PopcornPlayer

Trådstartare
Kan slinger försvinna?

Jag vet en häst som vid två års ålder visade symptom på slinger. Kunde gå, trava lite grand, men inte mer än så. Hästen fick en sommar på bete innan den skulle tas bort, men blev bättre o bättre. Som treåring var hästen bra, och smidig som en gummiboll och var så i åtminstonde fem år till.

Har tyvärr ingen mer aktuell info, detta var ett tag sedan, och jag har aldrig stött på slinger, men stötte på en text om detta, där det stod att prognosen för slinger var mörk. I många fall avlivning, i vissa fall klarade de om att leva ett stillsammare hästliv.

Hästen jag tänker på kanske inte hade slinger, men det var vad alla sa, uppfödaren och nya ägaren. Kan det ha varit ngt annat?

Sv: Slinger

Haft häst m slinger/wobbler pga artroser och förträngningar på halskotpelaren, träffade en vet som sa att det kunde växa bort i takt med att halsen blev växte och artroserna delade på sig (han var bara 4), men att det med största sannolikhet skulle komma tillbaka vid 12-13 års ålder då artroserna kommit ikapp igen.
Han fick åka tillbaka till sin gamla ägare, hon skulle ge honom ytterligare ett halvårs vila innan hon bestämde vad hon skulle göra med honom. Har tyvärr inte hört hur det har gått.

Liknande trådar

Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 895
Senast: mackan
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 088
Senast: ako
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 603
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka