Slarva med hästarna.....

M

Mrs_Malfoy

Det tycker jag många gör. Där jag har mina hästar är det många som slarvar med hästen/hästarnas omvårdnad. Många som bara rider och sen sätter in hästen i boxen för att sedan åka hem. Många slarvar också med att ge mineraler och vitaminer, ev tilläggsfoder, att täcka sina hästar men även att sköta om deras ben efter ett hårt arbetspass. Jag fattar inte varför. Jag kan också sätta in mina hästar snabbt efter att jag ridit dem för att jag måste ut med den annan häst, men jag ser alltid till att de mår bra efter ridning mm. Vissa är hur sega som helst att kalla på veterinär om det händer något. Jag åker alltid in till kliniken om det händer något med mina hästar.
Jag är kanske ovanligt rädd om mina hästar(läs överbeskyddande) men hellre det än att vara lite försummande eller slarvig. Hur är ni med era hästar?

Jag är näst intill hönsmammig med hästarna,
Jag kan spendera massor med timmar med att smörja ben och gå igenom hästen,
Uppstår det problem som inte jag kan hantera s blir jag nästan paniklagen och ringer varenda av landets veterinärer. :smirk:

Jag sköter om min häst bra tycker jag. Kollar igenom noga före och efter ritt (har haft en skada dessutom som jag kollar att hon är ok ännu mer noga pga.) Borstar både före o efter ritten, täckar alltid under den kalla årstiden, klipper henne så hon inte blir svettig och så. har hon blivit svettig av ritten får hon fleecetäcke på sig tills hon är torr. Smörjer och kladdar inte med en massa på benen och så, eftersom hon oftast är torr överallt. Lindar det skadade benet med back on track nattetid dock.
Har passande sadel osv. och är noga med benskydd etc. utefter hennes exteriör, alltid strykkappor/skydd bak eftersom hon är lite trång etc.
Har en individuellt anpassad och uträknad foderstat för min häst, som får allt hon behöver o lite till ;) och hon är blankare i pälsen än många hästar jag träffat (om jag får säga det själv). tar problem på största allvar och kontaktar veterinär då. har den bästa hovslagaren i trakten för hovarna osv.
Är nog hönsmammig på ett sunt sätt :)

Jag var också överbeskyddande i början när jag hade en enda häst...idag är jag det INTE...slarvar?? vet inte, en del kanske skulle tycka det, men med facit i hand så har mina tävlingshästar klarat sig utan skador i många år..och dom har tävlat HÅRT i höga klasser...jag tror att hage OCH vila efter hårda prestationer är A och O....Jag har väldigt sällan något på benen på dom, kratsar sällan hovar, däremot är jag noga med foder och allmän hygien...snygga o välputsade ser dom ut när dom är nyduschade :D :D...

Täcken o övrig utrustning är ALLTID tvättade och väl rengjorda när vi skall på tävling(och såklart hästen också) men hemma trivs dom bäst med att få vara lite skitiga, rulla sig i leran och vara bara hästar....står aldrig och gnor på dom i onödan....

Jag är nog väldigt överbeskyddande i andras tycke. Själv anser jag inte att jag är det, jag tycker alla hästar borde få samma omvårdnad som mina!!

Typiskt ex på skötsel av andra hästar i "mitt" stall:
-Ta hästen ur boxen (som är skitig och nästan inget strö)
-Spänna för vagn, börja trava direkt, kommer hem med dryppande våt häst (har givetvis inte brytt sig med att klippa), släpper ut den i hagen så snart dom kopplat av vagnen... Men det kanske är normalt att sköta travare så?? :confused: :devil:

Jag kan säga att jag brukar lika långa tid på att fixa mina hästars foder, som dom andra gör på att mocka, ta in och fodra två hästar! Och det är INTE jag som är trög... Fattar inte vad man ska ha häst för om man inte vill/har lust att ta hand om dom. Båda dessa ägare jobbar inte, och har typ 50m till stallet! :crazy:

Så jag håller helt med dig!! :bow:

Men det kanske är normalt att sköta travare så??
..nej verkligen inte...men från det till att pilla o borsta karleder i en kvart är steget långt :D :D

Jag kan VISST släppa ut hästarna i hagen direkt efter en körtur, men det är på sommaren och efter en dusch...tycker nog det är bättre dom får gå därute än att stå inne i boxen.

Håller med dig, finns några sådana i stallet med! Hästen kan vara skadad till och från jättelänge innan de ens orkar ringa efter en veterinär!
Jag ringer hellre en gång för mycket än en för lite!

Jag är noga med mina hästar. Jag kanske inte står och ryktar i timmar varje dag, men jag har av täcket varje dag och borstar av och känner igenom hästen, kollar ben och hovar noga! Och hinner jag inte rida så tar jag en promenad med hästen och pratar med honom en stund och gosar istället! Är noga med både att ha passande utrustning, att ge dem vad de behöver i foderväg och att de står rent och fint i boxarna! Blir hellre kallad pedant än slarvar!

Vad är tillräckligt och vad är inte tillräckligt?

Ponnyn mår bra och får den omvårdnad hon ska ha, ibland mer noggrannt än annars.

Veterinären skrattar mest när jag frågar om ngt "har du hittat några nya svullnader idag?" var standardfras ett tag. Så jag känner iaf att hon får den veterinärvård hon ska ha.

När hon svettats (som hon gör varje gång nu) så släpper jag inte ut henne förräns hon är torr och avborstad eller om jag har JÄTTEbråttom (sällan) så får hon gå med täcke som hon inte gör annars.

Kan bara hålla med! Jag har varit i tre stall innan jag flyttade till mitt nuvarande och i alla tre stallen har det alltid varit något jag ogillade.

Stall 1: Stallägaren köpte in dåligt hö som inte hästarna åt. Men det var enligt honom bara att ge dom en vecka, sen skulle dom minsann börja äta! :mad: Flyttade därifrån snabbt som ögat!

Stall 2: Hemma hos uppfödaren som hade ca 20 hästar som bara gick och skräpade. Ingen visitation, verkades jättesällan och många hade vassa tänder och hästarna gick in vid 18.00 och fick inget hö förrän vid 8-9.00 då de släpptes ut (fri tillgång i hagen). Fick inget extra hö i hagen när sommarbetet började sina!

Stall 3: Små leriga hagar med taggtråd på vissa ställen (som min häst fastande i). :( Hästarna gick ut vid 6-8.00 och fick då 2 kg ensilage och sen fick dom inte mat igen förrän de släpptes in kl 14-16.00! Där var dom också dåliga på att ringa veterinären utan skötte på grund av att de skulle bli dyrt! :smirk:

Det är inte förrän nu jag verkligen trivs i stallet! Hästarna får mat fyra gånger om dagen, de har vatten i hagen, stallägaren är jättenoga med att hålla koll så att alla hästar mår bra, man är noga med vaccination och avmaskning och ringer veterinären om hästen mår dåligt och hagarna är superstora. :)

*låna knapp*
Normal dag för min häst:
ca 07.00 Frukost ute i hagen(om det inte är jättedåligt väder) ca 13.00 lunch.
18.00 "eftermiddag" med hö, brukar sen ta in henne , borsta av henne, kolla så hon inte har sår och gå en promenad. (hon rids inte pga hälta) sen släpper jag ut henne direkt och ger krafftfoder. mockar o byter vatten, tvättar krubba+hink.
Tar in henne vid 22 tiden och ger kvällsmat.
Sen brukar jag ta liniment på henne vissa dagar och linda benen på natten, eftersom hon inte är fräsch, eller nja hon kanske är det nu.. :) Visar ingen hälta nu iaf. bara skrittat henne i 8 månader, vanlig hage, tycker inte om sjukhage :angel: och struntat i att behandla henne på sista tiden eftersom ja inte tror det är nyttigt och det har ju inte hjälpt, vilan hjälpte nog bättre.
Jag kanske är en dålig hästägare :angel:
Men min häst mår alldeles utmärkt bra! Blank,rund o fin och jätteglad och harmonisk.

Är betydligt mer slarvig med mig själv än vad ja gär med pållen. Om jag skulle vara så noga med mat, stretchning och övrig allmän omvårdnad med mig själv som jag är med pållen så skulle nog påde kroppen och knoppen stortrivas! Nellan är det viktigaste och det vackraste jag har, och jag är ensam ansvarig för henne. Jag skulle aldrig, någonsin försumma någon som jag har ansvar för och som har sitt liv så totalt i nån annas händer såsom ett djur har. *Mena*

Enligt vissa är jag kanske slarvig? Jag gör det inte.

Jag har inte massa kladd på benen, fast han är gallig. Jag tror inte hästen dör om han är lite skitig. Jag rider inte alltid med benskydd. Jag har halvblodet på lösdrift. Han har inte dubbla täcken, ett räcker även när det är minus. Jag rider inte med ländtäcke. Han får kraftfodret på olika tider på dygnet. (får bara kraft en gång om dan, hösilaget fås däremot på regelbundna tider)

Det beror ju på vad som anses som slarvigt...

Mina hästar går ute minst 8 h per dag (mer from ung nu till okt, dygnet runt under betesperioden). De får mat 4 ggr per dygn, självklart mockas det varje dag och alla ben känns på o hovar kratsas ur. Dessutom får de analyserat foder o uträknade foderstater (som inte stämmer med vad som behövs ändå i alla lägen - då får man tänka själv istället), hovvård var 8:e vecka o regelbundna vaccinationer o avmaskmaskningar.

Häst som är igång och rids sköts därefter, med kylning/lindor efter hårdare träning osv. Klippt häst har täcke.

Däremot borstas inte pållar som inte rids (har haft mkt otur o skador o därav konvalecenter, samt att jag har en ettåring som ännu såklart inte tränas mer än i allmän hysfs) varje dag, de kollas över o visiteras varje dag o borstas ett par ggr i vecka. Jag är heller inte superpedant med putsning o likn. Tränset tar jag en gång i veckan / var tionde dag när jag har en häst som rids, sadeln kanske en gång i månaden, samt såklart att man putsar inför tävling. Vojlock byts när den börjar bli smutsig. På sommaren kan det handla om tre användningar, på vintern när pålle är täckad, klippt o inte svettas så mkt kan den hålla sig fräsh i tre veckor.

Så gör jag. Erkänner att jag kunde vara ordentligare, men tycker inte heller att jag tullar på något som verkligen är viktigt för hästarnas välbefinnande.

Ehum, förlåt, det var kanske lite taskigt, men sättet som tråden var skriven på råkade väcka Spydiga Svea :o "Så gör minsann inte jag", liksom. Jag försöker hålla Spydiga Svea inlåst, men ibland hoppar hon ut och är taskig, och ibland visar det sig efteråt att det var omotiverat. Sorry i så fall.

Fast slarv och slarv..var och en har ju sina egna förutsättningar och metoder som dom sköter sina hästar på. Behöver ju inte alls vara slarv om täcken aldrig är på samt att man INTE ger mineraler och vitaminer. Täcke/mineraler/vitaminer är ju inget nödvändigt ont..snarer ibland tvärtom. Tycker egentligen det daltas för mycket i den bemärkningen att människor allt för oftast överför sin EGNA känslor på djuret och tror att dom också anser det vara si eller så. Visst ska man sköta om sin häst bra, men man behöver ju inte överdriva i sitt behov av att vårda...Även det enklaste metoderna kan vara en fullgod skötsel den med utan att man överhuvudtaget slarvar med något.

Det är alltid tråkigt om människans slöhet orsakar lidande för hästarna... det gamla valspråket "Hästens välbefinnande går före ditt eget" borde gälla oftare och är något som jag alltid intalar mig när jag är snuvig men måste dra mig ut och mocka.Och att slarva med uppvärmning och nedvarvning kommer inte på fråga. Inte heller att linda med smuts innanför lindan. Men att rida ut på en häst som har lite smuts på korset är inte tabu i mina ögon. Man får välja sina stridspunkter och tänka efter vad som är dåligt för hästen och vad som faktiskt inte spelar någon roll.Alla som inte ger sina hästar tillskottsvitaminer är inte elaka djurägare. Och min unghäst som går utan täcke för det mesta, plågar jag honom?Och mina hästar har aldrig fått något som någon sa "kladd på benen" efter ridning, en gång har jag fått använda stallbandage till en konvalescent. Jag tror nog att det är fler hästar som får linement och vitaminer än det finns hästar som har behov av det. Många går nog för lång i sina beskyddarvurmer och vidareutvecklar hästägandet till en pyssellek med en barbiehäst.

Men nu har jag varit larvig och klankat ner på vad JAG tyckte var överflödiga anmärkningar i din text. Det andra du tar upp om veterinärer och skötsel efter ridpass är ju ord som fler verkligen borde ta del av. :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 175
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar