Slår med huvudet när man rider?!

Sv: Slår med huvudet när man rider?!

Visst kan det viktigt att kolla upp tander osv, men det ar minst lika viktigt att ga tillbaka till dig sjalv och din egen ridning. Nu nar du sager att det ar nar du vill fa honom att jobba och ga i form sa kanns det som om du kanske stor honom genom att ta for mycket i munnen och inte vara tillrackligt foljsam. Det ar absolut tranarens uppgift att hjalpa dig med det. :)Om det ar en duktig tranare sa borde hon vara duktigt pa saval otranade som tranade hastar. Som jag sa tidigare, ditt problem ar valdigt grundlaggande.

Förvisso är det så rent principiellt, men om vi lägger till att TS ridit hästen ett par år och inte haft dessa problem tidigare så är det ju lite okonsekvent eller hur, såvida hon inte helt lagt om sin ridstil till det hundrafalt värre helt plötsligt? Eftersom TS intygar att hästen inte har tandkollats på åratal så ligger det väl närmast till hands att anta att en sån koll är steg ett i processen att utesluta problem möjligheter kan jag tycka?

Lovepill: se ovan - nej headshaking syndrome är INTE det mest troliga ang. denna beskrivning. Dels är det sällsynt, och kriterierna är långt mindre talande än att det skulle vara tänderna. Hästen uppvisar dessutom inga symptom annat än i en specifik sitiation under en viss "press" i ridningen, inte annars, och inte under lättare ridning med mindre bettkontakt!

Förvisso är det så rent principiellt, men om vi lägger till att TS ridit hästen ett par år och inte haft dessa problem tidigare så är det ju lite okonsekvent eller hur, såvida hon inte helt lagt om sin ridstil till det hundrafalt värre helt plötsligt? Eftersom TS intygar att hästen inte har tandkollats på åratal så ligger det väl närmast till hands att anta att en sån koll är steg ett i processen att utesluta problem möjligheter kan jag tycka?

Jag sa val aldrig att det inte ar nodvandigt att kolla upp tanderna? Om detta verkligen ar problemet sa ar det ju enkelt lost. Fast det ar ju lika troligt att det sitter i ryggen, av ridning i felaktig form, dvs spand hast, for lange. Med tanke pa att TS ocksa sager att det ofta kommer i slutet av passen och nar hasten ar "trott" eller "stressad". Dar ringer verkligen en varningsklocka i mina oron.

Min ponny har headshaking, eller ja det är vad veterinärerna och foskarna har sagt. De gick in och bedövade en nerv i huvudet och sedan longerade de henne. Det är väl SJÄLVKLART att hon inte går och skakar på huvudet när de har bedövat det?-.- Det var hos hennes förra ägare, hon gick inte att rida. Här hemma hos mig går det utan problem och hon skakar ingenting på huvudet. Det har mycket med miljön att göra! Man kan ha ett "nät" som man fäster i nosgimman så att grus, pollen o liknande komemr in i näsborrarna. Inget jag testat men vet att det finns:)

Jag antar att du inte menade att svara till mig?
Jag ser inte hur det där skulle kunna ha att göra med mitt svar?

Jag hade ett inte exakt men lite liknande problem med min medryttarponny får inte alls speciellt länge sedan. Men då gjorde hon det inte bara när man red, utan även i hagen för sig själv, när hon var uppbunden, i boxen mm. Det visade sig bero på höet. Ponnyns ägare va övertygad om att höet var på tok för dåligt, och det stämde när hon sedan slutade använda stallets hö och köpte eget från ett annat ställe slutade problemet direkt. Så kolla extra noga om du använder ett bra hö som inte dammar, för dammet gjorde henne irriterade och det kliade säkert jätte mycket! Då känner man sig lite dum när man blir arg på att hon gjorde så i tron om att det bara var en olat..

Alltså.
Hästen har en dåligt passande sadel och är inte kollad i munnen på minst två år.
Ganska tydligt var problemet sitter, och jag förstår faktiskt inte hur du kan fortsätta rida på den! :crazy:
Den visar ju också väldigt tydligt att det är något som inte stämmer!

Säg till ägaren att fixa problemet. Att byta sadel behöver inte bli spec. dyrt och en tandkoll kostar heller inte så många hundralappar.
Sen skulle ju JAG be en veterinär kolla på ryggen (Om det inte sitter i munnen..) . Har den gått med dålig sadel länge så kan den få så allvarliga problem att den inte kan ridas mer...

Tömkör eller jobba från marken tills ni fått tag på en ny sadel.

Funderar på att ta ut en sadelutprovare själv o se om jag kan hitta nå passande sadel.. de som e svårt e att han har en rejäl bull mage o de flesta tror sadeln ligger dåligt pga av de.. då den åker fram.
Rider o rider men hans mage e fasen omöjlig o få bort.

Nån som vet va de kostar att ta ut en sadel provare? Han kan ej åka transport nämligen.. o måste man köpa en sadel av den personen isåfall?

Det tillhör vanligheterna att man köper sadeln av den som provat ut den. Om även den nya sadeln åker fram finns alternativet svanskappa, men jag tror nog en bra sadelutprovare ska fixa det åt dig. Mitt tips är att kolla efter en som inte är bunden till märken. En del säljer både nya och begagnade sadlar så du ska nog kunna hitta en som passar plånboken :) Lycka till!

Hästar gör aldrig något av dumhet och tjurskallighet, det är bara vi människor som agerar på det viset.

Man måste ta reda på VARFÖR hästen agerar som den gör, oavsett vad som utlöser det så handlar det oftast om rädsla och frustration som leder till stress och då måste vi försöka eliminera orsaken till detta först.

Hästar som slänger med huvudet vid ridning gör det ofta pga av ryttare som ger otydliga och/eller motsägelsefulla signaler via tyglarna, men det kan också bero på smärta och/eller situationer/miljöer som hästen upplever oroande.

När hästen slänger med huvudet alstras "endorfiner", dessa lugnar hästen och får den att känna sig bättre till mods. Ibland kan detta utvecklas till en vana, dvs att trots att "orsaken" är borta så kommer hästen i situationer där den förutsätter att "orsaken" finns fortsätta med sitt beteende och "lugnar sig själv" genom att slänga med huvudet. I dessa fall tar det tid och krävs tålamod för att rätta till problemet.

Man kan försöka lära hästen att "slappna av" på andra sätt, tex lära den att sänka huvudet på signal från tygeln, för när hästen sänker huvudet alstras också endorfiner. Detta kan så småningom ersätta "slängandet med huvudet" och leder till att man får en häst som är mer "kommunikativ" och lättare att manövrera.

Oavsett vad så behöver orsaken/orsakerna elimineras. Genomkoll av utrustning, kiropraktor, tandläkare samt en kritisk analys av ryttarens handhavande med tyglarna är ett bra utgångsläge.

Kom ihåg, hästen gör aldrig någonting beräknat dumt eller illvilligt, den lever i nuet och reagerar på sina instinkter och inlärda beteenden. Alla vanor, bra som dåliga, är alltså en gång inlärda...........det är således vårt ansvar att ta reda på orsaken och att rätta till ev. felaktig inlärning/handhavande av oss.

Kunde inte sagt det bättre själv!!:bow:

Till TS:
Kolla med ägaren vad hon har för erfarenhet av problemet och hur hon tycker att ni ska gå vidare. Om hon inte bryr sig kanske du ska se dig om efter ett nytt samarbete, finns gott om hästägare som söker lite avlastning.

Jo jag tror det är en ren "dumhet" tyvärr .. han vill nog helt enkelt inte jobba, för oftast börjar de när jag börjar kräva lite av honom. Gör oftast inget om jag bara lallar runt o åker häst.

Saken e ju hur jag ska få bort det?! Har testat o hålla stadigare hand o hålla om, eller att släppa efter lite o bara få han framåt o på andra tankar, att bli arg, köra skänkeln i magen på han för o få han o sluta osv osv men inget hjälper.. blir oftast bara värre ju mer jag försöker få han o sluta.. o tyvärr e han en envis jäkel o får mig tillslut på kasst humör o då lägger jag nert.. ibland ger jag mig inte o e envis tebax men han e ännu mer envisare känns de som*suck*

Var mjuk i handen, rid framåt och vänd in på en volt. Men du måste vara MJUK i handen, stadig och ffa stadig i ditt säte. Om du inte klarar ut det, ta hjälp av någon som kan mer och ryck inte i bettet. När min häst gjorde så berodde det på vassa tänder, så kolla munnen också!

Sharpman brukar komma ut om de kan kombinera med flera ställen i samma veva. NORF tar tex ut dem regelbundet, så ring och kolla. Tror de tar 500 för själva utprovningen plus bensin pengar, som de slår ut på hur många i området som de ska till. du måste INTE köpa sadel bara för att de provar.

jag skulle dock mycket hellre kolla tänderna som första steg. varför kan den inte åka transport? du har sveriges mest etablerade hästtandläkare 25 minuter bort : )

Sharpman brukar komma ut om de kan kombinera med flera ställen i samma veva. NORF tar tex ut dem regelbundet, så ring och kolla. Tror de tar 500 för själva utprovningen plus bensin pengar, som de slår ut på hur många i området som de ska till. du måste INTE köpa sadel bara för att de provar.

jag skulle dock mycket hellre kolla tänderna som första steg. varför kan den inte åka transport? du har sveriges mest etablerade hästtandläkare 25 minuter bort : )

Jo som sagt skulle gärna kolla upp hans tänder men vet inte riktigt hur jag ska göra då de inte e min häst.. hur lägge rman upp de shysst till ägaren att man vill ta ut en tandläkare till hästen? e som sagt inte min häst o vill inte hon ska känna sig besvärad av att jag gör saker med hennes häst.
Vill inte känna mig som en besserwiser(stavas) liksom.

Vet inte men enligt ägaren får han panik när man stänger luckan därför har han knappt åkt transport i sitt liv.

Ska kolla upp me sadelprovare o se va jag kan hitta.. får ju som sagt inte kosta en förmögenhet bara e liksom inte min häst ens=)

När jag fick hem nya ponnyn slängde hon mycket med huvudet. Hon reds då med hårt åtspänd aachennosgrimma och tredelat bett.

Bytte det mot ett rakt bett, pullarnosgrimma (visslerligen för att knipa igen munnen på henne men den satt löst), och en bredare sadel. Efter att jag gjord detta slutade hon med att slänga huvudet.

Jo som sagt skulle gärna kolla upp hans tänder men vet inte riktigt hur jag ska göra då de inte e min häst.. hur lägge rman upp de shysst till ägaren att man vill ta ut en tandläkare till hästen? e som sagt inte min häst o vill inte hon ska känna sig besvärad av att jag gör saker med hennes häst.

Vet inte men enligt ägaren får han panik när man stänger luckan därför har han knappt åkt transport i sitt liv.

Ska kolla upp me sadelprovare o se va jag kan hitta.. får ju som sagt inte kosta en förmögenhet bara e liksom inte min häst ens=)

Du säger att du tror att hästen har ont och behöver kollas i munnen. Ägaren vill väl inte att hästen far illa? Du behöver inte åka till klinik, tandläkare åker ofta ut. Men se till att det är en riktig veterinär och ingen bluff.

som sagt, jag tycker att en seriös hästägare bör lyssna på om medryttaren uttrycker att ngt hänt som verkar som hästen är besvärad under ridning. Denne bör ta detta seriöst, och det är inget som du ska behöva känna är ngt krav från din sida, utan som seriös hästägare så lyssnar man väl på om ngn som rider hästen uttrycker detta. Hästägaren vad jag förstår, rider inte hästen själv, då finns det väl ännu mer logik om man är seriös att man LYSSNAR och tar åt sig då den som rider hästen signalerar att den tror att ngt kan vara ett problem?!

börja med att prata med hästägaren om det du upplever och så fröet ang. att kolla tänder och sadel. du lär ju se vad reaktionen blir.

det är självklart inte du som ska betala dessutom! :eek: Äger man hästen ansvarar man för dess väl och ve, och till det hör såna saker som en väl tillpassad sadel och en god tandstatus! Det är ju inte direkt några lyx grejer vi pratar om, om hästen inte blivit kollad i munnen på MINST två år, antagligen mer utefter det du beskriver.

PS: även hört ngt att Marby kliniken tar ut en tandläkare regelbundet. då har du ännu närmre och smidigare än till s-köping : ) Förmodligen billigare också.

Hiddeous: Jag vet inte många tandläkare som åker ut alls. Dels behöver de isåfall veterinärer med sig i släptåg för att få sedera hästen, dels ordentlig utrustning för att ordentligt kunna se. En distrikts veterinär kan komma ut med en munstege, lugnande medel och en rasp, men de ser inte vad som pågår längre bak i hästens mun på långt när, så som en tandläkare med full utrustning på klinik - ofta data skärm osv, gör.

Senast ändrad:

Lovepill: se ovan - nej headshaking syndrome är INTE det mest troliga ang. denna beskrivning. Dels är det sällsynt, och kriterierna är långt mindre talande än att det skulle vara tänderna. Hästen uppvisar dessutom inga symptom annat än i en specifik sitiation under en viss "press" i ridningen, inte annars, och inte under lättare ridning med mindre bettkontakt!

Nej, tyvärr är det inte sällsynt. Vet många hästar som har det och även min häst. Det är vanligt i Storbrittannien och börjar bli mer och mer vanligt i Sverige.

Nej, tyvärr är det inte sällsynt. Vet många hästar som har det och även min häst. Det är vanligt i Storbrittannien och börjar bli mer och mer vanligt i Sverige.

Jo, det är otroligt ovanligt jämfört med statistiken på betydligt troligare prognoser, så som tandproblem eller ryggproblem. I detta fallet har ingendera kollats på åratal, varför det är idioti att dra slutsatsen headshaking syndrome.

Hiddeous: Jag vet inte många tandläkare som åker ut alls. Dels behöver de isåfall veterinärer med sig i släptåg för att få sedera hästen, dels ordentlig utrustning för att ordentligt kunna se. En distrikts veterinär kan komma ut med en munstege, lugnande medel och en rasp, men de ser inte vad som pågår längre bak i hästens mun på långt när, så som en tandläkare med full utrustning på klinik - ofta data skärm osv, gör.

Jag tycker att det åtminstone är en bra början att ta ut någon som kan känna med handen, för det är framför allt detta som är veterinärens verktyg när det gäller tänder har jag lärt mig (min häst har haft tandproblem sedan ett års ålder och har fått såväl kirurgi som annan behandling på ett stort sjukhus var tredje månad - nu är den fyra år - och några mer sofistikerade metoder än röntgen och fingrar vid diagnostisering har jag i a f aldrig varit med om). Även med ficklampa är det svårt att se i in i en hästkäft och det vanligaste problemet är väl att hästen är vass. I annat fall, som infektion, blir det troligast en svullnad någonstans eller dålig lukt.

Om man ska åka till klinik eller inte är väl snarast en fråga om pengar. Tänder går ju inte på försäkringen.

Det var en lång tråd med mycket intressanta synvinklar!
Kan förstå dig då det verkar som ägaren inte verkar vara så engagerad i hästen att det är svårt för dig att säga till om både det ena och det andra, men skulle personligen aldrig våga fortsätta pressa en häst som möjligtvis har ont, då är det enda vägen att få hästen "upp kollad".

Tänkte att du kanske skulle testa ngt annat, gå ifrån/minska ridningen och se hur hästen reagerar då, longera, tömkör m.m. Gör den likadant då?
dessutom om det är stress och press som du misstänker kanske du skulle minska på dessa faktorer! Det är faktiskt du som har ansvaret du kanske bara kan kräva två varv i en mer samlad form och sedan släppa efter och låta hästen slappna av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 892
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar