slarviga Knoppar eller lös man?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare dumle_klubba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 12 341
Sv: slarviga Knoppar eller lös man?

Men om man har en Nordis då, med lååång och tjooock man? Ska man knoppa ändå? att rycka är ju inte ett alternativ

Jag har prövat ardennerfläta flera gånger, men den HÅLLER INTE!
Trots fuktig man, spray och allt möjligt.
Kan tillägga att hästen har TJOCK man, på bägge sidor, så jag gjorde två ardennerflätor.
Numera kör jag fiskben, alltså inte flätor alls, och bara i övre delen av manen. Blir snyggt och prydligt!

Inte min häst men samma ras i all fall....
http://www.sukuposti.net/hevoset/sumiainen/galleria/539836

Asså .. det här kanske inte riktigt hör hemma, men fanns ingen speciell tråd för fjordingar :P
Nu äre så att jag ska kvala till Fjord-SM 2012 i både dressyr och hoppning.
Men vågar jag verkligen tävla min fjording i dressyren när han har lång man?
Jag kan ju tunna ut den och knoppa den inför tävling, men kan dom välja bort mig för att han har lång man?
Den är ju verkligen inte risig, utan är rak och slät.

Vad tror ni? :)

Du får nog inte rida fjordhäst-SM med lång man på fjordingen. Jag har för mig att det finns någon formulering om att hästen ska vara klassiskt stubbad.

Däremot får du säkert tävla "vanliga" dressyrtävlingar med lång fjordingman.

Hade tänkt försöka kvala i dressyren själv, men bryr mig inte om att försöka 2012 eftersom det är för långt från mig till Kalmar län.

Men om man har en Nordis då, med lååång och tjooock man? :o Ska man knoppa ändå? att rycka är ju inte ett alternativ :rofl:

Jag har tävlat min nordis med sin långa, lockiga svarta man lös. Massor av pälsglans bara så manen verkligen rör sig och flyger. Likadant med svansen: massor av pälsglans!
Domarna har inte kommit med kommentarer gällande utseendet mer än "härlig häst" och "vilken goding" och detta har varit LA-nivå.

Du får nog inte rida fjordhäst-SM med lång man på fjordingen. Jag har för mig att det finns någon formulering om att hästen ska vara klassiskt stubbad.

Du måste väl skämta med mig? :O
Jag tävlar han överallt med lång man just nu :P
Men att det inte ska vara godkänt .. om man har manen knoppad eller ordentligt skött så borde man få tycker jag :S

Dåliga knoppar är det värsta

*kl*

Jag förstår inte hysterin över att det "måste" vara knoppat på dressyrtävlingar. Visst, det är väl fint och jag knoppar om hästen har en lättknoppad man så att det går fort, men ska det ta en massa extra tid och vara krångligt och dessutom åka ur i transporten på väg till tävlingen... då är det såå mycket skönare att bara bestämma sig för att tävla med utsläppt man.

Nordisen som jag har tävlat dressyr med i några år nu har en helt omöjlig man, det spelar ingen roll om den är ryckt, knopparna ställer sig bara rakt upp i alla fall och åker ur vid minsta lilla ruskande hon gör på huvudet. Och ja, jag har provat allt. Flyingeknoppar, holländska knoppar, konstiga knoppar, silvertejpsknoppar... nej men, det går inte i alla fall.

Så jag tävlar henne med utsläppt man. Ingen som har tyckt att det varit konstigt. Självklart ska det inte påverka resultatet, förra våren var vi ute ungefär varannan helg och blev placerade i varje start med vår "hemska" utsläppta man... ;)

Hur tänker ni som tycker att det ser slarvigt och ovårdat ut? Ett tävlingsfint ekipage, ryttaren har fina rena tävlingskläder, hästen är blank och välryktad, utrustningen är ren och har bra passform... faller allt det där i era ögon bara för att manen inte är knoppad? Hästen kanske hatar att ha knoppar, ryttaren kanske är värdelös på att göra knoppar... varför i hela friden ska det påverka en ritt som ska visa ett samspel mellan häst och ryttare?

Skummade igenom tråden och såg många skriva om flätgele.

Fick ett tips när jag praktiserade i tävlingsstall som har varit huuuur bra som helst på mina hästar :)

Detta är nog inte lämpligt på skimlar dock.

Manen ska vara helt ren för att det ska bli snyggt och lättarbetat. Har du st*bbens sadeltvål är det bäst. Fukta svamp jättelite(!) ta sedan tvål. Stryck i hästens man, men bara på ovansidan. Sen är det bara börja knoppa :D

Knopparna bli glansiga, inget frissigt och dom håller kanonbra:idea:
Men bäst av allt, du behöver inte köpa ytterligare en produkt enbart för knoppar :angel:

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
309
Senast: Elo
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Fiorano
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
661
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka