Släppa ihop nya hästar

Sv: Släppa ihop nya hästar

Men om någon har sparkat av din hästs ben så förstår jag verkligen att du är orolig då det är ihopsläpp dags! :eek:

Låter dom stå inne i stallet första natten/dygnet, sen ut ensam ihagen så den får se sig om i lugn o ro...sen bara ihop med hela bunten :p
Har aldrig haft några problem eller större skador..möjligtvis sårad stolthet hos en del hästar o några med lite bitsår i baken ;)

men nog tycker jag att hon vankar en del i sin "egen" hage också?

Mycket är ju också vad hästarna är vana vid. Mitt stall besöks inte av andra hästar än dom som bor där och det kommer till hästar väldigt sällan, så när det väl kommer en ny är det Året Happening för de andra hästarna och de blir extremt uppspelta.
Man får vara mycket försiktig och ta god tid på sig. En ny häst får gå ensam ett par dagar och bo granne med en blivande hagkompis ett par nätter först men det brukar bli total cirkus ändå. Det är tur man har stora ytor.
Travstallet en bit bort däremot där är omsättningen så stor så ingen orkar bry sig om ytterligare en ny häst så rangen sätts med minimal ansträngning

Vilken häftig avatar du har, känns som jag blir blöt i ansiktet när jag tittat på den...:D

Tilll den ursprungliga frågan:
Vad tycker ni om det?
Hur "ser" ni på det alltså? Är det inga problem, ni kan testa allt. Är ni rädda för skaderisken?
Jag tillhör den försiktiga skaran, jag släpper inte ihop i onödan. Men det beror på de hästar jag har. De är väldigt ranghöga och tuffa, och möter de nån som tar upp kampen så bangar de inte för slagsmål :crazy: .
Nu går de med varsin hagkompis som de trivs med och det är lugnt i hagarna, så för att hålla det så, får det oxå fortsätta att vara så.

Vi Låter hästarna hälsa genom boxarna gallrena först, när det har lugnat ner sig så släpper vi dom med i varsin hage med en, 1 tråds lina (en lina på typ 120 och ingen under) så ifall dom skulle slå med fram hovarna så fasnar dom inte i under linan, när det går bra så släpper vi hopp dom, släpper in den hästen som har lägst rang till den nya och till sist den med högs, allt detta sker över ordentlig uppsynd...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar