Slowfeeding nät, hållbarhet ?

EmmaW

Trådstartare
Såg att Börjes kommit ut med ett slowfeeding nät 100x120 till trevlig peng men är hur kvaliten? :confused:

Vilka märken är hållbara och vilka är skit rent ut sagt?

Jag står inför ett större inköp av ett tiotal nät och vill gärna veta vilka erfarenheter ni har. Alla nät går sönder förr eller senare men en del är ju helt klart mer hållbara än andra.

Dela era erfarenheter! :)

Har haft ett från Horze där materialet snabbt började tråda sig, köpte då ett från Hööks som jag varit nöjd med.

Jag har inte köpt något från Börjes utan från hööks. Det jag reagerade på med dem var att sömmen i kanten var väldigt klen så jag sydde alla kanter med 3-stegssicksack. De kanske hade hållit ändå men jag vågade inte chansa.

Jag har inte köpt något från Börjes utan från hööks. Det jag reagerade på med dem var att sömmen i kanten var väldigt klen så jag sydde alla kanter med 3-stegssicksack. De kanske hade hållit ändå men jag vågade inte chansa.
Jag upplevde samma på Hööks. :cautious:

Mina från Börjes håller jättebra kvalité. Använt mina i två år dagligen utan minsta slitage.

Såg att Börjes kommit ut med ett slowfeeding nät 100x120 till trevlig peng men är hur kvaliten? :confused:

Vilka märken är hållbara och vilka är skit rent ut sagt?

Jag står inför ett större inköp av ett tiotal nät och vill gärna veta vilka erfarenheter ni har. Alla nät går sönder förr eller senare men en del är ju helt klart mer hållbara än andra.

Dela era erfarenheter! :)
Vi använder både mindre och större slowfeedingnät i stallet, vi har hästarna på lösdrift. De hönäten vi har är väldigt hållbara, de modeller vi använder mest är stora nät som rymmer en hel rundbal eller mindre nät som rymmer ca 5 kg hö. Hönäten har hängt med i många år och trots flitig användning så går de väldigt sällan sönder. Maskorna är 3x3 cm stora, jag vet tyvärr inte mer än att näten köps från Tyskland, men jag kan försöka ta reda på mer! Näten kostar en slant men det kan ju vara en rimlig investering med tanke på hållbarheten :)

Mina från Börjes håller jättebra kvalité. Använt mina i två år dagligen utan minsta slitage.
Fast det jag menar är nytt i Börjes sortiment :confused:
Det har inte funnits i två år att köpa där. Det jag menar är det vita i nylon.

Jag köpte från börjes i höstas. I augusti kanske? De har hållt bra hittills. Jag har två inne och ett ute och inget av dem har visat någon tendens till att gå sönder så jag anser att för det priset så är de bra. Jag har från kajsas sedan tidigare men jag tycker inte att de från kajsas är värda sitt pris om jag jämför med börjes. Hästarna föredrar börjesnäten då de är mjukare men ändå äter de inte snabbare ur dem utan snarare långsammare. Jag köpte på Ge-kås i våras till samma pris som börjes och de höll inte ens en månad. De från ge-kås var samma typ av nät som hööks har.

Nyfiken fråga då jag själv inte använder nät till mina hästar men sett många inackar genom åren som gjort det.
Beror inte en hel del ang hållbarheten oavsett märke på HUR näten används? Dvs om man har dem hängande mot en vägg, fritt hängande som många har, eller som ”marknät” ?

Jag köpte från börjes i höstas. I augusti kanske? De har hållt bra hittills. Jag har två inne och ett ute och inget av dem har visat någon tendens till att gå sönder så jag anser att för det priset så är de bra. Jag har från kajsas sedan tidigare men jag tycker inte att de från kajsas är värda sitt pris om jag jämför med börjes. Hästarna föredrar börjesnäten då de är mjukare men ändå äter de inte snabbare ur dem utan snarare långsammare. Jag köpte på Ge-kås i våras till samma pris som börjes och de höll inte ens en månad. De från ge-kås var samma typ av nät som hööks har.
Du är den första som tycker dom är mjukare än alla andra :)

Nyfiken fråga då jag själv inte använder nät till mina hästar men sett många inackar genom åren som gjort det.
Beror inte en hel del ang hållbarheten oavsett märke på HUR näten används? Dvs om man har dem hängande mot en vägg, fritt hängande som många har, eller som ”marknät” ?
Jo jag tror det gör stor skillnad på hållbarheten. Tanken är väl att dom ska hänga så löst som möjligt.

Jo jag tror det gör stor skillnad på hållbarheten. Tanken är väl att dom ska hänga så löst som möjligt.

Tack för svar, det är min bild av det jag sett att de håller olika bra beroende på hur de används -men säkerligen även utifrån hur just individerna beter sig.
Svängande fritt hängande nät f.ö så tycker jag de verkar ta otroligt slitage för att hästarna försöker bita tag när det svänger ?

Jag vet inte om jag håller med utifrån det jag vet om slowfeedingnät, att de verkligen är i främsta hand avsedda att hänga fritt ? Det var ju trenden och sälj slogan de första åren de kom som kunderna hakade på något enormt, men sen dess anses det ju etablerat att både tänder och hästarna övrigt tar stryk gällande onaturlig ätställning och problem med spänningar i nackar/käkar osv .

Vanliga hönät har ju f.ö aldrig avsetts att vara fritt hängande och aldrig använts så .

Jag tror inte på nät som hänger löst, blir inga bra ätställningar. Ligger de däremot över en bal tycker jag att det fungerar ok.

Jag har Caisas, Börjes och Gekås hönät.

De som hållit allra bäst är Caisas, utan tvekan. Men man kan ju fundera på om man hellre betalar fler för en billig peng och får dem lite trasiga ibland. Jag tror det går på ett ut.

Jag lagar mina nät tills de ser ut som en ballong i kyla, dvs knipt här och där så det blir jobbigt att få in hö i dem.

Jag tycker att de dessutom tagit till sig information de som gjorde de billigare modellerna eftersom de trådade sig enormt och bidrog en del till det som redan är farligt med hönät av den här modellen (att fastna i är ju en stor risk, att fatna och trassla in sig i trådar som inte går sönder är värre).

Det är också stor skillnad på hur näten hängs upp @mackan .

Jag alternerar för ätställning och tid:

Liggande fritt på marken (ute) håller näten hela mycket längre eftersom de inte sitter fast någonstans och bara följer med hästens rörelser om de tar i.

Hängande fritt ca 1 meter från marken fungerar också bra men händer att näten går sönder.

Hängande i grimskaft i ett hörn men botten på nätet nere vid golvet är nästan lika bra som helt fritt liggande då de måste göra extremt stora rörelser om de ska få tag i nätet för att ha sönder dem.

Hönät fastspänt i en stor plastback, som i sin tur sitter fast i ett träd. Det absolut värsta alternativet för nätet. De kan ta tag i nätet och dra hårda, korta tag och det skär sönder dem snabbt och effektivt.

Hängande mot vägg gör jag inte längre eftersom ättiden blir allt för liten på det viset men här skulle det vara lika illa som i plastbacken. Vi har ju gjort så förr.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar