Sliter körning mer på hästen...?

Lill76

Trådstartare
Vår ena körhäst har nu med 1 års mellanrum haft inflammation i sitt ena bakknä och veterinären tror nu inte att han håller för körning men kanske klarar ridningen. Klart jag litar på en veterinär men hon uttryckte tydligt att hon inte kunde något om klassisk körning och visste inte riktigt hur man tränade osv. Sliter körning mer på hästen än vad ridning gör? Vad tror ni om det? Hästen har aldrig körts speceillt hårt och han är inte upptränad i tävlingskondition ännu och ändå håller han inte. :cry:
Det känns så himla trist när denna häst verkligen skulle vara körhäst, för skulle jag haft en ridhäst hade jag ALDRIG köpt denna häst.

Sv: Sliter körning mer på hästen...?

Kan inte påstå att körning skulle slita mer på bakknäna än vad ridning gör. Troligen så uppkommer problemet även vid ridning.
Har haft en bakknä skada på min körhäst. Han fick återkommande inflamationer och behandlades 6ggr på 10 månader innan han ansågs ok. Gick under denna tid i liten hage och skrittades för hand 2x20 min/dag. Det var en jobbig tid! Sedan började han mycket långsamt att sättas igång och med hjälp av ET och daglig stretching och noggranhet med underlag osv så tävlade han åter svår klass med ny ägare i år.
Har ni röntgat och sett om det finns en pålagring?
Min gamla fungerar nu trots en mindre pålagring. Knän kan behöva behandlas flera gånger då leden förgrenar sig och det kan vara svårt att täcka den om man bara sprutar på ena sidan. Min behandlades både insida och utsida varje gång.
/M

Vi har röntgat honom båda gångerna och allt ser fint ut i leden så problemet är inte pålagringar. Men frågan är ju var problemet sitter. Nu är det endast skritt som gäller och vi ska på återbesök om 2 ½ vecka, då är det en annan veterinär (som vi dock har haft tidigare) så då får vi väl se vad han säger.

Min var dubbelsidigt halt båda fram innan behandling och hade böj reaktioner på alla ben och i flera leder.
Om leden ser fin ut så kanske orsaken ej sitter i bakknät.
Ge inte upp det tar lång tid att komma till rätta med vissa problem. Först är det lång behandlingstid med konvalecens och därefter en lång igångsättnings period med täta kontroller och gradvis ökat arbete.
Lycka till
/M

Vi hade en häst som också hadde problem med bak knäna, under flera års tid med upprepade behandlingar av knän och kotor mm, det visade det sig tyvärr så att hon hade kissingspines! Åtta kotor vara sammanväxta i ryggen :cry: Det hadde hon gått säker 2 VM med och bara ställt upp till 100% det fanns tyvärr inget att göra mer än att ta bort henne.
Kan vara värt att kolla upp ryggen kanske innan det är försent.

//JEB

Inom travet är ju bakknäna ett problem. En bra häst driver med baken ju, så om det finns minsta lilla fel där så sliter den nog det fortare än vad en "normalt felriden " häst gör. som å andra sidan ofta har frambens problem..

bara en teori..

/jenny

Även en ridhäst "driver" med baken så vad skulle vara skillnad? Dessutom bär ridhästen kanske en dålig ryttare. ;) Så att en körhäst skulle slita mera på sina bakknän tror jag är långsökt.
/M

Fast i travet är det ju högre farter, snabbare/hårdare slitage. Men nu disskuterade vi ju körhästar och inte travhästar va?

hur många ridhästar tror du rids vettigt i en bra form? Jag tror inte det är många procent iallafall, det var så jag menade. Det enda jag vet är att travet har en högre andel bakknäproblem, och ridhästar har ofta vä fram som krånglar, oftast pga kassa ryttare som lyckas bättre på hö sida pga sin högerhänthet. (hänvisar till en undersökning i ridsport för några år sedan av försäkringsbolagen)
min egen har bakknäproblem, och kan inte driva igenom svängarna pga detta.

Jag inbillar mig iallafall att körhästar fördelar vikten bättre, och ju mer, ju mer välutbildade de är, vilket borde ge en förskjutning bak, istället för fram som ridhästar lätt gör.

miamiamia, du får gärna utveckla hur du tror att körhästar fördelar vikt, samt vilka problem olika ekipage har med drivkrafter, "gå på bogarna" raka bakben etc. Gärna i en ny tråd :)

mvh jenny

Jo, det kan jag väl göra men det får bli efter helgen. Nu ska jag ut och köra tre hästar innan mörkret faller.'
/M

Jag tror att en skadad häst visar hälta oavsett om man rider eller kör, däremot finns det dokumenterade fall om hästar som håller enbart om den rids i en sk. terapeutisk ridning -dvs hästen rids enbart för att bygga upp och reparera (finns en gammal artikel som jag tyvärr tror tagits bort från nätet...jag ska fortsätta leta).
Det må vara svårare bakom i en vagn att bygga tillbaka en skadad häst än vad det är från mark och på ryggen.
Men värdelös ridning förstör hästen precis lika mycket, jag tycker veterinären skulle ha varit tydligare i sina instruktioner, kanske hästen kan ridas frisk och sedan köras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka