Slidingskor

Sv: Slidingskor

Fyy fasen va jag är bra. ;):laugh:

De är nog så att de bästa reining underlaget finns hos reiningtränare.
Grevagården har ju flera reining och workingcowhorse tränare klagat på. De är en del hästar som halkar och snubblade sist jag var där på tävling iallafall.
Bökeberg verkar många nöjda med hitintills.

Jag har förstått att väldigt många har klagat på underlaget på tävlingsplatserna.

Hur lång tid tar det att vänja in hästar på slidskor?

Vår får slideskorna bara på när vi ska träna mkt stopp sen åker de av..hon tränas ju för alla grenar och då är slideskorna lite dumma att ha på o ute i den hala hagen och i daggvåta gräset där hon gjärna vill leka emellanåt då är dessa skor ingen hitt att ha på.

Ja, här är ju samma...många olika grenar inte bara reining.

Tänk på att de finns flera olika sorters slidskor. man behöver inte börja med e värsta utan de snällaste. De har jag haft på min och han har även gått i en stor FIN, icke stenig sommar hage hela sommaren med dom på sig och inga skader inga tappskor inget hände. Han hade även sällskap i hagen.
Jag red även i skogen och de hände inget. Men jag red ju inte över stock och sten direkt.

Jo, att det finns olika vet jag men frågan är ju om jag verkligen behöver några alls än så länge.

Jag vet inte tydligen. Men jag har fått lära mig av både hovslagare från reiningproffsstall och reining tränare att INTE träna stopp och slide utan plates för då kan dom bli väldigt ovilliga. Men alla tycker olika ser vi tydligt. Men de sitter ju inga riktiga proffs här inne heller och svarar på frågor så vitt vi vet.

Jag vet inte tydligen. Men jag har fått lära mig av både hovslagare från reiningproffsstall och reining tränare att INTE träna stopp och slide utan plates för då kan dom bli väldigt ovilliga. Men alla tycker olika ser vi tydligt. Men de sitter ju inga riktiga proffs här inne heller och svarar på frågor så vitt vi vet.

Fast nu handlar det ju inte om stopträning!

Jag tror nog att alla, även proffsen och "proffsen" är överens om att det är onödigt och tom dumt att sätta på plates om man är i processen att sätta igång sin häst och grundutbilda den i "vanlig" ridning dvs inte tränar vare sig reining eller slidingstop utan bara råkar få sin häst att sätta under sig väl i ett vanligt stop....

Om jag har förstått det rätt (?) så vill TS inte träna specifikt reining och lära sin häst att slida utan hon håller på att grundutbilda den och vill träna alla grenar såsom även pleasure,wr, trail eller vad det nu må vara. Hon har heller inget underlag hemma för att träna stop och är inte iväg ofta hos någon som har just för att stopträna (?)
Och i detläget ser jag faktiskt det som negativt att sätta påplates.

Om hon hade satsat på reining och ville börja träna slidingstop nu eftersom hennes häst börjat sätta under sig hade det varit en annan femma.

Min/ Våra tränare resonerar som du Wranglan onödigt att ha slideskorna på vid enklare stoppen däremot ska dem på när det blir mer slideträning.
Man tränar offtast först med att få hästen att sätta under sig o få ett lättare stopp, galopera - halt behövs ju här ingen glidning..glidningen kommer ju senare i utbildningen när farten ökas innan man ber om stopp..nu är det bra att ha slideskorna på ..

Senast ändrad av en moderator:

Grevagården har ju flera reining och workingcowhorse tränare klagat på. De är en del hästar som halkar och snubblade sist jag var där på tävling iallafall.
Bökeberg verkar många nöjda med hitintills.[/Q

.....................skriver nytt

Senast ändrad av en moderator:

Bökeberg verkar många nöjda med hitintills.

Har jag/vi alldrig hört
talas om, däremot hört när nån ryttare har gjort en dålig ritt, fy vilket dåligt underlag, vill inte erkänna att sin ritt var kass..sen glider de duktiga grabbarna utan problem, hmmm
Klart att man är nöjd med Bökeberg, ny stor arena, men hade Bökeberg inte funnits hade grabbarna o tjejjerna fortsatt att reina för glatta livet på Grevagården som de tidigare har gjort sen Western kom te lilla Sweden..

Jag är tacksam för information som du/alla ger för det var ju det jag var ute efter, men det du pratar om är rena reininghästar som utbildas i en och samma gren (oftast) från start, kanske från 2 års ålder. Du måste skilja på det och allroundhäst.
Min häst är ingen quarter, ingen ren reininghäst (kommer aldrig bli) utan som jag skrivit tidigare en allroundhäst som ska gå både det ena och det andra och just nu ligger på D-nivå, om ens det för tillfället.

Vi har precis börjat med det här, två veckor, och som W o A sa så är vi på grundutbildning, alltså tränar vi inga slides (om än det råkade bli ett för ett tag sedan).
Jag förstår till fullo att ett par slides behöver på om och när vi går för att slidea, men nu är det bara stop först. De behöver ju sitta innan man går vidare.
Stop tränas ju generellt i westerngrenarna, inte bara reining, och att alla skulle sätta på slideskor för att träna stop låter inte riktigt rimligt.

Men jag kan som sagt inget om det här och det var därför jag lade ut frågan. Jag själv känner/tycker att det inte skulle behövas slideskor än men som sagt, eftersom jag inte kan så frågar jag i stället för att vara på den säkra sidan.

hej!! Om du inte ska träna stops på hög nivå ska du inte sätta på slidingskor. dom är ett nödvändigt ont som behövs när man rider reining på högre nivå men man ska vara medveten om att det oxå sliter onödigt mycket på hästen gentemot att ha vanliga skor.
Många reiningtränare (som rider på hög nivå) tar av dom under
perioder när det inte är tävlingar och perioder när hästen vilar eller
bara konditiontränas just för att det sliter.
lycka till med din häst!!

Bewildered via Lewellyn:

Lite allmänt:
Nej, slidplates sliter inte mer på hästen än vad "vanliga" skor gör - Rörelser däremot är vad som kan slita.

Haflingar är ofta Hårdstoppande hästar, därför bör man tänka sig för Väldigt noga innan man slidear med dom utan plates - lämna med andra ord ev. slidstopträning därhän, det är onödig stress på hästens ligament och leder att stoppa så pass hårt att den slidear utan plates på.

Att hästen "råkar" kasa till med arslet i stoppen betyder Inte pera utomatik att hästen slidear, det betyder oftast däremot att hästen inte haft riktig kontroll på sina bakben och att det därför resulterar i att bakkärran har fått dåligt grepp och "slirat". Dvs Inte slideat - förstår nån här skillnaden?

Och så Fort man träna minsta lilla slide - även på allroundhästar så SKA plates på av en Sjukt enkel orsak som faktiskt är otroligt logisk. De Minskar friktionen och därför Minskar de slagen som blir i din hästs ben vid ett stop.

Ska man träna stop ska man göra det metodiskt och lungt och fint - Grunden skall läggas FÖRST innan det speedas upp. Ingen grund = ingen vettig rörelse = slitage på hästen.

Det samma gäller träning inför sliding stop. Som Faktiskt INTE är samma rörelse som stop. Precis som med allting annat inom hästträning är det pusselbitar som skall läggas på plats, väldigt successivt och pedagogiskt eftersom hästen Dels måste lära sig utföra momentet korrekt - Dels Träna upp sin kropp så den muskulärt är redo att utföra det moment som efterfrågas.

När det kommer till det där med renodlade reninghästar, och då Antar jag att vi talar om de "riktiga" reininghästarna (dvs. Inte lilla Fröken Åkerbräken från Svenljunga utan Shesa Fancy BlowJob från Tyskland) så Bör ni vara medvetna om att de hästarna Sällan eller aldrig går ut i en hage och Gör de det är det i platta hagar under korta perioder alt. lösa på en ridbana/dyl underlag. Eftersom det är tänkta högpresterande hästar där Prestationen och Utbildningen går före svenskars teorier om att hästar har rätt till att vara häst.

Och ja, ca 2 månader in i inridningen av Shesa Fancy BlowJob kommer hon ha babyplates - om inte tidigare beroende på hur tidigt hon bjuder frammåt så pass i slidestopen att man riskerar lära henne stoppa på framänden (kängurustoppen ni vet, dom där vi INTE vill ha..?) och/eller stoppa med felaktig teknik som sliter onödigt mkt.

Har jag rett ut det lite?

Kortfattat:
Rid inte in hästen så hårt i stopen att den kasar med arslet utan plates på - skaderisken och slitagerisken blir Alldeles för hög.
Stopa inte hästen förrän Den och Du är redo för det momentet - grunden skall läggas korrekt.
Och nej, vid en STOP behövs inte slideplates - men vid en slidingstop.

En allround häst som kanske i första hand ska gå trail/pleasure/whatever behöver och Bör inte tränas inför slidingstop - det är ett meningslöst moment att lära in i en wras-allroundhäst. (Precis som att jag Inte försöker lära mitt halvblod cirkuskonster - det är en rolig men Totalt onödig sak att lära in)

....Låt inte FancyPants teorierna om att westernridning BARA är slidestop så sanden ryker och galoppombyten i hundranittio vinna, tack så mkt.

Puss och kram, hoppas jag inte var för otrevlig.
/Bewwan

(Lakrits, nätet dog för mig här innan jag hann förklara vidare för dig "där borta". Sorry för det)

Fast det är väl ungefär det där jag har försökt säga...
= Lakrits behöver inte plates!

Och jag tror inte någon menar att platesen "i sig" sliter på hästen,utan det faktum att hästen iom platesen blir "halare" bak vilket i allra högsta grad kan slita på den med fokus på bakknäna. Inget man sätter på en häst som inte är redo för det!!!

Ofta när hästen börjar sätta under sig i arbete och man ber om ett stop så blir det per automatik en liten "slide" med bak. Rider man dessutom på ett lite halare underlag så blir den ännu mer påtaglig.

I en riktig slide stoppar inte hästen med frambenen utan fortsätter rörelsen framåt. Eftersom jag inte tror att detta var det som hände eller ens var meningen i Lakrits stop (?) så tror jag inte att dom är redo för några slideskor. Kanske kommer dom aldrig ens att bli det eftersom dom inte tränar reining.

Tack Bew genom Lew :D för ett mycket bra inlägg.

Jag vill först klargöra att vi INTE tränar några slidestops utan vi tränar på stop, i skritt och trav. Inte trav i 150 knyck utan lugn, stabil och sansad trav.
Det slide vi "råkade" få till var nog en engångsföreteelse, har inte hänt någon mer gång.

Jo... Men...

det är inte ett litet "kas" med bakkärran när man uppskattar spåren till mellan 60-80 cm (där 80 var vad som sades först på chatten) ett godtagbart "kas" bak i en stop är en dm. Inte 80 cm.

Tja, sa aldrig varesig att den behöver eller ej, sa däremot att man får tänka sig för lite när det kommer till hur/var/vad man tränar och varför och anpassa sig efter det.. Haffies är, som sagt, hårdstoppande eftersom de är så pass starka bak i arslet och tja.. kalla fakta:
En häst som kasar 80 cm bak efter en veckas stopträning.. då ska man nog sluta stopträna. Och absolut lära sig stoppa Utan att får ett bakarselslide. Eftersom, som sagt, ja en häst som sätter under sig kan mkt väl kana lite grann - men med LITE menat vad "normala" stoppar innebär inom western dvs ca 1 dm inte 8 dm.

Så.. fortsätter hästen kasa så pass med arslet får man tänka om.

/Bewwan.. som Fortfarande anser att det är totalt onödigt att ens nästan träna ett hårt stop på en allroundhäst och att man INTE ska rycka på axlarna åt det utan se över hur/varför/vad man tränar då... :angel:

iiih, jäkla uppkoppling gav sig igen!! jag var ju inte färdig..

Lakrits, du förstår att jag inte menar att vara elak va? Försöker bara få fram att haffien är en naturlig Hardstopper och det hade varit Skitroligt att se en svenska på sin haffie gå in och rida en 72 poängsrunda nån gång.. men man får tänka på vad det är man sitter på - även om kaset var ofrivilligt och en engångshändelse så gäller det att hålla det i baktanke när man tränar så att man inte råkar trycka till på fel sätt vid fel tillfälle... :D

Senast ändrad:

Jo fast, (och det är möjligt att jag läser in annat än skrivna fakta här?) min uppfattning var att Lakrits råkade kana i ett stop som hon inte hade avsett som ens början till ett slidestop (Lakrits,rätta mig om jag har fel!) utan att det berodde på att hästen efter träning på en clinic (då man som bekant kan få sin häst att jobba bättre än vad man är van vid...) OCH på ett halt underlag. Och frågan var om hon,som någon hade sagt åt henne, behövde sätta plates påsin häst.
Jag vidhåller fortfarande att det vore förödande under de omständigheterna!

Hade det handlat om en ung (el äldre i påbörjad reiningträning) reinghäst som reds på rätt underlag så visst. I de flesta andra fall tycker jag inte att det ska tränas slidingstop öht....

Somjag ser det fick hon antingen ett kvitto på att hästen hade börjat arbeta mkt mer under sig pga träningen och/eller att det var aningens för halt underlag. Hon kan nu rida efterdetta och förbereda stopet bättre istället så att hästen inte glider iväg med bakfötterna. Förutsatt att hon inte ska träna slidestop då. :)

Vet inte om jag ens gör mig förstådd längre???

Jag tar absolut inte illa upp eller ser ditt inlägg som elakt ;).

Jo, det blev spår efter honom och det var spår på ca. 60-80 cm som jag sa i chatten och ja,,kanske lite halt underlag så det var inte mening att det skulle bli som det blev.
Jag kom i normal trav (tränade på lite rollbacks) red rakt fram, trampade ned och sa "Whoa" och då stannade han direkt och resultatet blev dessa spår. Jag kände att han stannade på bak och satte sig ner i stoppet.

Efter den gången har det inte hänt fler gånger så underlaget gjorde säkert sitt vid detta tillfälle men han stannar oftast direkt när jag trampar ner och säger "Whoa".

Hur ska man göra då? Jag måste ju kunna stanna hästen i de olika gångarterna.

hehe, Wrang! Vi menar i stort sett samma sak, bara med lite olika referensramar.. givetvis ska man Inte ha plates om man inte ska träna sliding stops! :) och inte på en häst som inte är redo för det heller :bow: ..det är bara jag som är luddig.

Kram på're, nu ska Lewllan få tillbaka sin dator å sin användare!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka