Slidingskor

lakrits

Trådstartare
Då ämnet dök upp ett annat ställe, fast lite hastigt, så måste jag fråga här.

När åker slidingskor på?
Jag rider ju inte bara reining och har bara tränat i två veckor, efter en mycket bra helgclinic.
Tänker inte bara satsa på reining heller utan en del andra grenar också.

Fick en känsla av dumförklaring för att jag inga hade och för att hästen fått till ett slidestop på 60-70 cm ett av ridpassen.

Sv: Slidingskor

Jodå...jag ska prata med min tränare men nu har hon fullt upp och lägger därför ut frågan här.

Köper du reining häst i tyskland eller usa så har 2åringar slidingskor när dom är riden i två månader för att dom ska lära sig stoppa och och inte skada sig el få ont i bakknäna. Här i sverige är mkt mkt mkt efter och de är många så kallade tränare som tycker mkt men har inte alltid rätt. Jag ska fråga en landslagstränare när jag pratar med den nästa gång.
Jag tror även Erik kan svara på den frågan rätt snabbt.

Nu har jag ingen reininghäst utan en allround.
Hade jag bara tränat reining hade det varit en annan femma, då kan jag förstå, men om man bara gör det på D-nivå och varierar med andra grenar så kanske saken ser annorlunda ut.
Därför jag undrar.

Så kallade tränare? Tror att min tränare vet om jag frågar.

Senast ändrad:

Köper du reining häst i tyskland eller usa så har 2åringar slidingskor när dom är riden i två månader för att dom ska lära sig stoppa och och inte skada sig el få ont i bakknäna. Här i sverige är mkt mkt mkt efter och de är många så kallade tränare som tycker mkt men har inte alltid rätt. Jag ska fråga en landslagstränare när jag pratar med den nästa gång.
Jag tror även Erik kan svara på den frågan rätt snabbt.

Men varför skor man så unga hästar? Är inte skaderisken i hagen stor då? För skorna måste ju vara hala i hagen med eller?

Om du inte ska träna reining är det högst osmart att sätta på slidingskor. Det påverkar allt du gör.

Om man tränar reining så är slidingskor bra att sätta på när hästen vet vad stop betyder och använder bakdelen rätt, men det är inte bara att sätta på dom och köra på om man inte är van. Det kan vara väldigt överraskande för en häst att få på sig slides om den sätter under sig ordentligt som vanligt men glider mycket längre och lättare än vad den är van vid.

Det är inte bara att sätta på slides och tro att man kan träna slidestop heller. Underlaget är SUPERVIKTIGT. Det är få som har underlag för reining. Fel undrlag är ofta en bra mycket större bov i onda bakknän och liknande än slideskor eller ej. För ett par år sedan har jag för mig att det var det några int tränare som red sina reininghästar helt barfota, vetdock inte hur det ser ut på den fronten längre. Tror inte att det är att rekomendera dock omman rider reining.

En annan aspekt är att man bör tänka på vad hästen går i för hage och vad det är för underlag osv. På snö eller lera tex kan slides vara livsfarligt om man inte vidtar åtgärder.

Dessutom har många slideskor på i perioder,snarare än hela tiden. Som sagt går det inte att träna slide hur somhelstöverallt och har man inte en bana medreiningunderlag så är det ganska sällan man tränar slidestop överhuvudtaget!

Sedan tycker jag inte att man ska köpa rakt av vad alla andra gör i tyskland, usa osv. Visst,dom är helt klart före oss på många fronter (tex reining),men det är ju en milsvid skillnad på vad man har för syfte med sin häst och vad man vill träna. Dom som sätter slides på som 2-åringar har nog inte mycket annat i huvudet än att träna och tävla just reining och det på hög nivå.
Jag vet många tränare som alltid har nosgrimma på sin häst ganska hårt spänd från första ritten också men jag tar inte efter det för det, jag sätter på en nosgrimma om det behövs!

Mitt råd till dig är nog att låta bli slidesen tills vidare omdu inte bestämt dig för att träna reining enbart en period eller av någon anledning ska åka på stopträningskurs? :)

Tänkte på det du skrevom underlaget. Visst är det så att det är ganska få tävlingsplatser som VERKLIGEN klarar av rening grenarna? Eller är det något som jag bara har inbillat mig?

Det vi gör nu är att träna på stop i skritt och trav. Att det blev en slide kan vara en ren tillfällighet men faktum är att han satte sig ner när den hände så den var nog ganska bra om än mer än vad han säkert hade förväntat sig själv ;).

Jag sätter gärna på slidingskor om det behövs men det känns som att det stjälper mer än hjälper på det "lilla" stadie vi är idag.
Vi tränar lite hemma på stop som sagt i sakta mak, lite spin, rollbacks m.m men inte att vi tränar för att han ska göra riktiga slides.

Jag gillar ju pleasure, trail, horsemanship och många andra grenar och kommer träna reining en gång i månaden regelbundet framöver.

Jag är också rädd för att han ska skada sig som du skriver i hagen.
Han är alltid runtomskodd, året runt, så skor har han ju om än inte slidingskor.

Jag ska prata men min tränare när allt lugnat sig lite och höra vad hon säger men tänkte kolla upp lite här tills dess.

Jag hade inte satt på slides om jag var du. Men prata med din tränare du o se vad hon säger, hon har ju sett hästen och nivån så att säga.

Jupp....ska göra detta. Tack för svaret.

*kl*

Fortsätt gärna diskutera i ämnet för det kan ju vara intressant och se hur andra gör/gjort osv.

Ja detta e ett dilemma. Min har vart i mycke träning o haft slides så d e inga problems. Problemen kommer när man e hemma. Slidesen lossnar för "dåliga"hagar(stenar,o skogit) för slideskor slits loss. Så d blev o ta av dom . MEN kan man slida på utan skade risk... Jag tycker d skulle bli skador o slida med vanliga ridskor (mer motstånd) som inte e raka o (släta oxå förstås men d e kanske mindre viktigt) Slide skorna går ju rakt bak o e släta ,ridskorna e ju runda formade även längst bak så dom ska få bra stöd för trakterna.. Vad tycker ni e d bagateller,mer viktigt me underlaget kanske..:confused::confused:
Eller ska jag skaffa annan hage bara gräs eller sand:crazy: om man ska ha slides för hästens skull, o akta o gå i skogen så man fastnar risk för o skada sig. Nu vill inte jag rida i skogen ,helst på bana så d e inga problem.

Tänkte man kan sätta på baby slides(för nybörjar slidsare) dom e ju lite kortare iallafall,kanske sitter bättre sticker inte ut lika. Men då har jag ingen hovslagare som vill sätta på sånna ...nästa problem dom ska på oxå:eek:.
Nej hovslagar skolan nästa ,när man bor som jag eller dalarna antar jag. Finns ingen som skor slides vad jag vet.

Jupp....ska göra detta. Tack för svaret.

*kl*

Fortsätt gärna diskutera i ämnet för det kan ju vara intressant och se hur andra gör/gjort osv.
Vår får slideskorna bara på när vi ska träna mkt stopp sen åker de av..hon tränas ju för alla grenar och då är slideskorna lite dumma att ha på o ute i den hala hagen och i daggvåta gräset där hon gjärna vill leka emellanåt då är dessa skor ingen hitt att ha på.

Tänk på att de finns flera olika sorters slidskor. man behöver inte börja med e värsta utan de snällaste. De har jag haft på min och han har även gått i en stor FIN, icke stenig sommar hage hela sommaren med dom på sig och inga skader inga tappskor inget hände. Han hade även sällskap i hagen.
Jag red även i skogen och de hände inget. Men jag red ju inte över stock och sten direkt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning