Sliter jag på han??

S

ssoleil

Hej alla!:D
Jag har ridit igång en tioåring ett tag , efter en skada, och i måndags började jag träna galopp. Igår skulle jag och ponnyn bara skritta ut, men eftersom han hade överskottsenergi ,och ville hem till stallet, så skena han både på asfalt och på ett fält. Efter ett tag släppte jag alltså honom på ett vanligt fält så han kunde springa av sig. Det funka ju iaf :) men jidag ska jag rida ut tsm med en vän och vi ska skritta,trava, o galoppera. Kommer allt detta slita på han eller...? Usch har fått hjärnsläpp :eek::o

/Jessica :banana:

Sv: Sliter jag på han??

Vad har hästen haft för skada? Är den friskförklarad idag? Hur länge fick den stå konvalescent? Hur lång tid har han blivit igångsatt efter skadan?

Kan ni inte ta det lite lugnare med din kompis? Att bara skritta är ju hur mysigt som helst :D

Hur mycket kraftfoder får han?

Är hästen så spänd att han drar iväg med dig är det bättre att trava och galoppera i lugnt tempo på bra underlag än att låta honom springa av sig i full karriär.

Hon skriver "I måndags började jag träna galopp" Beror ju helt klart på hur mycket hon
hade tänkt att galoppera, men att springa av sig är inte några 5 minuter för min del.

Jag blir genast intresserad av varfor han skenade? Var det kanske pga smarta? Hur lange var han skadad? Vad for skada? Har du arbetat honom fran marken innan du borjade rida efter skadan?

Hon skriver "I måndags började jag träna galopp" Beror ju helt klart på hur mycket hon
hade tänkt att galoppera, men att springa av sig är inte några 5 minuter för min del.

Ja jag läste det jag med. Men hur vet du att hon inte har skrittat och travat hästen väldigt länge? Det är ju skritten som är det viktigaste efter en skada.

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Miikan89
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 340
Senast: Boj
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 996
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar