slarviga Knoppar eller lös man?

D

dumle_klubba

som rubriken lyder, vilket är värst slarviga knoppar eller lös man på dressyr tävling?
Min hästs man är väldigt svår att knoppa, massa hårstrån sticker ut runt knopparna, ska tävla på söndag och har inte en aning om hur jag ska göra...:crazy:

Sv: slarviga Knoppar eller lös man?

åh! nån som har samma probelm som mig :D men jag tycker att det ser bättre ut om man iaf har försökt sen att det inte går är ju en annan sak, men tanken som räknas ;)

jag tycker det är bättre med knoppar än utan ändå. på ponnyer kan man ha utan knoppar men stor häst tycker jag ska vara knoppad. men det är en smaksak:)

som rubriken lyder, vilket är värst slarviga knoppar eller lös man på dressyr tävling?
Min hästs man är väldigt svår att knoppa, massa hårstrån sticker ut runt knopparna, ska tävla på söndag och har inte en aning om hur jag ska göra...:crazy:

Knoppa med massor av hårgele och spray! Manen ska vara riktigt kladdig då du knoppar och så sprayar du varje knopp då den är färdig med hårspray. Då finns det i vart fall inga synliga hår som sticker ut, de ligger slickade med hjälp av all gele och spray.

Lycka till!

Om du inte kan göra fina knoppar - ha inga alls!

Finns inget fulare än dåliga knoppar...

Testa med flätgelé eller hårspray för att få småhåren på plats, men om det inte heller fungerar skulle jag ha manen utsläppt.

Se till att manen är ryckt och jämn bara, så får du väl vänta på att de små hårstråna ska växa ut.

Personligen tycker jag att det ser förskräckligt ut när det kommer in en fult knoppad häst på banan. Det är bättre att manen hänger lös isåfall.

Det finns flätgele att köpa på H*öks. Har för mig att det är av märket Showm*ster. Det underlättar flätningen.

jag säger bara hårgele!!

Båda ser hemskt ut, på tävling ska det vara tajta knoppar:)

Tycker absolut att du ska knoppa. Att komma med oflätad häst till en dressyrtävling tycker jag personligen ser oerhört nonchalant ut.

Skulle själv aldrig "våga" göra det för där känner jag att "som man känner sig själv känner man andra". Och om JAG reagerar negativt på en oflätad man så kanske domaren också gör det?

Även om domaren bara ska döma det som hästen UTFÖR inne på banan så kan man aldrig styra över det omedvetna (inte ens som domare tror jag;)) och jag skulle aldrig vilja riskera att kanske få sämre poäng för att domaren tycker att jag och min häst ger ett slarvigt helhetsintryck.

Sedan får man inte glömma en sak: det är bara om man står riktigt NÄRA som man verkligen kan bedöma flätors utseende. På långt håll (dvs från DOMARENS avstånd) noterar man säkert inte om en fläta är slarvigt eller "ordentligt" gjord.

Med andra ord: FLÄTA!:)

Kan du inte fläta snyggt - fläta inte alls. Öva på att fläta mellan tävli´ngarna, så blir det bra till sist. Är ditt enda problem att de blir lite spretiga så kör med flätgel som någon tipsat om, eller vanlig operfymerad hårgele. Flätar inte min häst, men har gel i svansen för att hålla styr på den, funkar kanon!
En välvårdad, lös man ger ett betydligt snyggare intryck än en slarvigt knoppad man, med vedervärdiga vikflätor som står på alla håll.. rys..

oj, här var det delade meningar...
Jag tror att jag kör utan knoppar denna tävlingen, både hästens och min första dressyr tävling så allt kan inte vara perfekt första gången;)

Gelé i all ära men det som jag tycker funkar bäst är vanligt hederligt vatten! Fläta sedan STENHÅRT!!! De strån som sedan "sticker ut" klipper jag av med en vanlig sax.

Bilden blev väl sådär...men men

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/19240000-19249999/640x480/19248285.jpg

får man fråga hur ni gör dessa snygga knoppar?? de enda knoppar jag kan göra är de fula vikknopparna som man bara flätar och viker ihop:crazy: skulle så gärna vilja lära mig göra riktiga knoppar! för det är så himla snyggt:love:

Först och främst, använd en pall så att du kan komma högt över hästen.

Blöt sedan manen med en fuktad svamp. Kleta in en stor klick hårgele i handen och dra fingrarna genom hela manen.

Dela sedan upp manen i det antal flätor som ser ut att bli lagom och sätt en gummisnodd runt varje uppdelning så att det blir toffsar. Det är lättare att fläta ospretigt om du först organiserar allt i toffsar och ser till att varje hårstrå hamnar i rätt toffs.

Efter detta tar du första toffsen och håller den rakt upp i luften och börja sedan fläta nere i botten på manen (för att få en snygg båge mellan flätorna så bör man däremot inte börja allt för långt ner). Fortsätt sedan fläta rakt upp, som om du skulle försöka få dem att stå likt en stubbman.

När du flätat halva flätan så hoppar du ner från pallen, "tar med flätan neråt" och flätar sista biten av flätan med "tyngd" neråt som om du ville att den skullt hänga så långt ner på halsen som möjligt.

När du är klar sätter du i en gummisnodd längst ner. Ta sedan flätan (stå på pallen) och håll den rakt upp i luften och börja rulla den (som ett nystan). Efter första rullen börjar du så sakteliga sänka flätan mot hästens hals så att du sista biten rullar mot exakt det stället du vill ha den placerad på (vissa vill ha den väldigt nära halsen, andra lite mer upp i luften).

Avsluta med att sätta en gummisnodd runt om rullen. Spraya med hårspray över rullen så att den håller ihop. För det är väldigt, väldigt svårt att få gummisnodden att sitta kvar över rullen och hålla rullen på plats. Rullknoppar ska egentligen sys för att det ska bli riktigt bra.

När du övat detta ett par gånger så är det rekommenderbart att bara använda en enda gummisnodd allt som allt. Dvs den gummisnodd som du sätter efter att du flätat klart flätan, virar du bara en två-tre varv runt änden (beroende på hur tunn/tjock man hästen har) så att det fortfarande finns mkt gummisnodd över.

"Öglan" (den överblivna delen av gummisnodden) håller du sedan ut medan du rullar och fäster sedan runt rullflätan. Genom att göra så så riskerar inte rullen att rulla upp sig lika lätt och det blir snyggare med mindre gummi allt som allt. Men det är ganska mkt struligare att få rätt på det och inte tappa upp hela flätan medan man rullar.

Svårt att förklara, behöver egentligen visas. Om det är ngt som är oklart så bara fråga.

Och framförallt så tar det ett par gånger innan man får in tekniken. Att man först flätar uppåt och sedan neråt är det som gör att rullen blir riktigt snygg. Viktigt är också att man flätat riktigt hårt (däremot inte hårt de första flätviken eftersom att det då kommer sitta så väldigt tight i manen vilket lätt skapar obehag för hästen. Utan fläta inte hårt förräns du gjort ett par flätvik). Flätar man hela flätan för löst så blir rullen ful.

Så det är bara att öva! :banana:

Fula knoppar ser skrattretande ut och skulle jag gissa så tror jag nog att det ger ett sämre helhetsintryck än inga alls. Har själv vid ngt tillfälle ridit oflätat, det sket sig lite med tidsplaneringen :angel:, och vunnit.

Hällre lång man ändå, det ser oproffsigt och slarvigt ut om knopparna är fula!

Lycka till på tävlingen! :)

vilken bra beskrivning :bow:
verkligen värt att prova nån dag. tack :)

Först och främst, använd en pall så att du kan komma högt över hästen.

Blöt sedan manen med en fuktad svamp. Kleta in en stor klick hårgele i handen och dra fingrarna genom hela manen.

Dela sedan upp manen i det antal flätor som ser ut att bli lagom och sätt en gummisnodd runt varje uppdelning så att det blir toffsar. Det är lättare att fläta ospretigt om du först organiserar allt i toffsar och ser till att varje hårstrå hamnar i rätt toffs.

Efter detta tar du första toffsen och håller den rakt upp i luften och börja sedan fläta nere i botten på manen (för att få en snygg båge mellan flätorna så bör man däremot inte börja allt för långt ner). Fortsätt sedan fläta rakt upp, som om du skulle försöka få dem att stå likt en stubbman.

När du flätat halva flätan så hoppar du ner från pallen, "tar med flätan neråt" och flätar sista biten av flätan med "tyngd" neråt som om du ville att den skullt hänga så långt ner på halsen som möjligt.

När du är klar sätter du i en gummisnodd längst ner. Ta sedan flätan (stå på pallen) och håll den rakt upp i luften och börja rulla den (som ett nystan). Efter första rullen börjar du så sakteliga sänka flätan mot hästens hals så att du sista biten rullar mot exakt det stället du vill ha den placerad på (vissa vill ha den väldigt nära halsen, andra lite mer upp i luften).

Avsluta med att sätta en gummisnodd runt om rullen. Spraya med hårspray över rullen så att den håller ihop. För det är väldigt, väldigt svårt att få gummisnodden att sitta kvar över rullen och hålla rullen på plats. Rullknoppar ska egentligen sys för att det ska bli riktigt bra.

När du övat detta ett par gånger så är det rekommenderbart att bara använda en enda gummisnodd allt som allt. Dvs den gummisnodd som du sätter efter att du flätat klart flätan, virar du bara en två-tre varv runt änden (beroende på hur tunn/tjock man hästen har) så att det fortfarande finns mkt gummisnodd över.

"Öglan" (den överblivna delen av gummisnodden) håller du sedan ut medan du rullar och fäster sedan runt rullflätan. Genom att göra så så riskerar inte rullen att rulla upp sig lika lätt och det blir snyggare med mindre gummi allt som allt. Men det är ganska mkt struligare att få rätt på det och inte tappa upp hela flätan medan man rullar.

Svårt att förklara, behöver egentligen visas. Om det är ngt som är oklart så bara fråga.

Och framförallt så tar det ett par gånger innan man får in tekniken. Att man först flätar uppåt och sedan neråt är det som gör att rullen blir riktigt snygg. Viktigt är också att man flätat riktigt hårt (däremot inte hårt de första flätviken eftersom att det då kommer sitta så väldigt tight i manen vilket lätt skapar obehag för hästen. Utan fläta inte hårt förräns du gjort ett par flätvik). Flätar man hela flätan för löst så blir rullen ful.

Så det är bara att öva! :banana:

ojj, det var en ren vetenskap hur man gör fina flätor här:o

men nu är det bara att ut och öva för min del:D tack så mycket för ett nyanserat svar:banana: lovar att fråga igen om jag stöter på vidare problem:p du kan ju spela in en video och skicka^^

:bow::bow: knopparnas gud, jag bugar inför dig! :bow:

:rofl:

Seriöst då, tack för en super beskrivning, ska testas inför nästa tävling :)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?