Sv: Slidingskor
Om du inte ska träna reining är det högst osmart att sätta på slidingskor. Det påverkar allt du gör.
Om man tränar reining så är slidingskor bra att sätta på när hästen vet vad stop betyder och använder bakdelen rätt, men det är inte bara att sätta på dom och köra på om man inte är van. Det kan vara väldigt överraskande för en häst att få på sig slides om den sätter under sig ordentligt som vanligt men glider mycket längre och lättare än vad den är van vid.
Det är inte bara att sätta på slides och tro att man kan träna slidestop heller. Underlaget är SUPERVIKTIGT. Det är få som har underlag för reining. Fel undrlag är ofta en bra mycket större bov i onda bakknän och liknande än slideskor eller ej. För ett par år sedan har jag för mig att det var det några int tränare som red sina reininghästar helt barfota, vetdock inte hur det ser ut på den fronten längre. Tror inte att det är att rekomendera dock omman rider reining.
En annan aspekt är att man bör tänka på vad hästen går i för hage och vad det är för underlag osv. På snö eller lera tex kan slides vara livsfarligt om man inte vidtar åtgärder.
Dessutom har många slideskor på i perioder,snarare än hela tiden. Som sagt går det inte att träna slide hur somhelstöverallt och har man inte en bana medreiningunderlag så är det ganska sällan man tränar slidestop överhuvudtaget!
Sedan tycker jag inte att man ska köpa rakt av vad alla andra gör i tyskland, usa osv. Visst,dom är helt klart före oss på många fronter (tex reining),men det är ju en milsvid skillnad på vad man har för syfte med sin häst och vad man vill träna. Dom som sätter slides på som 2-åringar har nog inte mycket annat i huvudet än att träna och tävla just reining och det på hög nivå.
Jag vet många tränare som alltid har nosgrimma på sin häst ganska hårt spänd från första ritten också men jag tar inte efter det för det, jag sätter på en nosgrimma om det behövs!
Mitt råd till dig är nog att låta bli slidesen tills vidare omdu inte bestämt dig för att träna reining enbart en period eller av någon anledning ska åka på stopträningskurs?