slarviga Knoppar eller lös man?

Sv: slarviga Knoppar eller lös man?

Varsågod! Faktum är att jag själv fått klämm på det bla genom beskrivning på buke :D Fick egentligen lära mig det för ett antal år sedan när jag sommarjobbade på Flyinge, men mkt hade fallit i glömska fram tills att duktiga knoppare på buke delgav tips. Efter det har jag hårdtränat :devil: :D

Tja, jag skulle nog rekommendera att du börjar öva INNAN tävlingsdagen. :D Det krävs lite övning innan det blir bra. Men när man väl fått till det blir det hundra gånger snyggare än vikflätor.

Det finns bilder som Rostad här på buke lagt ut på sin häst med rullknoppar. De är så snygga att man dör :love:

självklart, jag ska öva på att knoppa så mycket att manen kommer vara knoppad självmant sen :D

jag tycker som några andra redan har nämt, att det är bättre att man har fösökt än att låta bli. Fick vi även lära oss på skolan som jag gick på!! så försök och gör ngt annat lite extra snyggt i stället *leer*

Det ser förskräckligt ut med "slarviga" knoppar. Ha en ren och vältrimmad man istället ser det snyggt ut endå. ;)

lånar tråden lite, hoppas de e ok för ts!
Läste att Sagion skrev att man igentligen skulle sy knopparna, och blev då nyfiken, om någon har lust att komma med en beskrivning hur man syr knopparna?:o:D
//Maria

lånar tråden lite, hoppas de e ok för ts!
Läste att Sagion skrev att man igentligen skulle sy knopparna, och blev då nyfiken, om någon har lust att komma med en beskrivning hur man syr knopparna?:o:D
//Maria

man tar nål och tråd, i samma färg som manen, och sticker igenom knoppen några gånger. plättlätt! och mycket snyggare:)

okej de lät ju inte så komplicerat:D måste testa de nästa tävling:)

Istället för att hålla på och sy gör "flyingeknoppar"! Du använder då bara ett och samma gummiband till hela knoppen och den sitter som berget! Det är inte många knoppar som behöver göras om under tävlingsdagen.
Fläta som jag sa tidigare STENHÅRT och ända innifrån (och som sagt stenhårt). När du flätat så långt ut att det inte går att fläta en millimeter till fäst med ett gummiband men spara lite av gummibandet, rulla upp flätan så långt upp det bara går (också det stenhårt) och fäst med den delen som var kvar av gummibandet. Det som ev. spretar nu klipper jag bort!
OK vet inte om det här var begripligt...men men.

Det är som att välja mellan pest eller kolera för mig. Jag vill ha en prydligt flätad man på tävling. Om hästen har spretig man kan du blöta lite eller använda hårgelé så får du bort spretet.

Nytvättad och vällfriserad man är en absolut grund för snygga knoppar. Att fläta stenhårt med böt man, gummisnodd i änden rulla ihopp och fäst inte så svårt..

Men om knopparna inte blir snygga, hälldre inga knoppar än knoppar som står åt alla håll och kanter, man kan tvätta manen och bunta ihopp den med gummisnoddar en - två dagar innan så att den hänger snyggt på ena sidan..

Hemmabyggda knoppar på stökig hingst, en håller på att lossna :o

s555535773_823550_9209.jpg

ähh knopparna går ju inte att se jue ;(

uäää:eek: efter den beskrivningen är jag överlycklig att ha en häst med lång man:p

http://www.brkonline.com/fakta/frisering1.html

Inget ordentligt svar från min sida men jag har i alla fall hittat en sida om hur man knoppar en man. :rofl: Bättre än inget.

Min personliga åsikt är att knoppad man är finast men samtidigt skulle jag inte reagera på en oknoppad man vid lokal tävling.

Jag tycker att utsläppt man kan vara jättesnyggt, om bara manen är välskött.
Till nästa fråga: Ska knopparna stå upp eller "hänga/ligga"? Personligen tycker jag att knopparna ska stå, det blir så snyggt i profil då, men ett pärlband av jämna knoppar utmed hästhalsen...:love::d

Men om man har en Nordis då, med lååång och tjooock man? :o Ska man knoppa ändå? att rycka är ju inte ett alternativ :rofl:

Förutom många bra tips om hur man knoppar (:bow:) så har man väl mest förstått i den här tråden att hur man än gör om man inte är knoppexpert så tycker 50 % av dressyrfolket att det ser fult / nonchalant (stavning?) ut :o

Har du inte någon som kan fläta åt dig?
Jag tycker absolut att de ska vara flätade på dressyrtävlingar, men det är klart- kanske bättre med en välskött man än en slarvigt flätad.;)

http://www.brkonline.com/fakta/frisering1.html

Inget ordentligt svar från min sida men jag har i alla fall hittat en sida om hur man knoppar en man. :rofl: Bättre än inget.

Min personliga åsikt är att knoppad man är finast men samtidigt skulle jag inte reagera på en oknoppad man vid lokal tävling.
Haha citat från sidan "Många hästar tycker att det är jättemysigt att bli ryckta, men en del är kittliga eller blir arga istället".

Har ni någon gång stött på en häst som tycker det är jättemysigt att bli ryckt :crazy:?

Lös, välryckt/välvårdad man är alltid vackert på en dressyrhäst.. så kör på det du :)

min hästs man är jätte tjock o jätte svår att knoppa. Jag tunnar ut o tunnar ut men det går inte. Någon som har ett knep.:)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?