Släppa ihop nya hästar

V

Visa

Vad tycker ni om det?
Hur "ser" ni på det alltså? Är det inga problem, ni kan testa allt. Är ni rädda för skaderisken?

Om eran häst skulle stå med 2 st den redan trivs med och det har kommit en ny häst till stallet t.ex. skulle du tycka det va helt OK att prova släppa ihop dom, eller skulle du helst undvika?
Varför/varför inte?

Sv: Släppa ihop nya hästar

Vi brukar låta nya hästar gå i en hage några meter i från, dubbla staket, några dagar, sen får de gå någon dag med bara ett staket och sen släpper vi nya hästen i tom hage så den får se sig omkring i fred, sen släpper vi in de andra. Oftast har vi hunnit rida ut tillsammans under denna vecka också så hästarna känner varandra rätt bra innan. Brukar bli lite spring och så kanske ett tjuvnyp sen brukar det vara lugnt.

Vi släpper in den/dom nya direkt i flocken. Vi har aldrig haft några skador bara för det.

ja jag skulle absolut släppa ihop dom.
det går bra 99% av gångerna.

för att underlätta kan man låta hästarna stå på stall ett par nätter i boxar brevid varandra. de löser MASSOR sinsemellan på det sättet. även hage brevid varandra någon dag fungerar, men box vid box är nästan bäst, då kan de nosa och hälsa och prata.

har bara haft problem EN gång, med en väldigt ängslig valack som var van att gå med ston endast. våra tuffa grabbar jagade honom genom stängslet i en veckas tid och löste det aldrig, hästen var för rädd och flydde åt andra hållet istället för att ens våga hälsa - det fick de andra att få knäpp och bara haka på.

i övrigt (mååååånga hopsläpp genom åren) är det oftast otroligt odramatiskt. hälsa, springa nåt varv på sin höjd, sen håller sig nykomlingen ofta i skymundan några dar tills den är helt accepterad av flocken.

Okej. Anledningen för att jag frågar är för att det är några i stallet som inte vill prova släppa ihop mitt sto med deras hästar. Hon har två vallacker och vi har provat släppa ihop min häst med en av hennes hästar, men det funkade inte för han hoppade. Nu frågade jag henne om vi kunde testa med hennes andra vallack och ett sto som han går med nu, men det ville hon inte. Jag förstår inte varför bara. Hon tycker det är "onödigt" för att min häst bara ska stå kvar i stallet till sista maj. Men jag förstår inte varför inte.. Alltså min häst skulle ju bara må bra av det, och ifall det inte funkar är det ju bara ta isär dom. Men det är ju min åsikt...

Jag tycker det är dumt mot hästen/arna att inte låta dom få prova gå med varandra ens.. Men men...

jag hade helst unvikit det - är ju en risk
men allt kan ju hända,den kan ju skada sig i boxen ox

beror ju på vad det är för hästar -hur dom är i sättet och sånt

Jag kan i och för sig förstå den tjejens resonemang, om det bara gäller en månad. Då hade jag nog också tyckt att det var onödigt om det fanns andra alternativ.

Ja, det kan jag nästan också förstå. Eller förstå och förstå. Jag är en sån som inte alls tycker att det är en stor grej att he ihop nya hästar. Jag menar om det inte funkar så är det ju bara ta ut en av dom och skita i att släppa ihop dom. Jag skulle i stort sett kunna släppa ihop min häst med vilken häst som helst om ngn skulle stå ensam eller så. Sen är det ju bara skita i det ifall det inte funkar. Men jag respekterar att hon tycker att det är onödigt då det bara är så lite tid

*KL*

Jag är helt okinkig med hopsläpp. Jag har vettiga individer, och förhör mig om hur hästen som ska släppas in brukar vara, och den är vettig så släpper jag ihop. Även för kortare perioder som en månad eller så.

Peppar, peppar bara haft en enda skada. Och jag skor INTE av mina för hopsläpp, och är det vinter så endera släpps ny häst in broddad, eller så får den 'nye' gå i ensamhage tills det är barmark.

Har haft både ranghöga och ranglåga individer, men sålänge det är etablerade flockar med klar rangordning (dvs vettiga hästar i flocken) och de som släpps in är vettiga så är jag rätt lugn. Däremot släpper jag inte gärna in mina i 'trasslig' flock där det är mycket smågnabb, eller släpper in en ny häst som är känd för att vara 'trasslig' med mina.

Men jag tar ju så 'projekt' ibland, ponnyer som ska ridas in, 'problem'ponnyer etc. Och de brukar stanna en månad, och slängs ut med mina första dagen om inte ägaren tycker annat. Släpper utan tvekan mina med nya hästar även för bara en vecka eller en långhelg sålänge det är vettiga individer de släpps ihop med.

Däremot är jag VÄLDIGT petig med att den som bråkar och skapar oreda åker UT. Jag är väldigt kallhamrad så, häst soms läpps if ungerande flock och vägrar finna sig i sin rang fortfarande efter några dagar åker ut. Utan undantag.

Visst är det en risk att släppa i hopp hästar som inte käner varandra men tycker ändå att hästar borde få gå med andra hästar.

Men om det nu bara handlar om en månad så hade jag inte släppt i hopp två nya hästar då det handlar om en så kort periord men det kan ju oxå bero på att jag har sätt när ett i hoppsläpp gått väldigt illa då den ena hästen sparkade av den andra hästens ben och det var bara avlivning som var alternativet.

Kram

jag ber om ursäkt till trådskaparen:angel:
och ställer en fråga i tråden

Hur ser man att hästarna trivs ihop alltså att det är en bra hagkompis :confused:

mitt sto fick gå ihop med en valck här över helgen det vart då inge större bråk på dom.
men det enda som jag ser är att min kusen får ingen ro utan hon bara vankar omkring.:crazy:

är detta ett teckan på att hon inte mår bra av nya hagkompisen
för idag när jag släppte kusen i egen hage då vart det inget vankande :)

Jag har aldrig varit orolig, alltid tänkt att det går att sära på dem om det blir problem
... men är inte så himla säker efter vad som hände i stallet i dag.

Mitt sto släpptes ihop med ett annat sto igår, innan har de gått i angränsande hagar och haft boxarna mitt emot varandra i stallet. I går funkade det över förväntan, båda ranghöga ston som borde kämpat för sin plats, men i dag...
Jag skulle gå in i hagen för att kolla min tjej, möts av det andra stoet som hälsar på vanligt vis på mig, och så går jag vidare mot min häst, längs staketet ifall det skulle bli problem. Då rusar stoet jag hälsade på rakt på min häst som står i ett hörn med huvudet mot grannhagen, stoet vänder rumpan till och dammar i allt hon kan - många gånger. Medan jag skriker och springer mot dem ser jag hur min häst blir sparkad rakt genom staketet och landar ute i diket utanför hagen... :eek:

Som tur var stannade hon till hos de andra hästarna i hagen brevid som hon känner och jag fick efter lite "mankemäng" släppa in henne där och kolla henne. Hur hon mår på riktigt lär jag väl få se i morgon, hon verkade okej nu på kvällen, men sannolikt lär hon ömma bra länge.

Nästa gång lär jag tänka fler än en gång innan jag släpper henne med andra, nya hästar. Sen ska tilläggas att jag var helt för att de här två skulle släppas ihop, jag trodde att det skulle funka och det skulle heller inte vara för så lång tid eftersom det andra stoet ska åka snart. Jag ville bara inte att den hästen skulle behöva gå ensam fram till avfärden...

Hejsan.
Ett tag innan jul förra året så hade vi våra tre coolugna islandshästar hemma. Och så skulle vi inhyra ett halvblod/paint sto som ca 2 år idag.
Hon har ju ett glosöga.
I allafall, vi släppte ner henne, och våra hästar, istället för at komma och göra upp blev dom livrädda och sprang fram och tillbaka, det slutade med att dom brakade igenom staketet och flydde!

Vi hade aldrig varit med om denna reaktion och vi förstår inte varför våra hästar blev så rädda.

I andra fall för oss har hästarna alltid gjort upp och så, men inte här.

Idag går alla 4 hästar tillsammans, så vi fixade alltså allt tillslut!

Jag har alltid varit för att släppa ihop, men jag har fått ändra mig. Mitt sto är väldigt ranghög och har blivit det mer och mer med åren. Numera vallar hon sin flock så intensivt för att den nya hästen inte ska komma i närheten så det blir lite otäckt. Och hon vänder gärna ändan till, backar, slår och skriker. Om den nya hästen accepterar detta och flyttar på sig och håller sig på sin kant så funkar allt utan problem. Men om den nya hästen mopsar upp sig - då blir det slagsmål. Hon fightar så för sin flock så att det är otäckt. Men i slutändan brukar det ju lösa sig. För hon är egentligen inte elak....

Självklart ska de släppas ihop - ju fler hästar desto mer välmående hästar. Jag är inte det minsta orolig för skaderisken. Livskvaliten ska inte dras ner bara för att jag som människa är rädd för att naturen ska göra sitt. Hästar är gjorda att gå tillsammans och det är inga elaka eller aggressiva djur. Jag ser ingen anledning till varför de skulle skada varandra avsiktligt.

Däremot vill jag inte ha grimmor på hästarna, och jag vill helst vara där för att se hur de reagerar på varandra och inte minst för att hålla koll på människorna som är där. En del hästar går inte ihop och då vill jag vara där och se det och kunna observera och notera vad som händer. Oftast springer de en smula och sen återgår de till sina dagliga rutiner med ett eller annat inslag av bemötande. Sen sker det ju hela tiden saker mellan djuren som vi inte ser, eller knappt ser.

Människor har en förmåga att lägga sig i djurens uppgörelser och det tycker jag är så fel. Det gör bara saken värre och hästarna måste börja om på nytt. Som alltid finns det såklart en del undantag.

Hur ser man att hästarna trivs ihop alltså att det är en bra hagkompis :confused:

mitt sto fick gå ihop med en valck här över helgen det vart då inge större bråk på dom.
men det enda som jag ser är att min kusen får ingen ro utan hon bara vankar omkring.:crazy:

är detta ett teckan på att hon inte mår bra av nya hagkompisen
för idag när jag släppte kusen i egen hage då vart det inget vankande :)

Man ser att de trivs ihop på att det är lugnt i hagen, dvs det är inte en massa smågruff etc stup i kvarten. Att alla hästarna 'vågar' dricka och äta, att de 'vågar' stå och sova etc och att de står tillsammans nu och då.

Dock så får man ge det ett litet tag i början. Det blir alltid lite oroligt i flocken och mer rörelse etc när det kommer ny häst, innan den hittat sin plats i nya flocken.

En häst som oroligt vandrar runt har inte slagit sig till ro i flocken, men man får ge det några dagar - en vecka innan man dömer ut det.

Sen finns det alltid de där som ser bra ut på ytan men inte är det. Kompisens sto och min unghäst stod och sov ihop, åt ihop etc och verkade trivas ihop. Men kompisens sto dängde upp mitt sto utan förvarning inne på lösdriften en gång, och kunde oprovocerat jaga iväg henne från t ex maten. Men 99% av tiden var de såta vänner. Men där valde jag att separera eftersom mitt sto inte var riktigt fräsch. Så de gick separerade i vinterhagen på dagarna, men på nätterna fick de gå ihop på betet, där fanns inget att 'bråka om' (dvs ingen lösdrift att bråka om, ingen mat att strida om etc).

Men, de måste få sin tid att göra upp, och det kan bli utmärkt även om de slåss så stickor och strån ryker första dagen. De måste soms agt få göra upp om de känner att de behöver. Men om det några dagar senare fortfarande slåss, då får man börja fundera. Vad gäller att en häst är lite orolig eller lite utanför kan man få vänta 1 - 2 veckor innan det stabiliserar sig.

Brukar inte släppa in en ny häst med hela hjorden på en gång. Risken är att ALLA ska fram samtidigt och den nye blir trängd. Vi brukar släppa med ledarhästen först, sedan får resten hällsa tids nog.. Sällan har man så stora hagar att den nye utan problem kan smita undan.

Jag tycker också så att ju större flock desto bättre! Skulle helst vilja att alla hagar skulle göras till en stor så alla får möjlighet att gå med varandra, men det går ju inte i ett stall där alla ägare har olika viljor :smirk:

Adrenochrome: Nej det förstår jag. Om man släpper in e helt ny häst med en stor flock så kommer den ju antagligen få däng, och det är ju lite onödigt.

Visa skrev:
Vad tycker ni om det?
Hur "ser" ni på det alltså? Är det inga problem, ni kan testa allt. Är ni rädda för skaderisken?

Om eran häst skulle stå med 2 st den redan trivs med och det har kommit en ny häst till stallet t.ex. skulle du tycka det va helt OK att prova släppa ihop dom, eller skulle du helst undvika?
Varför/varför inte?

En stor del av de problem som ibland uppstår tror jag beror på alldeles för små hagar. I stallet vi står nu skulle jag inte vara så orolig för vi har stoooora hagar men i vårt första stall blev vår pålle sparkad blodig ett antal gånger med hältor mm i släptåg.
Detta berodde , som jag ser det, helt och hållet på att vår häst (som var ny) inte hade en chans att hålla sig undan de andra hästarna när de helt naturligt jagade undan honom.

Så storlek på hagen är jätteviktig! Det ska vara möjligt för den nye att hålla sig undan på betryggande avstånd.

Jag har tidigare aldrig varit rädd för ihopsläpp utan har alltid släppt ihop mina med andra hästar. Men efter att ha fått benet avsparkat på en häst vid ihopsläpp så är jag nu ganska nojig och orolig.
Har två hästar som har gått ihop länge och fungerar kanonbra tillsammans. Släpper inte frivilligt ihop dem med andra hästar, det ska isåfall endast vara om jag vet hur den nya hästen beteer sig i en flock och att den ska finnas länge i stallet, annars får det vara.

Vet att jag kanske är löjlig och att det inte ofta händer något liknande men jag vill inte vara med om det igen!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar