Släpper inte pälsen

Sv: Släpper inte pälsen

*kl* Faktiskt så är det inte alls ovanligt att en ettårig ponny inte släpper pälsen ordentligt..skulle nästan vilja säga att det är ovanligt om dom släpper den. Ettåringar är tufsiga och fula i pälsen vanligtvis.Det är fölpälsen som är extra svår att få loss.Jag tycker att du ska raka om han lider av det,men en massa foder så här års känns inte helt riktigt på en liten shettis..

Jag har ett liknande problem. Min 19 åriga shettis fällde sin vinterpäls (som är grå längst in & han var klippt). Jag blev lite förvånad att det var så tidigt för han har aldrig lyckats byta hela pälsen innan midsommar tidigare & nu var han klar i slutet av april. (?) Dock var det inte sommarpäls han satte! Han satte "höstpälsen"! Dvs den är inte lång som vinterpälsen (& grå) utan kort men jättelurvig. Stackarn blir sjöblöt av ett träningspass & svettas i hagen i skuggan. I övrigt mår han ruskigt bra & både busar i hagen & jobbar som aldrig förr.

Jag fick svar på maskprovet igår & han hade "100". Så han ska avmaskas, men ska jag acceptera denna tjocka päls som ett ålderstecken eller ska jag dra ut vet. för blodprov oxå?:confused:

*kl* Faktiskt så är det inte alls ovanligt att en ettårig ponny inte släpper pälsen ordentligt..skulle nästan vilja säga att det är ovanligt om dom släpper den. Ettåringar är tufsiga och fula i pälsen vanligtvis.Det är fölpälsen som är extra svår att få loss.Jag tycker att du ska raka om han lider av det,men en massa foder så här års känns inte helt riktigt på en liten shettis..

Ne jag har aldrig haft någon ung shetlandsponny förut så jag har ingen aning, men det låter ju riktigt då det känns som det är fölpälsen som sitter kvar... Jag ska prova att klippa honom i veckan här då det ska bli varmare nu igen.

Ne jag känner inte heller att man vill proppa i honom en massa foder då det snart är dax för betessläpp... Men ska se över foderstaten endå så jag får se om det är någon slags brist han har haft.

Tack för alla svar :) Man har ju tusen frågor om allt möjligt när man skaffar en annan typ av hästras än man har haft förut :) Men det är ju alltid roligt att lära sig mer ! :D

Nu har jag mixtrat ihop en liten foderstat bestående av foderjäst, bvitamin koncentrat & lite av hans vanliga musli. Har även gett honom tokosel 1 gång. Nu RASAR det päls av den lilla sötnosen :) Känns härligt !

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 266
Senast: Stergo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 407
Senast: corzette
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 504
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 136
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar