Slår med huvudet när man rider?!

Sv: Slår med huvudet när man rider?!

Vad säjer din tränare? Om du inte tränar för någon- se om du inte kan göra det mellan varven så tror jag nog att du kan få hjälp! Om det är en bra tränare så kan han/hon se från marken var det brister och hjälpa dig komma tillrätta med ditt problem! Lycka till!

Som sagt tror hon att de beror på att han tröttnar och inte vill mer utan ska hitta på sina egna saker istället för o lyssna på mig ( hästen e ganska speciell o gör inget gratis direkt:) samt att han lätt stressar upp sig så hon tror även det är ett stress syndrom.. vad jag ska göra åt de? tjaa rida på o jobba o stärka han...
Vet tex att han inte orkar gå i en kort o högre form längre pass utan hellre går i en lång o låg form.. detta kommer väl utav att han förr vart western riden endel antar jag. Så ofta när vi tränar tror jag han blir stressad utav det o självklart måste de jobbas på.. men han olat kommer även fram när man rider ute i skogen osv o då behöver de ofta inte ens va nått hårt pass alls utan bara lunka runt.

Usch svårt veta varför egentligen o känns svårt o pressa han till nått om de skulle va så att nått e obehagligt pga av som sagt spänningar eller utrustning osv.

Ville mest se här om de fanns nå uppenbart svar till problemet o om andra haft samma problem o hur de "botat" problemet så att säga.

Sök på headshaking syndrom här på forumet, det är ingen rolig läsning men din häst kanske tackar dej.

Läste om det o de va intressant, dock hitta jag inge som va jätte liknande mitt fall då de flesta med de syndromet gjorde de även utanför ridning o hästen jag rider gört endast vid ridningen vad jag vet iallefall.. aldrig sett de nå annanstans.
Hmm men kanske kan de va nått sånt eller nå nerv som klämms eller tjaa kan väl bero på tusen saker antar jag*suck*
Han gör inte så med huvudet vid longering o om han headshaking borde de väl blir så där med? eller hmm

När hade hästen en tandgenomgång sist?

som flera sagt, det troligaste är tänderna eller ryggen.
Köper inte att det är för att han börjar bli trött. Du skriver att om du rider kravlöst så tjafsar han inte - kanske för att han då inte känner tänder eller rygg eller vad det nu vara må, så tydligt som när han bes att arbeta hårdare.

Håller med Fiador - de gör aldrig ngt utan anledning eller av dumhet. Kolla med ägaren om problemet och framför allt när den gicks igenom i munnen sist.

Hästen jag rider har en tendens till o börja slå med huvudet när man rider.. han slår huvudet upp o ner så att säga vilket får mig och han ur balans, ibland drar han nästan tyglarna ur händerna på mig och ibland får jag nästan hans huvud i i min skalle när han håller på som värst.

Har börjat använda martingal för min egen skull( inte så skönt bli knockad av en häst) men han håller endå på med huvudet upp o ner så gott han kan.
Detta beteende kommer nästan alltid fram när han börjar bli trött eller är stressad osv, han håller aldrig på i början av ett ridpass och jag tycker nog han börjar fjanta med huvudet lite väl fort i ridpassen för att de egentligen skulle bero på att han e trött o vill slippa ifrån.

Försöker hålla om och trycka på när han börjar men funkar inge bra.

Nån som haft samma problem eller nån som vet vad de kan bero på att en häst håller på med huvudet så där o nån med bra tips o testa för o få han o sluta?

Jätte irriterande då de som sagt inte går o få till nån bra ridning då han får en i total obalans när han börjar med huvudet.

Kolla bettet och tänderna! det låter definitivt som att det stör honom i munnen!=)
Det kan oxå vara rygg ont fel anpassad sadel, det jag skulle göra är att tillkalla kiropraktor och nån som går igenom tänderna=)

Som sagt tror hon att de beror på att han tröttnar och inte vill mer utan ska hitta på sina egna saker istället för o lyssna på mig ( hästen e ganska speciell o gör inget gratis direkt:) samt att han lätt stressar upp sig så hon tror även det är ett stress syndrom.. vad jag ska göra åt de? tjaa rida på o jobba o stärka han...
Vet tex att han inte orkar gå i en kort o högre form längre pass utan hellre går i en lång o låg form.. detta kommer väl utav att han förr vart western riden endel antar jag. Så ofta när vi tränar tror jag han blir stressad utav det o självklart måste de jobbas på.. men han olat kommer även fram när man rider ute i skogen osv o då behöver de ofta inte ens va nått hårt pass alls utan bara lunka runt.

Usch svårt veta varför egentligen o känns svårt o pressa han till nått om de skulle va så att nått e obehagligt pga av som sagt spänningar eller utrustning osv.

Ville mest se här om de fanns nå uppenbart svar till problemet o om andra haft samma problem o hur de "botat" problemet så att säga.

När hästen har en sådan dumhet fråga inte ridlärare för dom tror alltid att hästen dummar sig men den försöker oftast visa var den har ont...

Då är det en urusel ridlärare som inte kan se att något är fel!
En tränare bör ha vissa kunskap inom det veterinära och utrustning.
Hörde jag en tränare som sa att hästen "dummar sig" utan att kunna förklara varför och ge en lösning på problemet hade jag inte ridit för den.
Alt kan man som tränare säga "jag vet inte, du får kontakta veterinär".

Jag håller med om att hästar inte gör saker enbart för att vara dumma. De har ett skäl, tex att det gör onte eller är jobbigt.

Senast ändrad:

Läste om det o de va intressant, dock hitta jag inge som va jätte liknande mitt fall då de flesta med de syndromet gjorde de även utanför ridning o hästen jag rider gört endast vid ridningen vad jag vet iallefall.. aldrig sett de nå annanstans.
Hmm men kanske kan de va nått sånt eller nå nerv som klämms eller tjaa kan väl bero på tusen saker antar jag*suck*
Han gör inte så med huvudet vid longering o om han headshaking borde de väl blir så där med? eller hmm

När min häst fick headshakingsyndrom så började det med att hon slog med huvudet när hon blev svettig och trött, jag trodde därför att det berodde på just det du tror, att hon försökte komma undan arbetet.
Sedan blev det värre och värre, ett tag kunde jag rida henne utan pannband och med nackstycket en dm längre bak än vanligt, sedan gick inte det heller.
Det gick inte att ha grimma på och tillslut slog hon så med huvudet oavsett om hon stod i hagen utan något på.

Vi kämpade länge men tillslut hade hon så ont i hela kroppen (headshaking ger muskelbristningar) att hon inte ville bli borstad, hon hade slitit ned sina tänder så att hon inte kunde tugga längre (hon bet ihop käkarna hårt så att tänderna malde mot varandra, antagligen för att försöka lindra smärtan), hon tappade livsgnistan och då var jag tvungen att ta det värsta beslutet av alla:cry: hon fick gå över till trappalanda.

Jag var så arg på mej själv att jag inte förstod att hon hade ont utan istället för att förstå trodde att hon bara ville komma undan, jag önskar så att jag hade vetat hur illa det kunde vara, inte för att det hade kunnat rädda min lilla tjej men för att jag då inte hade gått på henne som jag gjorde.

Jag tycker dock trots allt, oavsett din historia att headsheaking syndrome är en väldigt drastisk teori att anta att TS denna hästen har, utan att ha kollat grundläggande saker som tandstatus och rygg. Det är liksom första åtgärden att kolla upp, innan ngt så drastiskt och diffust bör antas.

Nu måste jag bara ge ett tips :laugh:! Köpte ny häst i feb. :love:, och ganska direkt började dessa huvudskakningar...inget kul med nyöpt häst, och inget som märktes vid provridning, som dessutom gjordes vid 3 tillfällen, kollade upp tänder omgående-inget fel, provade olika bett, och kom fram till att ett gammalt hederligt tvådelat massivt bett var bäst, men han slutade inte helt med skakningarna, men skakade mest när det blev riktigt jobbigt. Min tränare började fundera på om han någon gång ganske fastnat så typ grimman "brännt in" vid typ öronen? Jag åkte hem och "madrasserade nackstycket" så att trycket hamnde högre upp och att öronen låg helt fritt från nackstycket. Vilken skillnad...:laugh: nu är han som en vanlig häst, någon gång kan han skaka till men är helt normalt och inte så där tokigt som det var innan! Kanske kan vara något att prova?
Mvh. Matten

Jag tycker dock trots allt, oavsett din historia att headsheaking syndrome är en väldigt drastisk teori att anta att TS denna hästen har, utan att ha kollat grundläggande saker som tandstatus och rygg. Det är liksom första åtgärden att kolla upp, innan ngt så drastiskt och diffust bör antas.

Jo jag hoppas ju att det inte är något allvarligt men vill göra Ts uppmärksam på att verkligen kolla upp hästen istället för att tro att hästen håller på med dumheter.
Det finns så många hästar som kämpar i det längsta för att vi inte förstår och det tog lång tid innan veterinärerna började prata om headshakingsyndrom.
En veterinär vägrade hålla med övriga som vi träffat och menade att hästen var lat:( hon stod då på klinik och jag fick i efterhand veta, alltså när jag hämtade henne att de hade provridit henne:cry: hon hade då inte varit ridbar på ett halvår!
Hon shakade så att hon gick omkull även på provridningen, men som veterinären sa -det gick bättre efter att hon hade lärt sig att man inte dummar sig så när ryttaren fått ett spö i handen:mad:

Det var samma veterinär som tyckte att vi skulle linda hästen hårt runt käken så att hon inte kunde gnissla tänder:grin: jag frågade hur hon då skulle kunna andas och äta och veterinären medgav då att det hade hon ju inte tänkt på...

Den veterinären ansåg inte att det var något fel på hästen, förutom att hon var ömfotad, inte hade någon tuggyta kvar, inte kunde stå still utan att headshaka, och var mager som en sticka, hade förändringar på hovbenen på alla fyra, men något fel? nejdå inget alls:grin:
Hästen var död 3 månader senare.

Senast ändrad:

*KL*

Haller med vissa andra har, en tranare borde kunna losa ett sant problem om det sitter i ridningen. Det ar det mest grundlagganade, att kunna fa hasten lugn. Om du och tranaren tror att det beror pa stress sa borde det val vara logiskt att ga tillbaka ett steg i traningen, och fortsatta jobba pa och befasta grunderna? Har man gatt sa langt att hasten ar trott och stressad, da ar det dags att avsluta ridpasset.

*KL*

Haller med vissa andra har, en tranare borde kunna losa ett sant problem om det sitter i ridningen. Det ar det mest grundlagganade, att kunna fa hasten lugn. Om du och tranaren tror att det beror pa stress sa borde det val vara logiskt att ga tillbaka ett steg i traningen, och fortsatta jobba pa och befasta grunderna? Har man gatt sa langt att hasten ar trott och stressad, da ar det dags att avsluta ridpasset.

Jo de e ju sant, aldrig tänkt så mycket på de då han ibland har gått väldigt bra i ridningen utan detta skakande me huvudet upp o ner ...men på senaste är de nästan varje gång jag rider.
Är som sagt inte min häst annars hade jag kollat upp tänder o köret för o se om de kunde bero på nått av de o kunna bli av med problemet.

Idag red jag dock i skogen o lulla runt o hoppa lite nedfallna träd oså o idag höll han inte på nått med huvudet.. men då red jag väldigt slappt o me halv långa tyglar o utan några krav direkt på han o hade mest kul så kanske beror på de.
Verkar va när han ska jobba o gå i form som huvudet börjar efter ett tag.

Har inte tränat på ett tag nu har tänkt jag ska jobba han själv o försöka bli av me hans lilla övervikt något innan jag börjar träna igen ,men när jag ska börja träna igen ska jag be tränarn om mer uppmjukande o bra övningar för o få han lugn. Hon är duktig tycker jag dock kanske hon e vanare med mer tränade hästar utan sådana här problem vad vet jag.. hmm fick jag mig en tanke ställare iallefall om hon verkligen e så duktig som jag tyckt innan nu.
Är ingen toppryttare o har inte tränat för speciellt många så svårt veta om de hon lär ut e bra eller inte=) Men de känns bra iallefall o hon har fått oss o gå riktigt bra ihop vissa gånger.

En av sakerna e att hästen jag rider e bra på o testa en o försöka komma ifrån arbete så jag har trott de här med huvudet beror på de... ett test för o se om han kan få mig o släppa tyglarna o låta han lulla runt som han vill istället för o jobba. Men eftersom de blivit mer vanligt än ovanligt nu så blir man lite orolig att de e nått som inte stämmer.

Idag red jag dock i skogen o lulla runt o hoppa lite nedfallna träd oså o idag höll han inte på nått med huvudet.. men då red jag väldigt slappt o me halv långa tyglar o utan några krav direkt på han o hade mest kul så kanske beror på de.

eller så är det som sagt just att du inte behöver ta hästen så mycket i munnen vid de tillfällena, och framför allt inte ber den samtidigt att samla i hop sig och gå mellan hand och skänkel. Om det är ngt som inte stämmer i ryggen eller med tänderna så kommer det fram när den ska gå mellan hand och skänkel, och mindre om den får rulla på i en friare form på halvlånga tyglar som du beskriver.

fråga ägaren när den var tandkollad sist till att börja med. en intresserad ägare bör ju även vara intresserad av att hästen mår bra och inte har ngt fysiskt problem, om du beskriver att du upplever såna!

Många hästar behöver tand åtgärd minst var 12:e månad, för att inte problem ska uppstå, en del tätare.

När hade hästen en tandgenomgång sist?

som flera sagt, det troligaste är tänderna eller ryggen.
Köper inte att det är för att han börjar bli trött. Du skriver att om du rider kravlöst så tjafsar han inte - kanske för att han då inte känner tänder eller rygg eller vad det nu vara må, så tydligt som när han bes att arbeta hårdare.

Håller med Fiador - de gör aldrig ngt utan anledning eller av dumhet. Kolla med ägaren om problemet och framför allt när den gicks igenom i munnen sist.

Har faktist ingen aning, tror inte de e kollat så länge jag ridit han iallefall o de e väl ca 2 år.. Är i stort sätt bara jag som rider han då ägarn har andra hästar som hon klickar bättre med så de e svårt...jag kan ju inte ta ut en kiropraktor o tandkollis när de inte e min häst väl=) skulle ju kännas lite som om jag trodde de va min häst..kanske inte så uppskattat:)

Får hoppas jag hittar en lösning iallefall me de jag kan göra själv.

eller så är det som sagt just att du inte behöver ta hästen så mycket i munnen vid de tillfällena, och framför allt inte ber den samtidigt att samla i hop sig och gå mellan hand och skänkel. Om det är ngt som inte stämmer i ryggen eller med tänderna så kommer det fram när den ska gå mellan hand och skänkel, och mindre om den får rulla på i en friare form på halvlånga tyglar som du beskriver.

fråga ägaren när den var tandkollad sist till att börja med. en intresserad ägare bör ju även vara intresserad av att hästen mår bra och inte har ngt fysiskt problem, om du beskriver att du upplever såna!

Många hästar behöver tand åtgärd minst var 12:e månad, för att inte problem ska uppstå, en del tätare.

Hmm låter logiskt.. e precis de där med o gå mellan hand o skänkel som problemen oftast börjar o när man ska samla ihop honom o arbeta liksom.. på senaste tid har han även blivit väldigt stark tycker jag o försöker springa ifrån mina hjälper.. hmm usch vill inte att sötisen ska ha ont juh om de nu e så.
Tycker de känns jobbigt o fråga ägaren om sånt där då de e hennes häst o hennes ansvar o i slutändan hon som bestämmer ..hade vart lättare om de vart min egna häst.. jag som medryttare kan ju inte kräva att saker o tings ska göras speciellt inte när jag vet att de mesta kostar massa pengar.
Jobbig sits de blidde kände jag:cool:

Hmm låter logiskt.. e precis de där med o gå mellan hand o skänkel som problemen oftast börjar o när man ska samla ihop honom o arbeta liksom.. på senaste tid har han även blivit väldigt stark tycker jag o försöker springa ifrån mina hjälper.. hmm usch vill inte att sötisen ska ha ont juh om de nu e så.
Tycker de känns jobbigt o fråga ägaren om sånt där då de e hennes häst o hennes ansvar o i slutändan hon som bestämmer ..hade vart lättare om de vart min egna häst.. jag som medryttare kan ju inte kräva att saker o tings ska göras speciellt inte när jag vet att de mesta kostar massa pengar.
Jobbig sits de blidde kände jag:cool:

Ja det är tyvärr mycket logiskt.....
Jag förstår hur du känner men samtidigt så bör en seriös ägare vara intresserad av rapport från medryttaren om att ngt inte känns okej, särskilt om inte ägaren knappt rider den själv och därmed inte är uppmärksam på problemet. Jag skulle vara TACKSAM som ägare om jag hade en medryttare/fodervärd som var uppmärksam och rapporterade det här, och tankar runt att det kan vara värt en tandkoll i första hand.

tycker det låter som om det är det troligaste utefter det du beskriver och dessutom att den inte är genomgången i munnen på väldigt väldigt länge.

stå på dig och tänk på att det är seriöst från din sida att rapportera problem till ägaren som verkligen borde ta detta på allvar och se till hästens bästa! som hästägare ingår att underhålla hästens tänder regelbundet, det är inget som man bara kan ignorera, lika lite som att man skiter i att sko den, eller vaccinera. :cool:

Visst kan det viktigt att kolla upp tander osv, men det ar minst lika viktigt att ga tillbaka till dig sjalv och din egen ridning. Nu nar du sager att det ar nar du vill fa honom att jobba och ga i form sa kanns det som om du kanske stor honom genom att ta for mycket i munnen och inte vara tillrackligt foljsam. Det ar absolut tranarens uppgift att hjalpa dig med det. :)Om det ar en duktig tranare sa borde hon vara duktigt pa saval otranade som tranade hastar. Som jag sa tidigare, ditt problem ar valdigt grundlaggande.

varför inte prova med att korta tyglarna, hålla händerna stilla och ihop och driva på framåt med benen, bry dig inte om huvudet otan rid på framåt. lycka till

Säger samma som TinyWiny.
Låter som headshaking syndrome.

Visst kan det viktigt att kolla upp tander osv, men det ar minst lika viktigt att ga tillbaka till dig sjalv och din egen ridning. Nu nar du sager att det ar nar du vill fa honom att jobba och ga i form sa kanns det som om du kanske stor honom genom att ta for mycket i munnen och inte vara tillrackligt foljsam. Det ar absolut tranarens uppgift att hjalpa dig med det. :)Om det ar en duktig tranare sa borde hon vara duktigt pa saval otranade som tranade hastar. Som jag sa tidigare, ditt problem ar valdigt grundlaggande.

Hmm jag tycker och min tränare med att jag e för snäll i munnen mot han haha.. har inte den stadigaste handen tyvärr men något jag jobbar med.. likaså sitsen men den e oftast bra o jag får beröm för den men som sagt svårt o få en bra sits när hästen håller på o man hela tiden kommer i obalans.
Ska försöka mig fram o rida på lite olika sätt o se om nått hjälper om de nu e där felet sitter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 892
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar