slarviga Knoppar eller lös man?

Sv: slarviga Knoppar eller lös man?

i så fall så skulle jag ha manen utsläppt, slarviga knoppar är inte snygga :crazy:

:love::love: Då gäller det bara att hitta någon som kan fläta då.. Jag har ingen talang direkt :crazy: :rofl:

När du är klar sätter du i en gummisnodd längst ner. Ta sedan flätan (stå på pallen) och håll den rakt upp i luften och börja rulla den (som ett nystan).

Hur menar du som ett nystan? Alltså inte "viker" den, utan rullar runt den eller? haha, fattar noll just nu, men det kan bero på hösnuva.
Hur långt ner flätar du? ända ner, tills det inte går att fläta något alls, eller sparar du en liten tofs? Vart sätter du gummibandet, hur långt ner på flätan alltså?!

efter många svordommar har jag och en kompis startat "VÅGA VÄGRA FLÄTOR!" :devil: kan tänka mej dommarens min om jag struttade in på banan på min ponny som jag tappert gjort ett försök att knoppa manen på :angel: tjock tjock man utan like med spretiga strån lite överallt :D

får man fråga hur ni gör dessa snygga knoppar?? de enda knoppar jag kan göra är de fula vikknopparna som man bara flätar och viker ihop:crazy: skulle så gärna vilja lära mig göra riktiga knoppar! för det är så himla snyggt:love:

Så här gör jag: http://s23.photobucket.com/albums/b387/lillvilya/Knoppar/

De första fem bilderna är på huntingflätor, var riktigt jobbiga att göra, resten är vanliga "flyingeknoppar". Bilderna är lite suddiga men du ser kanske ändå :)

vad fina dina hunting-flätor blev :) Vill jag också kunna göra. Fast då kanske man inte ha en häst med en handsbredd man som står rakt upp :o

Vart kan man köpa gelé och spray??:)

På Ica?

Det finns speciellt vax i hästaffärer som gör manen lättarbetad men lite sträv, så den blir lättare att hantera.

Så det vanlig hår spray??

Jag har även hört att man kan ha äggvita??

Någon som vet hur man gör Flyinge knoppar? Eller vad det heter?? :D

Nu kapar jag tråden lite...

Jag HATAR att rycka man, framförallt att tunna ut den! Jag har ju sett att det numera finns sådana där "uttunningskammar" (fattar ni?). Men jag skulle aldrig våga riskera att manen blir ojämn inuti, alltså att den blir spretig när man knoppar.

Har någon här använt en sådan kam? Funkar det att knoppa sen?

Till TS; Jag tycker absolut slarviga knoppar före utsläppt man!!!

*gammal tråd!*
Jag har en solorake och tycker att resultatet blir om när man rycker manen, jag har iaf inte märkt av något spret. Men så har jag säkert världens hårömmaste häst ockå för jag han inte ens skära av manen med vass sax! så den växer fritt numer ;)

Och då min häst med världes ponnyspret lyckades klia sig mot klippmaskinen i vintras har hon stubb på halva manen :P riktigt fult!
Lovar att mankammen är över 6 cm bred!
_Lina_Dahlqvist_egounge.jpg

det är tillåtet att skratta ;)

Asså .. det här kanske inte riktigt hör hemma, men fanns ingen speciell tråd för fjordingar :P
Nu äre så att jag ska kvala till Fjord-SM 2012 i både dressyr och hoppning.
Men vågar jag verkligen tävla min fjording i dressyren när han har lång man?
Jag kan ju tunna ut den och knoppa den inför tävling, men kan dom välja bort mig för att han har lång man?
Den är ju verkligen inte risig, utan är rak och slät.

Vad tror ni? :)

Bara det att han alltid skakar ur den, även om jag syr den :S
Men jag ska se hur det blir :)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?