Slår med huvudet, MYCKET!!!

rebeckasff

Trådstartare
Vet ej om jag lagt tråden rätt, varsågod och flytta annars.

Har ett problem med min lilla pålla. Var på första "hoppträningen" idag. Det var bara bommar och lite svängar över kavaletti för oss i unghästgruppen.
Men problemet är att vi kan knappt svänga pga detta slängade med huvudet. Det är fruktansvärt mycket efter hinderna. Hon kan vara sån här utan hinder också, men nu var det påtagligt mycket. Så fort jag har gett en eftergift och sen ska ta tillbaka (eftersom hon gärna piper iväg efter hinderna pga att hon tycker att det är roligt) så slår hon upp huvudet, upp och ner upp och ner upp och ner, flera varv på stora ute banan innan jag får stopp på henne. Det är våldsamt mycket och högt så hon slår mig med huvudet i bröstkorgen eller på axlarna.
Jag är ingen ovan eller rädd person av mig, jag "bryr" mig inte alls om detta buseri, men det är bara det att det går liksom inte att svänga eller styra på något annat när hon gör så här.:cool:

Vill bara ha tips om hur man får bukt med sånt här ofog. Jag upplever inte att hon är stressad av att jag tar i henne, utan det är mest bus och kanske för att hon känner att hon inte orkar korta i hopa sig direkt och landa samlat.

Och ja, hon är kollad i munnen. Genom kollad av massör (hade en jätte låsning som nu är löst) och sadlen är utpassad till henne.
Har martingal på för att hon ej ska "böja halsen på fel håll":angel: men kan inte ha den kortare för tar den emot förmycket så reser hon sig...:grin:

Sv: Slår med huvudet, MYCKET!!!

En häst slänger inte med huvudet när den är busig!!
Om en häst kastar så kraftigt och så mycket med huvudet är det ett tecken på att något är MYCKET obehagligt.

Sadeln kan vara ett problem.
Är hästen frisk (Även ben och ffa rygg kollade!) så är det väl din ridning som måste ändras.
Hur du gör det är lite svårt att svara på om man inte sett dig rida.

Lyssna på hästen. Den visar ju tydligt att något är fel, och det är upp till dig att ta reda på vad.

oj förlåt, såg att hon är kollad i munnen.. sorry.
hm.. kanske du kunde hålla ner handen lungt och fint mellan hindren. det kan bara vara en period. eller så byter du bett, gummibett, två delat, tre delat. variera?

försöker tänka.. har någongång haft ett liknande "problem" men kommer tusan inte ihåg hur jag löste det.. det är fruktansvärt störande. nu minns jag! det var ett stort sto som envisades med att slänga huvudet upp och ner upp och ner, endast i galoppen. jag fick bukt på det efter byte av tre delat till rakt gummibett och när hon slog upp huvudet drev jag på henne ordentligt framåt, genast när hon slängde på huvudet. jag höll mjukt och stadigt i tyglarna. jag överraskade hennes beteende med att driva henne framåt i galoppen. att du kortar henne framkallar bara huvudslängandet mer. när du sedan ska korta in henne igen håller du "igång bettet" och jobbar med henne. jag vet ju inte om detta kanske fungerar för just din häst, men min stora pålle slutade med beteendet! :)

En häst slänger inte med huvudet när den är busig!!
Om en häst kastar så kraftigt och så mycket med huvudet är det ett tecken på att något är MYCKET obehagligt.

Sadeln kan vara ett problem.
Är hästen frisk (Även ben och ffa rygg kollade!) så är det väl din ridning som måste ändras.
Hur du gör det är lite svårt att svara på om man inte sett dig rida.

Lyssna på hästen. Den visar ju tydligt att något är fel, och det är upp till dig att ta reda på vad.

Hon är som sagt kollad, i munnen, ryggen, sadlen är ut provad till HENNE osv.

Saker hör till den att jag köpte henne i vintras med bara lät henne vara pga att jag själv var gravid och att hon var i taskigt skick.

Började sen med att ha ut massör för att kolla igenom henne pga att jag märkte vid borstning att hon hade ont i ryggen.
Provade ut sadel till henne och sen har jag så smått börjat rida henne. Hon arbetar under ryttare ca 3-4 ggr i veckan och utan ryttare 1-2 gg i veckan.

Och JO, hon gör även så här i hagen när hon busar med sina kompisar, svårt att förklara, men det är faktiskt bus inblandat i det hela. Nu hade hon ju inte sett en bom under ryttare på ett halv år så hon var väldigt glad.

försöker tänka.. har någongång haft ett liknande "problem" men kommer tusan inte ihåg hur jag löste det.. det är fruktansvärt störande. nu minns jag! det var ett stort sto som envisades med att slänga huvudet upp och ner upp och ner, endast i galoppen. jag fick bukt på det efter byte av tre delat till rakt gummibett och när hon slog upp huvudet drev jag på henne ordentligt framåt, genast när hon slängde på huvudet. jag höll mjukt och stadigt i tyglarna. jag överraskade hennes beteende med att driva henne framåt i galoppen. att du kortar henne framkallar bara huvudslängandet mer. när du sedan ska korta in henne igen håller du "igång bettet" och jobbar med henne. jag vet ju inte om detta kanske fungerar för just din häst, men min stora pålle slutade med beteendet! :)

Har kollat tänderna och jag har bytat bett från ett tredelat till ett rakt gummi precis som du. Hon är mycket mer tillfreds på detta bettet och i vanliga fall söker hon sig fint nedåt.
Hon gör bara så här efter hinderna. Spelar ingen roll och jag driver på henne, hon bara fortsätter tills hon själv tycker att det räcker, och då är det som att "vända på en hand" hon suger tag i bettet och söker sig fint nedåt. Av slutar alltid henne på detta sättet, alltså att jag driver fram henne till bettet till hon slutar och sen rider jag ett varv i den gångarten hon är i så att hon ska avsluta på "ett bra sätt" varje gång.

Jag vet inte vad hon har för upplevelser i hoppningen innan, vet bara att hon har "åkt runt" lite pga att hon har varit busig.

OBS! Är en föredetta galoppör

Och JO, hon gör även så här i hagen när hon busar med sina kompisar, svårt att förklara, men det är faktiskt bus inblandat i det hela. Nu hade hon ju inte sett en bom under ryttare på ett halv år så hon var väldigt glad.

Jag har faktiskt ofta sett det beteendet hos ffa araber, så det är säkert lite hennes "grej".

Känns nästan som nåt som skulle kunna gå över med tiden. När övningarna blir mer krävande framöver så bör hon väl inse att det är bättre att fokusera på nästa hinder än att lattja runt.

Kanske om du gör något efter varje hinder, så hon inte är färdig med uppgiften så fort hon kravlat sig över hindret, utan hela tiden förväntar sig att det ska hända något efter, så hon behåller fokus på dig och uppgiften.

Min första tanke är en för hård hand.
Andra är tänderna, men det har ni ju kollat upp.
tredje är att bettet inte passar henne.

Men du säger att hon gör det i hagen med...säker på att det är på precis samma sätt?

När du säger att det är ett fullblod dessutom så känns det definitivt som en hård , tillbaka hållande hand och för drivande säte i kombination.

När det gäller martingal, tänk på att den inte ska "hålla" hästen huvud nedåt (det kan t.o.m vara en bidragande faktor = hård hand), den ska bara hindra hästen att slänga upp huvudet för högt. Måttet brukar vara att ringarna i martingalen ska nå upp till samma höjd som manken.

Föresten, en film på detta hade vart bra att se, då är det lättare att hitta orsaken.

Ja, jag tänkte filma henne för att själv se hur det ser ut från marken.

Hård hand tror jag inte att det är, jag håller mig i manen med ena handen och bara leder inåt med den andra för att hon inte ska få upp farten för mycket:p
och bara har en mjuk kontakt för att hon ska känna bettet.

Har tänkt på det här med övningar efteråt, nu red vi ju bara bommar och jag skulle ärligt talat inte våga ha ett hinder efter ifall hon skulle missa det...

Men, ja, film kommer så blir vi nog alla klokare:D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 396
Senast: juliag
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar