del till det som redan är farligt med hönät av den här modellen (att fastna i är ju en stor risk, att fatna och trassla in sig i trådar som inte går sönder är värre).
Det är också stor skillnad på hur näten hängs upp
@mackan .
Jag alternerar för ätställning och tid:
Liggande fritt på marken (ute) håller näten hela mycket längre eftersom de inte sitter fast någonstans och bara följer med hästens rörelser om de tar i.
Hängande fritt ca 1 meter från marken fungerar också bra men händer att näten går sönder.
Hängande i grimskaft i ett hörn men botten på nätet nere vid golvet är nästan lika bra som helt fritt liggande då de måste göra extremt stora rörelser om de ska få tag i nätet för att ha sönder dem.
Hönät fastspänt i en stor plastback, som i sin tur sitter fast i ett träd. Det absolut värsta alternativet för nätet. De kan ta tag i nätet och dra hårda, korta tag och det skär sönder dem snabbt och effektivt.
Hängande mot vägg gör jag inte längre eftersom ättiden blir allt för liten på det viset men här skulle det vara lika illa som i plastbacken. Vi har ju gjort så förr.