Släpper inte pälsen

K

Kate

Jag har en ettårig shetlandsponny som inte vill släppa sin vinterpäls. Jag vet inte vad jag ska göra nu. I helgen har det ju varit mellan 25-30 grader ute & han är alldeles dyblöt i svett så jag har fått tagit in honom de värsta timmarna... Det lossnar lite päls men det är inte mycket... Någon som har förslag på vad det kan bero på ?

Sv: Släpper inte pälsen

Min tjej har också svårt med pälsfällningen. Jag badar henne ett par ggr i veckan, då släpper hon väldigt mkt av pälsen. Dessutom verkar hon tycka det är skönt både med svalkande vatten och massagen :)

Mer protein och b-vitamin är väl det som hjälper. Själv har jag problem med min fångis som inte släpper under magen. Nu i veckan blir han klippt där.

Min häst släpper också vinterpälsen väldigt sent, så jag klipper av den. Om han har för lång päls när det är varmt eller fuktigt får han hemska exem som gör ajaj. Sommarpälsen är också tjock så från och med nu ska han hållas kortklippt året om för att inte exemen ska komma tillbaka.

Tack ska prova ge honom lite mer protein då kanske, ett bad skulle han nog inte heller tycka va helt fel efter denna värme =)

protein i form ev ex lusern och foderjäst fungerar! Fått tips om det av veterinär och även i min tråd jag hade här för någon vecka sedan.

På bara någon vecka hade min ponny fällt av allt det sista han hade! Vanlig b-vitamin på flaska har jag aldrig märkt att det fungerar. Vissa påstår att hästen inte kan tillgodogöra sig den vitaminen.

Jag fick tippset av en veterinär att avmaska med cytedectin. Då fäller de alltid av pälsen sa hon.

Kanon, ska prova med foderjäst då och se om det blir nån fart. Ska ändå ringa vet. ang avmaskning innan betet så kan ju höra med dom i samma veva... :)

Vill inte pälsen släppa , klippmaskin:laugh:

har du gjort träckprov? Köp en kolla masken så vet du vad hästen behöver avmaskas mot!

Be veterinären skriva ut en Beviplex-spruta. B-vitamin som ges i halsmuskeln eller intravenöst.

*kl*

Om man skulle klippa pålle nu i juni, skulle sommarpälsen kunna bli fel då? Jag har för mig att jag hört att man inte skall klippa för sent in på våren just av den orsaken. Stämmer det?

Ja mask är det inte för det har jag kollat upp & avmaskat. Det blir nog till att klippa av den om inget hjälper. . Ska kolla med vet. imorgon igen :)

KL

Vi har lite samma problem med Russet. Jag skulle tro att det beror på proteinbrist då han även är bukig och tunn över ryggen. Vi har bara haft honom ett par veckor, så jag har inte riktigt koll på vad han har ätit tidigare, men han har inte ätit lusern i alla fall. Hur mycket bör jag ge honom om jag vill lägga till lusern nu?

Vi klippte alltid pälsen på vår shettis och gav extra b-vitamin. Funkade bra tyckte jag. :)

Jag har en ettårig shetlandsponny som inte vill släppa sin vinterpäls. Jag vet inte vad jag ska göra nu. I helgen har det ju varit mellan 25-30 grader ute & han är alldeles dyblöt i svett så jag har fått tagit in honom de värsta timmarna... Det lossnar lite päls men det är inte mycket... Någon som har förslag på vad det kan bero på ?

Jag tycker att du (som några andra skrivit) be en veterinär skriva ut Beviplex.
Personligen tycker jag att det är det bästa, raka kan man ju oxå göra men nu börjar det bli lite sent för att pälssättning/fällning kan hamna i obalans (vilket den redan verkar vara av någon anledning visserligen)

Men börja med beviplex så får du se om de hjälper.

lite kl
Förr i tiden gav man just jäst till hästarna, inte för b-vitaminerna utan för proteinet. Det har genom åren utvecklats till ett missförstånd som gör att folk tror att det är b-vitaminerna som behövs vid pälsfällning. Bra för vitamintillverkarna - de skrattar hela vägen till banken.

Att ta fram klippmaskinen kan ju ge ett drägligare liv om det är väldigt varmt. Och som någon skrev - ett bad brukar också få fart på fällningen.

En hink foderjäst kan kanske skrivas på inköpslistan?

Jag vet inte om detta är brukligt i shettis-kretsar, men...
...vi brukar traditionsenligt varje år det första april klippa vår shettis.:banana:

Efter denna "behandling" ser han ut som om han vandrar omkring i ett par jättelika after-ski-boots:rofl:
Han tycker att det är jätteskönt att bli av med all den långa/tunga och på vissa ställen (mellan frambenen) toviga pälsen. Han busar och bockar glatt i hagen när vi "lättat" på kostymen.
Ett par veckor får han ha ett tunt täcke på sig (så att han inte ska frysa/bli kall/blöt). Sen får han kanonfin sommarpäls!

Har haft samma problem med en ponny. Fick rådet att avmaska (minns tyvärr inte vilket medel) men det hjälpte. Fråga vet, de vet säkert.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 266
Senast: Stergo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 407
Senast: corzette
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 504
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 136
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar