Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Och jag har haft en häst där den ridlärarutbildade personalen tyckte den var "stel och oriden" och när jag åkte till klinik visade det sig att knäskålen var i två delar... Helt ohalt på rakt spår, seg och stel på böjt spår. Hästar kan verka ok men inte vara det. Uppvisar de oväntade beteenden är det läge att kolla vidare.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Och jag har haft en häst där den ridlärarutbildade personalen tyckte den var "stel och oriden" och när jag åkte till klinik visade det sig att knäskålen var i två delar... Helt ohalt på rakt spår, seg och stel på böjt spår. Hästar kan verka ok men inte vara det. Uppvisar de oväntade beteenden är det läge att kolla vidare.


Jag har haft en häst som jag själv tyckte var oren, men min ridlärare sa att så länge han inte är halt mer än vartannat vart tredje steg finns det inte mycket att göra. Åkte till Åby-klinik med honom och han hade kotleds och knäledsinflammation i båda fram. Så jag vet att ens tränare/ridlärare inte alltid har rätt och jag vet att hästar kan bete sig underligt.

Men vi hann aldrig forska vidare i Kasiras betende, för olyckan som gjorde att hon avlivades skedde dagen efter att hon slagit över 4-5ggr vid lastningen.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Men vi hann aldrig forska vidare i Kasiras betende, för olyckan som gjorde att hon avlivades skedde dagen efter att hon slagit över 4-5ggr vid lastningen.

Varför ens fundera på att ta en ridtur dagen efter att hästen slagit över 4-5 ggr :confused:
Helt klart tror jag hästen hade ont någonstans, och säkert ännu ondare efter att ha slagit runt. Något som ni kanske kunde fått svar på om hon kollats upp från början. Jätte tråkigt det som hände, men det blir nog svårt att i efterhand lista ut vad ursprungsproblemet var.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Detta handlar inte om att försöka bortförklara det som hände utan mest för att ingen av oss har varit med om liknande beteende. Det är ju inte så att vi VILL att man ska kunna peka på någon konstig åkomma bara för att.

Det är ju såklart omöjligt att såhär i efterhand få några klara svar men man är ändå intresserad av att se ifall någon har upplevt något liknande.

Kanske var det bara så att hästen ifråga var aningens "labil" i psyket och hade kommit på att slänga sig bakåt funkar i dom flesta situationer. Att det slutade som det gjorde var nog tur i oturen för jag hade varken vågat betäcka henne (och varför avla på en häst som man inte alls vet hur den skulle ha blivit) eller ridit henne igen.
Tror helt allvarligt aldrig att det går att få en häst helt säker igen om det kommit på att stegra sig ur situationer.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Ang sista raden, jo då det går alldeles utmärkt. Men oftast så är den framgången begränsad till just den ryttaren som utfört arbetet.
Och det kräver ju att det är en riktigt duktig, orädd ryttare med massor tålamod.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Ang sista raden, jo då det går alldeles utmärkt. Men oftast så är den framgången begränsad till just den ryttaren som utfört arbetet.
Och det kräver ju att det är en riktigt duktig, orädd ryttare med massor tålamod.


Vissa hästar går inte att få ordning på oavsett hur duktig, orädd ryttaren är och hur mycket tålamod ryttaren än har.
Det finns hästar som är farliga, Kasiras betende var farligt.
Hade hon gjort en av sina "bakåtvolter" med någon av oss på vill jag inte veta vad som hade kunnat hända.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag tror att hon skadade sig allvarligt vid första transportolyckan, att någon nerv kom i kläm eller om någon kota skadades. Det skulle definitivt förklara hennes senare beteende.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att varken vetrinär eller equiterapeut kontaktades vid/efter olyckorna. Slår en häst runt 4 ggr så är det ju ett totalt onormalt beteende och inget man nonchalerar.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Tänkte precis samma sak.
hästen bockade ju dessutom redan vid första ridturerna, om jag inte minns fel. Kanske det redan där fanns nåt som gjorde hästen stressad vid ridning.

Att sen hästen fick nån skada som senare orsakade en kedjereaktion vid nästa lastning, låter inte helt omöjligt.

Att man inte ringer vet när hästen voltat kraftigt 4-5 gånger tycker jag verkar konstigt, att dagen efter ens fundera på en ridtur låter ännu konstigare.
Med att nu avsluta med att hästen var farlig som gjorde sina bakåtvolter, men det stoppade ju tydligen inte från att hon skulle ridas dan efter.

Vissa hästar är farliga och vissa hästar blir farliga pga smärta. Jag tycker att de som har ont ska ges en chans att få läka.
Jag skulle aldrig i livet rida en av mina hästar efter vad som beskrivits här. Hon är värd mer än så för mej.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Tänkte precis samma sak.
hästen bockade ju dessutom redan vid första ridturerna, om jag inte minns fel. Kanske det redan där fanns nåt som gjorde hästen stressad vid ridning.

Att sen hästen fick nån skada som senare orsakade en kedjereaktion vid nästa lastning, låter inte helt omöjligt.

Att man inte ringer vet när hästen voltat kraftigt 4-5 gånger tycker jag verkar konstigt, att dagen efter ens fundera på en ridtur låter ännu konstigare.
Med att nu avsluta med att hästen var farlig som gjorde sina bakåtvolter, men det stoppade ju tydligen inte från att hon skulle ridas dan efter.

Vissa hästar är farliga och vissa hästar blir farliga pga smärta. Jag tycker att de som har ont ska ges en chans att få läka.
Jag skulle aldrig i livet rida en av mina hästar efter vad som beskrivits här. Hon är värd mer än så för mej.



Men snälla en unghäst som bockar är väl ingenting man kollar upp? Och självklart ville vi inte se att det var något på hästen, det finns hästar som är enbart dumma som gör konstiga saker och som går att få fason på.

Det var ett farligt betende, hade hon gjort en sån bakåtvolt med någon av oss på ryggen så hade vi inte haft en chans att komma undan.

Jag idiotförklarar inte hästen på något vis, det var en underbar häst som vi alla tyckte väldigt väldigt mycket om. Hon är mycket saknad och det är fruktansvärt att det skulle sluta på det här viset.

Det är din åsikt, men vi är inga nybörjare någon av oss och har även pratat med folk som har betydligt mer erfarenhet än många under tiden. Jag anser inte att vi på något sätt har gjort något fel, vi har agerat precis som väldigt många andra skulle göra.

Det var en fruktansvärd och brutal olycka, men nu har hästen det bra. Och vi är tacksamma att det trots allt inte slutade värre än vad det gjorde, även om vi verkligen inte ville att det skulle sluta på det här viset!
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag skulle ta en unghäst som bockar till veterinär/ET alla gånger!!!!

Min häst bockade, tog henne till veterinär som även är kiropraktor, låsning i en ländkota, som hon knäckte till och skrev ut metacam för att påskynda läkningen, sedan tog jag ut ET och efter sista behandlingen har inte hästen bockat en enda gång, och är MKT bärigare!

Friska hästar går alltid få ordning på, hästen som du beskriver i tråden var uppenbarligen inte frisk. En häst gör inte volter, då är det nåt som är allvarligt fel! Jag vågar faktiskt påstå att en frisk häst aldrig skulle göra en volt om den inte pressades väldigt hårt på något sätt (och jag har mkt svårt att tänka mig att det skulle gå faktiskt)

Nu är ju detta för sent för att göra nånting åt, men nästa gång du får problem med en häst, kolla upp den FÖRST!! Sen när hela hästen är genomgången av både veterinär och ET så kan man börja bråka med den om de inte hittar nåt och det bara skulle vara trots.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag kan bara säga +1 på ditt inlägg kimmis87.

Till ts; Det är ju alltid beklagligt att förlora en häst men jag hoppas att du nästa gång du får en häst blir snabbare på att kolla upp den.
Och har hästen voltat flera gånger efter varann så kan du vara helt säker på att något faktiskt är skadat. Att ens tänka tanken på att rida dagen efter är för mig helt oförståeligt.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jag skulle ta en unghäst som bockar till veterinär/ET alla gånger!!!!

Min häst bockade, tog henne till veterinär som även är kiropraktor, låsning i en ländkota, som hon knäckte till och skrev ut metacam för att påskynda läkningen, sedan tog jag ut ET och efter sista behandlingen har inte hästen bockat en enda gång, och är MKT bärigare!

Friska hästar går alltid få ordning på, hästen som du beskriver i tråden var uppenbarligen inte frisk. En häst gör inte volter, då är det nåt som är allvarligt fel! Jag vågar faktiskt påstå att en frisk häst aldrig skulle göra en volt om den inte pressades väldigt hårt på något sätt (och jag har mkt svårt att tänka mig att det skulle gå faktiskt)

Nu är ju detta för sent för att göra nånting åt, men nästa gång du får problem med en häst, kolla upp den FÖRST!! Sen när hela hästen är genomgången av både veterinär och ET så kan man börja bråka med den om de inte hittar nåt och det bara skulle vara trots.


Men snälla du att unghästar bockar av överskottsenergi och busar är inget konstigt. Och hon bockade inte konstant, hon bockade nångång i början men sen var det bara när hon hade stått i några dagar och var pigg. :)

Jag tror att ni missuppfattar en hel del, vi har inte BRÅKAT med henne och inte pressat henne.

Som sagt va, alla har vi olika uppfattningar och alla hantera vi situationer olika. På er låter det nästan som att hästen vart vanvårdad och att vi är elaka människor som plågat hästen.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nej, men okunniga, och där har vi alla varit!

Jag hade själv en valack som var "helt knäpp i huvudet". Nu när jag är mer kunnig så är jag övertygad om att han hade ont nånstans.
Han avlivades för att han var halt på 2 ben och hade pålagringar.

Och nej, jag tycker fortfarande inte en häst ska bocka, unghäst eller inte, överskottsenergi eller inte.
Att hon bockade när hon hade stått kan ju faktiskt bero på att hon stelnat till och hade ondare? Bara en tanke!

Jag har på senare tid upptäckt att det mesta "olydigt och busigt" mina hästar gjort faktiskt berott på att nåt verkligen varit fel, nåt litet, men 99% av gångerna så är det nåt som varit fel.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Nej, men okunniga, och där har vi alla varit!

Jag hade själv en valack som var "helt knäpp i huvudet". Nu när jag är mer kunnig så är jag övertygad om att han hade ont nånstans.
Han avlivades för att han var halt på 2 ben och hade pålagringar.

Och nej, jag tycker fortfarande inte en häst ska bocka, unghäst eller inte, överskottsenergi eller inte.
Att hon bockade när hon hade stått kan ju faktiskt bero på att hon stelnat till och hade ondare? Bara en tanke!

Jag har på senare tid upptäckt att det mesta "olydigt och busigt" mina hästar gjort faktiskt berott på att nåt verkligen varit fel, nåt litet, men 99% av gångerna så är det nåt som varit fel.


Vi är inga experter, men vi är långt ifrån nybörjare heller.

Men med att hon bockade menar ja ju att hon gjorde nå bocksprång, inte att hon bockade hela tiden och gjorde nån bockserie.
Och du får gärna tycka att det är fel, men jag anser inte att bara att en unghäst/häst bockar nångång ibland att det är något fel och den måste kollas upp. Och det lär jag inte tycka om 20 år heller.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Men snälla en unghäst som bockar är väl ingenting man kollar upp? Och självklart ville vi inte se att det var något på hästen, det finns hästar som är enbart dumma som gör konstiga saker och som går att få fason på.
Jo det är det. En jag red in, snäll och trevlig, började bocka. Inga stora grejer alls. Jag bad ägaren kolla upp hästen och det slutade med operation i båda bakknäna och lång konvalecens. Hästen är idag frisk och fullt inriden utan bockningar.

INGEN häst är dum för att vara dum, de reagerar på något. Antingen ont, utrustning som trycker (kan också göra ont) eller att människan som hanterar hästen inte kan läsa av signalerna. Undantaget skulle vara tumör som påverkar psyket men då skulle det knappast var en så trevlig häst i övrigt som ni beskriver.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Men snälla en unghäst som bockar är väl ingenting man kollar upp? Och självklart ville vi inte se att det var något på hästen, det finns hästar som är enbart dumma som gör konstiga saker och som går att få fason på.


Det finns inte många dumma hästar. Det som är dumma och har lynnesfel är dumma i all hantering. En häst som bockar, stegrar sig o.s.v har oftast ont eller förstår inte vad du vill. Kolla in Ellen Ofstads video: Hästar med problem. Där är många exempel på att det är människorna som är problemet inte hästarna.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Jo det är det. En jag red in, snäll och trevlig, började bocka. Inga stora grejer alls. Jag bad ägaren kolla upp hästen och det slutade med operation i båda bakknäna och lång konvalecens. Hästen är idag frisk och fullt inriden utan bockningar.

INGEN häst är dum för att vara dum, de reagerar på något. Antingen ont, utrustning som trycker (kan också göra ont) eller att människan som hanterar hästen inte kan läsa av signalerna. Undantaget skulle vara tumör som påverkar psyket men då skulle det knappast var en så trevlig häst i övrigt som ni beskriver.


Du får ursäkta mig, men jag är inte alls inne på ditt spår. En häst som inte gör annat än att bocka och bråka, FINE den kollar man upp. Men en häst som "brallar" lite nångång ibland den kollar jag inte upp.

Men du menar alltså då att tex den 3 åriga fullblodshingst jag red igår, fullt inriden och toppensnäll, som bockade ett par ggr i början när vi skulle galoppera dom på banan igår och sen skötte sig utmärkt borde kollas upp?
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Men snälla en unghäst som bockar är väl ingenting man kollar upp? Och självklart ville vi inte se att det var något på hästen, det finns hästar som är enbart dumma som gör konstiga saker och som går att få fason på.


Det finns inte många dumma hästar. Det som är dumma och har lynnesfel är dumma i all hantering. En häst som bockar, stegrar sig o.s.v har oftast ont eller förstår inte vad du vill. Kolla in Ellen Ofstads video: Hästar med problem. Där är många exempel på att det är människorna som är problemet inte hästarna.

Jag skrev inte att det finns MÅNGA hästar som är dumma, jag skrev att det finns dumma hästar som går att få fason på, som inte har ont! Jag har heller aldrig påstått att hästar som är dumma beror på dom själva, jag säger samma sak om alla djur hästar/hundar, det beror OFTAST på människan. Men en del djur är såpass förstörda av människan att dom inte går att få fason på.
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Du får ursäkta mig, men jag är inte alls inne på ditt spår. En häst som inte gör annat än att bocka och bråka, FINE den kollar man upp. Men en häst som "brallar" lite nångång ibland den kollar jag inte upp.

Men du menar alltså då att tex den 3 åriga fullblodshingst jag red igår, fullt inriden och toppensnäll, som bockade ett par ggr i början när vi skulle galoppera dom på banan igår och sen skötte sig utmärkt borde kollas upp?

Så pass rutinerad måste du väl vara att du känner skillnad på glatt bus och irriterade bockar. Om hon bockat glatt/busigt tror jag inte ni ens reflekterat över det.

Men i det stora hela - jag har varit med nu som så pass många skumma och knepiga grejer som visat sig vara allvarliga problem hos hästarna att jag tar minsta avvikande beteende på allvar. Jag är ytterst tacksam för att hästarna vågar visa att de har ont efter godingen som t.o.m. hoppade med en patella i två delar...
 
Sv: Slinger/Wobbler/tumör/dum??

Så pass rutinerad måste du väl vara att du känner skillnad på glatt bus och irriterade bockar. Om hon bockat glatt/busigt tror jag inte ni ens reflekterat över det.

Men i det stora hela - jag har varit med nu som så pass många skumma och knepiga grejer som visat sig vara allvarliga problem hos hästarna att jag tar minsta avvikande beteende på allvar. Jag är ytterst tacksam för att hästarna vågar visa att de har ont efter godingen som t.o.m. hoppade med en patella i två delar...


Då var bockarna inget man reflekterade över, det är ju nu i efterhand som man börjat fundera på alla saker som hänt.. Men du har uppenbarligen inte läst allt jag skrivit. Gör det innan du uttalar dig om att du tycker att vi agerat fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 676
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 442
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp