. Många slarvar också med att ge mineraler och vitaminer, ev tilläggsfoder, att täcka sina hästar men även att sköta om deras ben efter ett hårt arbetspass.
Jag är ganska petig på gränsen till pedantisk med mina hästar. Men med dina kriterier så vetesjutton om jag inte är slarvig?
Jag geer inte tilläggsfoder eller mineraler om det inte behövs. jag räknar på foderstaten och lägger till efter det. men jag antar att du inte vet vad de hästarna har för behov och får i sig i mineralväg via foderstaten utan bara 'ser' att de inte pytsar mineraler? Det gör inte jag heller. Unghästen får inte en smul mineraler, valacken får lite fosforbalans.
I övrigt ger jag normalt inga tillskott förutom ADE-vitamin mellan nyår och fram på vårkanten (till nu ungefär, när solen börjar kika fram lite mer).
Jag tar inte 'hand' om benen något speciellt efter ett ridpass. Dvs jag kyler/värmer inte. mina hästar går ute i stora hagar där de busar och leker och den ansträngning som ett ridpass är är mindre än deras vansinnesrejs i hagen?
Däremot så åker jag till vet såfort något är fel eller jag misstänker något är fel (min känsla bestämmer, den har aldrig haft fel förr), de träffar hovslagaren var sjunde vecka, de träffar equiatrikern regelbundet, de har förstklassigt, analyserat foder och utrknad foderstat, de visiteras flera ggr/dag, de har stora, fina hagar med fri tillgång på mat. De avmaskas och vaccineras regelbundet, står i kallstall med ypperligt luft osv osv.
Men man SER ju inte all 'petighet' bara man tittar utifrån?
Så VET du att hästarna verkligen behöver extra mineraler och vitaminer och tillskottsfoder? BEHÖVER just den hästen täckas osv?